۱۲ تیر ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۶
بزرگ‌ترین بازار نفت جهان مأیوس‌کننده ظاهر شد

بزرگ‌ترین بازار نفت جهان مأیوس‌کننده ظاهر شد

واردات نفت به آسیا در نیمه اول سال ۲۰۲۴، تحت تاثیر کندی خرید توسط چین، برخلاف انتظارات اندکی کاهش یافت.

به گزارش بازار، آمار شرکت مالی LSEG نشان داد خریداران نفت آسیا در شش ماه نخست سال ۲۰۲۴، به میزان ۲۷.۱۶ میلیون بشکه در روز نفت وارد کردند که ۱۳۰ هزار بشکه در روز نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۳ کاهش داشت و علت عمده آن هم واردات کمتر به چین بود.

شایان ذکر است که واردات نفت به چین در سال میلادی گذشته، به ۱۱.۲۸ میلیون بشکه در روز رسید که رکورد بالایی بود. در ابتدای سال ۲۰۲۴، پیش بینی شده بود که واردات چین امسال به دلیل مشکلات بازار املاک، آهسته شود.

طی نیمه اول امسال، خرید نفت خارجی چین به طور میانگین، ۱۱.۰۸ میلیون بشکه در روز بود که کاهش محسوسی نسبت به رکورد سال گذشته داشت. این کاهش، بذر تردید را در میان معامله‌گرانی کاشت که یک سال قوی دیگر برای واردات نفت به چین و قیمت‌ها پیش‌بینی می‌کردند.

از سوی دیگر، واردات نفت به هند در نیمه اول امسال، رشد مستمری داشت و در ماه مه، به ۵.۱ میلیون بشکه در روز رسید که حدود ۵.۶ درصد بالاتر از آوریل بود. واردات به هند در شش ماه نخست سال، به طور میانگین، ۴.۸۵ میلیون بشکه در روز بود.

کاهش کلی واردات نفت به آسیا برخلاف پیش‌بینی‌ها از هدایت رشد تقاضا توسط این منطقه است. به عنوان نمونه، آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده بود که رشد تقاضای جهانی برای نفت امسال به ۹۶۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید که ۹۰۰ هزار بشکه در روز آن از آسیا خواهد بود.

بر اساس گزارش اویل پرایس، اوپک طبق معمول خوش‌بینی بیشتری دارد و انتظار دارد تقاضای آسیا برای نفت امسال، ۱.۳ میلیون بشکه در روز رشد کند و ۷۲۰ هزار بشکه در روز آن مربوط به چین باشد اما جدیدترین آمار واردات نشان می‌دهد که دستیابی به این میزان رشد، دشوار خواهد بود.

کد خبر: ۲۹۳٬۶۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha