۱۲ تیر ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۸
فرهنگ‌سازی در حوزه شناساندن اعتبار مالیاتی و نحوه بهره‌مندی از آن از رسالت‌های ماست

فرهنگ‌سازی در حوزه شناساندن اعتبار مالیاتی و نحوه بهره‌مندی از آن از رسالت‌های ماست

اعتبار مالیاتی ابزار جدیدی است که براساس ماده ۱۱ قانون جهش تولید دانش بنیان از سال ۱۴۰۲ به جعبه ابزارهای سیاستی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری اضافه شده است.

به گزارش بازار از مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران؛ دولت در تدوین آیین‌نامه اجرایی قانون جهش تولید دانش‌بنیان، به آیین‌نامه پیشنهادی اتاق بازرگانی توجه ویژه‌ای کرده و در این راستا کمیسیون کسب‌وکارهای نوین و دانش‌بنیان اتاق ایران، مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران و مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران پیش‌نویس آیین‌نامه‌های مورد نظر بخش خصوصی را با دریافت نظرات تشکل‌های مرتبط تدوین و پس از جمع‌بندی نهایی برای وزارت اقتصاد، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سایر نهادهای مربوطه ارسال کرده‌اند.

ماده 11 قانون جهش تولید دانش‌بنیان و مشخصا مفهوم اعتبار مالیاتی در دو قالب اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه (بند ب ماده ۱۱) و اعتبار مالیاتی سرمایه گذاری (بند ت ماده ۱۱) می‌تواند به عنوان راهکار مکمل برای تامین مالی و حمایت از کسب‌وکارها تلقی شود. از این‌رو لازم است سازو کار مناسب برای به کارگیری این ابزار توسط بخش‌های مختلف معاونت علمی و فناوری طراحی و پیاده سازی شود. ضمن اینکه آگاهی رسانی به شرکت‌ها و آموزش آنها جهت بهره‌مندی از این اعتبارات موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

دبیرکل مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران در رابطه با اهمیت این موضوع، گفت: زمانی‌که قانون جهش تولید دانش‌بنیان تصویب شد برای فعالان حوزه فناوری و اکوسیستم دانش‌بنیان بسیار امیدوارکننده بود. اما در ادامه شرایط آنگونه که انتظار می‌رفت رقم نخورد.

سحر بنکدارپور اظهار کرد: این ماده ناظر به موضوع اعتبار مالیاتی است و ما نگران هستیم در این بخش دچار مشکلات اجرایی شویم. اما در هرحال دستاورد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قابل اعتناست و ما هم به‌عنوان بخش خصوصی تا جایی که توانستیم تلاش کردیم که این مهم در مجلس تصویب شود.

وی تصریح کرد: علاوه بر آن، برای تصویب آیین‌نامه‌ها نیز، پس از رفت و برگشت‌های فراوان در نهایت توانستیم در آیین‌نامه فعلی که اکنون با مفهوم اعتبار مالیاتی اجرایی شده اثرگذار باشیم. به عقیده من، موضوع اعتبار مالیاتی در حوزه سرمایه‌گذاری موضوع منحصربفردی است که در کشور ما اتفاق افتاده است.

بنکدارپور با تاکید بر اینکه، امیدوارم تمامی فعالان بخش خصوصی و متقاضیان بتوانند از این امکان استفاده کنند، ادامه داد: اما به هرحال آیین نامه مربوط به آن چندان ساده نیست و به‌راحتی نمی‌توان از آن استفاده کرد. از این رو، ما در بخش‌های مختلف اتاق بازرگانی که شرکت‌های دانش‌بنیان و نوپا را حمایت می‌کنند، تلاشمان بر این است که شرکت‌ها و کسب‌وکارها تا حد ممکن بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند. در این راستا اقدام به برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌هایی با همکاری معاونت علمی و فناوری و با هدف تشریح مباحثی از قبیل آشنایی با قانون جهش تولید دانش‌بنیان و مواد مربوطه، آشنایی با سرفصل‌های هزینه‌ای مورد قبول ذیل قانون، آشنایی با تعریف تحقیق و توسعه و سرمایه گذاری و مصادیق قابل قبول آن و تشریح فرآیند اجرایی برخورداری از اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه و سرمایه گذاری کرده‌ایم.

وی ادامه داد: این اقدامات برای کسب‌وکارها و شرکت‌های متقاضی موثر بوده و امیدواریم بسیاری از چالش‌های کسب‌وکارها در این حوزه رفع شود.

کد خبر: ۲۹۳٬۶۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha