۱۲ تیر ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۰
قفل ۱۵ ساله ورود پالایشگاه ستاره خلیج فارس به بورس شکسته نشد|خبری از تحقق وعده  افقهی در تاپیکو نیست
جای خالی شفافیت در یکی از بزرگترین پالایشگاه های کشور

قفل ۱۵ ساله ورود پالایشگاه ستاره خلیج فارس به بورس شکسته نشد|خبری از تحقق وعده افقهی در تاپیکو نیست

با وجود اینکه حدود ۲ ماه پیش بابک افقهی مدیرعامل تاپیکواعلام کرده بود که قفل ۱۵ ساله پرونده پالایشگاه ستاره خلیج فارس به بورس شکسته شده اما همچنان خبری از بوسی شدن این پالایشگاه بزرگ نیست.

بازار؛ گروه آب و انرژی: اردیبهشت امسال بود که بابک افقهی مدیرعامل تاپیکو از حل مشکل و بسته شدن پرونده پالایشگاه ستاره خلیج فارس برای ورود به بورس خبر داد؛ پرونده ای که به گفته او قفل ۱۵ ساله داشت.

داستان از این قرار بود که بدهی ارزی هنگفتی سالیان سال گریبان این شرکت را گرفته بود. به گفته افقهی، این بدهی ناشی از یک تسهیلات ارزی با نرخ بهره های متعدد بود که از سه نهاد دیگر به شرکت واگذار شده و هر ساله با افزایش نرخ ارز، تسعیر می شد. در نهایت این بدهی ارزی در صورت های مالی اخیر نفت ستاره در حدود ٣ میلیارد دلار منعکس شد که همین موضوع مانع اصلی بر سر راه پذیرش سهام آن در بورس اوراق بهادار بود.

مدیر عامل تاپیکو حدود ۲ ماه پیش گفته بود که برای نخستین بار با کمک مدیرعامل شستا، وضعیت تسهیلات معوق چند میلیارد دلاری شرکت نفت ستاره خلیج فارس را تعیین تکلیف کرده و این پرونده مهم پس از ۱۵ سال بسته شد و راه برای ورود این شرکت بزرگ به بازار سرمایه فراهم شد

مدیر عامل تاپیکو حدود ۲ ماه پیش گفته بود که برای نخستین بار با کمک مدیرعامل شستا، وضعیت تسهیلات معوق چند میلیارد دلاری شرکت نفت ستاره خلیج فارس را تعیین تکلیف کرده و این پرونده مهم پس از ۱۵ سال بسته شد و راه برای ورود این شرکت بزرگ به بازار سرمایه فراهم شد.

اما این تنها افقهی نبود که از بورسی شدن پالایشگاه ستاره خلیج فارس خبر داده بود. احسان خاندوزی وزیر اقتصاد هم در پنجم اردیبهشت امسال گفته بود که در حال مذاکره با وزارت نفت هستیم تا پالایشگاه ستاره خلیج فارس را به عنوان یک شرکت بزرگ اقتصاد ایران وارد بورس کنیم.

اما حالا حدود ۲ ماه از این اظهار نظرها می گذرد و به نظر می رسد که افقهی هم نتوانسته طلسم ورود بزرگترین شرکت ایرانی به بازار سرمایه را باز کند. برخی از فعالین و کارشناسان حوزه انرژی و بورس بر این باورند که برخی از افراد از شفافیت و ورود پالایشگاه ستاره خلیج فارس به تالار شیشه ای بازار سرمایه ضرر می‌کنند و جلوی اینکار را گرفته‌اند؟

برای درک اهمیت این پالایشگاه و ضرورت شفافیت آن همین بس که ستاره خلیج فارس بزرگترین بیش از نیمی از بنزین مصرفی کشور را تامین می کند. از این رو وجود چنین دارایی در سبد سرمایه‌گذاری تاپیکو بسیار تأثیرگذار و قابل توجه می باشد که البته ورود آن به بورس و قیمت‌گذاری بر روی تابلوی معاملات می تواند تاثیر مثبت قابل توجهی بر ارزش سهام تاپیکو داشته باشد.

ستاره خلیج فارس چه میزان بنزین تولید می کنند

گفتنی است پالایشگاه ستاره خلیج فارس با ظرفیت اسمی ٣۶٠ هزار بشکه در روز و با ظرفیت عملی ۴۵٠ هزار بشکه در روز با خوراک میعانات گازی در حال فعالیت است و با هزینه ای بالغ بر ۴ میلیارد یورو ساخته شده و تاثیرات بسیار مثبتی بر جریان انرژی از جمله تولید گاز طبیعی و تولید برق داشته است.

پالایشگاه ستاره خلیج فارس سالانه بین ۶ تا ٧ میلیارد دلار درآمد (حدود ٩٠ تا ١٠٠ هزار میلیارد تومان) دارد و با تولید روزانه بیش از ۴۵ میلیون لیتر بنزین تأمین روزانه در حدود ۵٠ درصد بنزین مصرفی و ١٧ میلیون لیتر نفت گاز مطابق استاندارد یورو ۵ و محصولات دیگر ازجمله گاز مایع، نفتا و سوخت جت در کارنامه دارد

این پالایشگاه سالانه بین ۶ تا ٧ میلیارد دلار درآمد (حدود ٩٠ تا ١٠٠ هزار میلیارد تومان) دارد و با تولید روزانه بیش از ۴۵ میلیون لیتر بنزین تأمین روزانه در حدود ۵٠ درصد بنزین مصرفی و ١٧ میلیون لیتر نفت گاز مطابق استاندارد یورو ۵ و محصولات دیگر ازجمله گاز مایع، نفتا و سوخت جت در کارنامه دارد و باعث شد تا بیش از ٣٠ میلیون یورو در روز سود آوری از بابت جلوگیری از خام فروشی میعانات گازی و واردات بنزین و مجموعاً سالانه بیش از ١٠ میلیارد یورو صرفه جویی ارزی به همراه داشته باشد.

آنگونه که علیرضا جعفرپور مدیرعامل این پالایشگاه در اسفند سال گذشته اعلام کرده بود، با انجام اصلاحات در شبکه‌های مبدلی واحدهای تصفیه هیدروژنی نفتا و گازوئیل، ظرفیت شیرین‌سازی این واحدها به‌ترتیب به ۴۰ و ۶۵‌درصد افزایش یافت. همچنین با اعمال تغییرات و اصلاحات لازم در واحدهای عملیاتی پالایشگاه ستاره خلیج ‌فارس، مقدار تولید و تحویل بنزین و اجزای بنزینی به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در دو سال‌گذشته از ۳۳.۵ به ۴۳.۵میلیون لیتر در روز رسیده‌است.

برای درک بزرگی این عدد باید بدانید که مقدار بنزین تولیدی در کشور طبق آخرین اظهارات جلیل سالاری معاون وزیر نفت به طور متوسط حدود ۱۱۲ میلیون لیتر در روز است.

کد خبر: ۲۹۳٬۶۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha