۱۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۶
کاهش واردات نفت خام آسیا در نیمه اول سال جاری میلادی

کاهش واردات نفت خام آسیا در نیمه اول سال جاری میلادی

طبق گزارش شرکت تحقیقات نفت LSEG، آسیا در نیمه اول سال جاری میلادی ۲۷.۱۶ میلیون بشکه در روز نفت خام وارد کرده، یعنی حدود ۱۳۰ هزار بشکه در روز کمتر از ۲۷.۲۹ میلیون بشکه در روز وارد شده در ۲۰۲۳.

به گزارش بازار به نقل از رویترز، واردات نفت خام آسیا در نیمه اول ۲۰۲۴ نسبت به همین دوره در سال گذشته میلادی کاهش یافته است. این در حالیست که انتظار می‌رفت آسیا به عنوان پرمصرف‌ترین قاره دنیا سردمدار رشد تقاضای جهانی باشد.

طبق گزارش شرکت تحقیقات نفت LSEG، آسیا از ژانویه تا ژوئن سال جاری میلادی ۲۷.۱۶ میلیون بشکه در روز نفت خام وارد کرده است یعنی حدود ۱۳۰ هزار بشکه در روز کمتر از ۲۷.۲۹ میلیون بشکه در روز وارد شده در همین دوره در ۲۰۲۳. این نتیجه بیشتر حاصل کاهش واردات چین به عنوان بزرگترین وارد کننده نفت دنیا بوده است. واردات نفت هند به عنوان دومین وارد کننده بزرگ آسیا نتوانسته کاهش واردات چین را جبران کند.

کاهش واردات نفت آسیا در نیمه اول ۲۰۲۴ برخلاف پیش‌بینی گروه‌های صنعتی بزرگ مانند آژانس بین‌المللی انرژی و اوپک از رشد تقاضا در ۲۰۲۴ بوده است.

البته واردات تنها یکی از اجزای تقاضای کلی است و عوامل دیگری مانند تولید داخلی نفت و تغییر در سطح ذخایر هم دخیل هستند. اما در آسیا، با توجه به وابستگی منطقه به نفت وارد شده توسط نفتکش‌ها یا از طریق خط لوله از روسیه و آسیای مرکزی در مورد چین، واردات محرک اصلی تقاضاست.

اوپک در گزارش ماهانه خود از بازار نفت در ماه ژوئن پیش‌بینی کرد تقاضای نفت در چین ۷۲۰ هزار بشکه در روز در سال جاری میلادی نسبت به ۲۰۲۳ افزایش خواهد داشت. اما آژانس بین‌المللی انرژی انتظار یک افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای را دارد.

اطلاعات رسمی گمرک نشان می‌دهد واردات نفت چین در نیمه اول ۲۰۲۴ حدود ۱۱.۰۸ میلیون بشکه در روز بوده است، یعنی ۳۰۰ هزار بشکه در روز پایین‌تر از ۱۱.۳۸ میلیون بشکه در روز وارد شده در ۶ ماه اول ۲۰۲۳.

تولید داخلی در چین در ۵ ماه اول ۲۰۲۴ برابر با ۴.۲۸ میلیون بشکه در روز بوده، یعنی ۱.۸ درصد یا حدود ۱۴۰ هزار بشکه در روز بیشتر از همین دوره در ۲۰۲۳. به عبارت دیگر، افزایش تولید داخلی کمتر از نصف کاهش واردات نفت خام بوده است.

از طرف دیگر، واردات نفت هند در شش ماه اول ۲۰۲۴ حدود ۴.۹۴ میلیون بشکه در روز بوده یعنی حدود ۹۰ هزار بشکه در روز بیشتر از ۴.۸۵ میلیون بشکه در روز وارد شده در نیمه اول ۲۰۲۳.

اوپک انتظار دارد تقاضا برای نفت خام در آسیا ۱.۳ میلیون بشکه در روز در ۲۰۲۴ نسبت به سال گذشته افزایش داشته باشد. ۷۲۰ هزار بشکه در روز از این افزایش تقاضا متعلق به چین، ۲۳۰ هزار بشکه در روز متعلق به هند و ۳۵۰ هزار بشکه در روز مربوط به سایر کشورهای این قاره می‌شود.

آژانس بین المللی انرژی پیش‌بینی می‌کند تقاضای نفت آسیا ۹۰۰ هزار بشکه در روز در ۲۰۲۴ افزایش یابد که ۵۰۰ هزار بشکه در روز آن مربوط به چین و ۴۰۰ هزار بشکه در روز مربوط به سایر کشورها می‌شود.

کد خبر: ۲۹۳٬۶۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha