۱۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۴
قیمت میلگرد در نوسان

قیمت میلگرد در نوسان

باوجود تقاضای ضعیفی که در بازار آهن و بورس کالا مشاهده می‌شود، روز گذشته شاهد افزایش روز قیمت آهن در برخی مقاطع به ویژه در قیمت روز میلگرد بودیم.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس؛ بازار آهن از ابتدای تیرماه ۱۴۰۳، تحت تاثیر عوامل متعددی از جمله افزایش نرخ ارز، محدودیت‌های تامین برق، انتخابات پیش رو و نگرانی‌های بین المللی و انتخابات آمریکا، با نوسانات قیمتی قابل توجهی روبه‌رو شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت میلگرد آجدار در بازار داخلی طی یک ماه گذشته، حدود ۱۰ درصد افزایش یافته است. در هفته اول خرداد، پایین‌ترین نرخ میانگین این محصول ۲۵ هزار و ۴۱۰ تومان بود که تا ابتدای تیرماه به ۲۷ هزار و ۸۵۰ تومان رسیده است.

عوامل افزایش قیمت آهن

  • افزایش نرخ ارز: صعود قیمت دلار به بالای ۶۲ هزار تومان، فشار روانی قابل توجهی بر بازار وارد کرده است.
  • محدودیت‌های تأمین برق: قطعی برق و اختلال در فعالیت کارخانجات، عرضه میلگرد و برخی مقاطع فولادی را با چالش مواجه کرده است.
  • انتخابات: انتخابات ریاست جمهوری در ایران و آمریکا و نگرانی از روی کار آمدن تندروها در هر دو کشور، بر ابهامات بازار افزوده است.

فعالان بازار آهن با توجه به شرایط موجود، در فضایی غبارآلود و با نگرانی به آینده این بازار نگاه می‌کنند. برخی از آنها معتقدند که با رفع محدودیت‌های برق و ثبات در بازار ارز، شاهد تعدیل قیمت اهن الات خواهیم بود. با این حال، عده‌ای دیگر با توجه به انتخابات پیش رو و تداوم نگرانی‌های بین المللی، محتاطانه‌تر عمل می‌کنند.

در حال حاضر، کف نرخ پیشنهادی میلگرد آجدار در بازار داخلی حول ۲۷ تا ۲۷.۵ هزار تومان است. قیمت میلگرد نیشابور که تعدیل‌کننده قیمت‌ها است، بین ۲۷.۸ تا ۲۸ هزار اعلام می‌شود.

ادامه افزایش قیمت‌ها؟

شنیده‌ها حاکی از آن است که پیشنهاد میلگرد آجدار در بازار داخلی عمدتاً بین ۲۷ تا ۲۸.۴ هزار تومانمالیات بر ارزش افزوده است و همچنان شاهد افزایش قیمت‌ها در برخی از مبادی فروش هستیم.

اکثر کارخانه‌ها قیمت تیرآهن را ثابت نگه داشتند اما تیرآهن ذوب آهن اصفهان در برخی سایزها ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان افزایش قیمت اعمال کرد.

قیمت ورق سیاه (st۳۷ و st۵۲) در عمده کارخانه‌ها ثابت اعلام شد؛ قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه در برخی ضخامت‌ها ۱۰۰ تا ۴۰۰ تومان افزایش و در برخی ضخامت‌های دیگر ۲۰۰ تا ۸۰۰ تومان کاهش قیمت داشت. قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق روغنی، ورق رنگی، در کلیه مبادی فروش ثابت اعلام شد.

علاوه‌بر این شاهد ثبات قیمت پروفیل در بیشتر شرکت‌ها بودیم، قیمت مانیسمان، قیمت داربستی و سایر لوله‌های درزدار و بدون درز هم بدون تغییر قیمت عرضه شدند. با این حال قیمت نبشی و قیمت ناودانی در برخی کارخانه‌ها با افزایش۱۵۰ تا ۵۰۰ تومانی همراه بود.

بازار آهن در انتظار ثبات و آرامش

فعالان و تحلیلگران بازار منتظرند تا با رفع ابهامات موجود و ثبات در شرایط اقتصادی و سیاسی، شاهد رونق مجدد و آرامش در بازار آهن باشند.

بازار فولاد در بورس کالای ایران نیز روز گذشته با رکودی کم سابقه روبه‌رو شد و تنها یک درصد از محصولات عرضه شده مورد معامله قرار گرفت.

در این روز، از مجموع ۴۹ هزار تن محصول فولادی عرضه شده در تالار صنعتی بورس کالا، فقط ۵۵۰ تن یعنی معادل یک درصد به فروش رسید. این موضوع نشان دهنده افت شدید تقاضا در این بازار است.

عدم تمایل به خرید شمش و آهن اسفنجی

در مورد شمش بلوم، ۵ هزار تن از این محصول در بورس عرضه شد که تنها ۵۰ تن از آن مورد معامله قرار گرفت. قیمت میانگین این محصول نیز ۲۲۵ هزار ریال بود که هیچ تغییری نسبت به روزهای گذشته نداشت.

همچنین در مورد آهن اسفنجی بریکت نیز شاهد رکود مشابهی بودیم. از ۴۴ هزار تن این محصول عرضه شده، ۴۴۰ تن با قیمت پایه ۱۲۳ هزار و ۸۰۵ ریال به فروش رسید.

کارشناسان دلایل متعددی را برای این رکود در بازار فولاد عنوان می‌کنند. از جمله این دلایل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش تقاضا به دلیل رکود در بخش مسکن و ساختمان
  • افزایش نرخ ارز و تشدید مشکلات اقتصادی
  • عدم تمایل سرمایه گذاران به ورود به بازار فولاد به دلیل نگرانی‌های موجود

چالش‌های پیش روی بازار فولاد

رکود فعلی در بازار فولاد، چالش‌های متعددی را برای فعالان این صنعت ایجاد کرده است که در ادامه به تعدادی از این چالش‌ها اشاره می‌شود.

  • کاهش سودآوری شرکت‌های فولادی
  • انباشت محصولات در انبارها
  • افزایش احتمال تعدیل نیرو در واحدهای تولیدی

هنوز مشخص نیست که رکود فعلی در بازار فولاد تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. با این حال، کارشناسان معتقدند که برای رونق مجدد این بازار، لازم است اقداماتی برای تحریک تقاضا، کاهش هزینه‌های تولید، بهبود فضای کسب و کار، رونق ساخت و ساز و مواردی از این دست، انجام شود.

کد خبر: ۲۹۳٬۵۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha