۱۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۸
۳ساله تخصیص ارز از ۳۷ میلیارد دلار به ۵۴ میلیارد دلار افزایش یافت
معاون وزیر صمت در گفتگو با بازار:

۳ساله تخصیص ارز از ۳۷ میلیارد دلار به ۵۴ میلیارد دلار افزایش یافت

معاون وزیر صمت با بیان اینکه ظرف ۳سال از ۳۷ میلیارد تا ۵۴میلیارد دلار افزایش تخصیص ارز داشتیم، افزود: با این وجود این میزان متناسب با رشد بخش صنعت نیست و انتظار صنعت در حوزه تخصیص ارز به حق است.

بازار؛ گروه صنعت: دهم تیرماه در حالی روز ملی صنعت و معدن با همراهی متولیان وزارت صمت، صنعتگران و نمایندگان بخش خصوصی برگزار شد که به گفته فعالان این بخش، صنعت کشور با معضلاتی از جمله روان نبودن فرایند تخصیص ارز، مشکلات سیستم سامانه ای، تامین مواد اولیه، بحران انرژی و قطعی برق شهرک های صنعتی و .... مواجه است. این در شرایطی است که مجموعه این موضوعات بر روند تولید تاثیر مستقیم دارد و با شعار جهش تولید در منافات است.

ظرف ۳سال تخصیص ارز از ۳۷ میلیارد دلار به ۵۴ میلیارد دلار افزایش یافته است

محمد مهدی برادران معاون وزیر صمت در گفت وگو با خبرنگار بازار در پاسخ به این سوال که با توجه به مشکلات مطرح شده از سوی صنعتگران، برنامه وزارت خانه برای رفع حداقل بخشی از این دغدغه های صنعت چیست، گفت: جامعه صنعتی حق دارد چون بر اساس میزان پیشرفتی که در سال های اخیر داشتیم و به خصوص در برخی از صنایع جهش داشتیم الان نظامات بانکی به این تناسب نتوانسته اند ارز تامین کنند.

معاون وزیر صمت: در ۳سال اخیر از ۳۷ میلیارد تا ۵۴میلیارد دلار افزایش ارز داشتیم، اما رشد صنعت کشور بیشتر بوده و این حق جامعه صنعتی است که متناسب با این رشدی که کرده انتظار داشته باشد که نظامات بانکی و دیگر نظامات هم پا به پای آنها جلو بروند

برادران افزود: درست است نسبت به سال های قبل روند تامین ارز را افزایش داده ایم و سال قبل هم نسبت به سال قبلتر بیشتر تخصیص یافته به طوری که در ۳سال اخیر از ۳۷ میلیارد تا ۵۴میلیارد دلار افزایش ارز داشتیم، اما رشد صنعت کشور بیشتر بوده و این حق جامعه صنعتی است که متناسب با این رشدی که کرده انتظار داشته باشد که نظامات بانکی و دیگر نظامات هم پا به پای آنها جلو بروند.

رشد تولید در گروی حمایت از جامعه صنعتی است

وی با بیان اینکه برای سومین سال پیاپی در گروه صنعت توانستیم رشد صنعتی را رقم زنیم و امیدواریم تداوم داشته باشد تصریح کرد: تنها راه نجات کشور تولید است و رشد تولید هم در گروی حمایت از جامعه صنعتی است.

برادران در پاسخ به این سوال که وزارت صمت حمایت های خود از صنعت برای تداوم رشد را در قالب چه آیتم ها و مواردی برنامه ریزی کرده است گفت: الان در اکثر پروژه ها حال با تخصیص زمین، تخصیص ارز، تخصیص تسهیلات بانکی، ایجاد محدودیت برای واردات کالاهایی که تولید داخلی دارد و غیره شاهد افزایش تولید هستیم.

ارقامی بیش از مالیات دریافتی صرف زیرساخت های صنعت می شود

وی افزود: ضمن اینکه مساله پرونده هایی که مشکلات محیط زیست دارند رفع شد، برخی واحدهایی که تعطیل بودند دوباره احیا شدند و ثمرات این اقدامات را می بینید که وقتی احیای واحدهای صنعتی را شاهد هستیم به تناسب رشد تولید، رشد اشتغال را داریم. در واقع اگر امروز در دولت سیزدهم بیشترین اشتغال در بین دولت های مختلف از نظر کاهش نرخ بیکاری را داشته مرهون جامعه صنعتی ایران است.

برادران همچنین در خصوص این انتقاد بخش صنعت که مالیاتی که آنها پرداخت می کنند صرف زیرساخت های بخش نمی شود، گفت: این انتقاد به جایی نیست و الان سهم زیادی از مالیات های دریافتی صرف زیرساخت های کشور می شود و عددی که داریم در حوزه زیرساخت ها بیش از اعداد و ارقامی است که دریافت می کنیم که صرف زیرساخت ها می شود. به خصوص اینکه مزیت صنعت استفاده از این ظرفیتهای زیرساختی است به طوری که اخیرا شاهد بودیم تعداد زیادی نیروگاه به مدار انرژی آمد.

کد خبر: ۲۹۳٬۵۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha