۱۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۰
نتیجه انتخابات، چه اثری بر قیمت میلگرد می‌گذارد؟

نتیجه انتخابات، چه اثری بر قیمت میلگرد می‌گذارد؟

بازار آهن‌آلات تحت تاثیر عوامل بیرونی و درونی نوساناتی را نیز تجربه می‌کند. یکی از مهم‌ترین عوامل انتخاب رئیس جمهور است که رویکردهای دولت نقش مهمی در آن دارند.

به گزارش آهن آنلاین- بنا بر اعتقاد کارشناسان، امکان افزایش قیمت میلگرد و سایر محصولات آهن‌آلات بعد از انتخابات وجود دارد. کارشناسان بر این باورند که قیمت‌گذاری محصولات فولاد و آهن از سویی وابسته به سیاست‌های دولت و از سوی دیگر وابسته به بازار جهانی فولاد و نوسانات آن است. همچنین وجود تحریم‌ها علیه کشور، تورم شدید و رکود بازار داخلی موجب شده است تا بیش‌بینی بلند مدت در صنعت فولاد و سایر صنایع کار دشواری محسوب شود.

"دلایل مختلفی باعث نوسان در قیمت میلگرد می‌شود، میلگرد یا به‌طور دقیق‌تر میلگرد تقویتی یک نوع پروفیل است که به دلیل حجم مصرف بالا در صنایع مختلف از جمله ساختمان‌سازی محبوب است، تغییر ناگهانی قیمت مواد اولیه، عوامل کلان اقتصادی، تقاضای فصلی و.. تاثیر مستقیم بر قیمت میلگرد دارد. میلگرد فولادی است که به شکل میله یا مش است و یکی از دلایل مصرف میلگردهای فولادی، بهبود مقاومت کششی بتن است."

قیمت میلگرد در تاریخ 9 تیرماه 1403

گمانه‌زنی در افزایش قیمت میلگرد

تجربه ثابت کرده است به دلیل اینکه آهن‌ آلات و محصولات فولادی، از جمله نهاده‌های اصلی در ساخت مسکن، خوردرو و سایر زیرساخت‌های کشور هستند به همین جهت دولت‌ها به محض روی کار آمدن، برای کنترل گرانی سعی در ایحاد ثبات محصولات فولادی و آهن‌آلات دارند. به همین جهت این امکان وجود دارد که بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری، دولت جدید بتواند برای مدت محدودی قیمت این محصولات مهم و استراتژیک را ثابت نگه دارد. اما آنچه واضح است این است که این ثبات قیمت بلندمدت نخواهد بود زیرا تعیین قیمت آهن‌ آلات وابستگی شدیدی به بازارهای جهانی دارد. در خصوص محصول میلگرد نیز می‌توان گفت که ممکن است پس از روی کار آمدن دولت چهاردهم، قیمت این محصول برای مدت کوتاهی ثابت بماند اما احتمال افزایش قیمت میلگرد تا اواخر تابستان بالا است.

متقاضاییان محصولات فولاد در انتظار چه هستند؟

این روزها وضعیت تقاضا میلگرد و سایر محصولات فولادی بشدت کم شده است و خریداران به بهانه کاهش قیمت احتمالی میلگرد و آهن‌آلات از خرید و تقاضا دست کشیده‌اند. در حالی‌که با توجه به شرایط جهانی این بازار، محصولات فولادی و آهن‌آلات در معرض افزایش قیمت در ماه‌های آینده هستند. نوسانات قیمت میلگرد و سایر محصولات آهنی تماما بستگی به میزان عرضه و تقاضای جهانی دارد. همچنین، نوسانات ارزی نیز تاثیر زیادی بر تعیین قیمت این محصولات دارد. بر همگان آشکار است که کشور در برابر نوسانات دلار بسیار آسیب‌پذیر شده است به همین جهت به متقاضیان محصولات آهن آلات توصیه می‌شود تا برای خرید عمده خود منتظر روزهای آینده نباشند زیرا احتمال افزایش قیمت وجود دارد. براساس پیش‌بینی کارشناسان قیمت میلگرد و سایر تجهیزات ساختمانی روند کاهشی نخواهد داشت و این مساله نه تنها در کشور ایران بلکه در سراسر جهان ازجمله کشور چین که بزرگ‌ترین تولید کننده فولاد و بزرگ‌ترین مصرف‌کننده آهن‌ آلات است نیز وجود دارد.

رشد تولید میلگرد در سال‌های اخیر

براساس آمار سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی، تولید میلگرد که یکی از مقاطع طویل فولادی به‌حساب می‌آید در سال گذشته بیش از یک میلیون تن به نسبت سال ۱۳۹۸ افزایش یافته است. تولید این محصول، از ۲ میلیون و ۱۹۰ هزار تن در سال ۱۳۹۸ به ۳ میلیون ۵۰۰ هزار تن در سال ۱۴۰۲ رسیده است که این مساله نشان‌دهنده ظرفیت بالای تولید در داخل کشور است. بنابراین، انتظار می‌رود تا پس از روی کار آمدن دولت چهاردهم، با اخذ سیاست‌های درست و مشورت با متخصصان در خصوص ارزان کردن انرژی برای صنعت فولاد و رفع موانع صادراتی و مشکلات تولید، این ظرفیت را به دو برابر برساند.

معامله ۱۱ درصدی میلگرد هفته گذشته

آمارها حاکی از آن است که درمعاملات مقاطع طویل فولادی تنها ۱۱ درصد میلگردهای عرضه شده با متوسط قیمت ۲۴ هزار و ۸۱۶ تومانی به ازای هر کیلوگرم معامله شده است. گفته می‌شود قیمت میلگرد طی هفته گذشته نسبت به شمش ۲.۸ درصد افزایش داشته است که با شدت گرفتن خاموشی‌ها، پیش‌بینی می‌شود قیمت پایه و میزان معاملات به حداقل برسد.

میزان تولید میلگرد (میلیون تن)

فولاد در انتظار دولت چهاردهم

این روزها زنجیره فولاد کشور در بلاتکلیفی نتیجه‌ی انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم و تصمیمات و سیاست‌گذاری‌های دولت جدید به سر می‌برد. به همین دلیل تا روشن شدن وضعیت سیاسی کشور، نفس فعالان صنعت فولاد و آهن‌ آلات کشور در سینه حبس شده است زیرا هرکدام از نامزدهای ریاست جمهوری که بر مسند قدرت بنشیند با سیاست‌ها و تصمیمات خود در خصوص این صنعت، می‌تواند مسیر این زنجیره استراتژیک را به طور کامل تغییر دهد. گفتنی است که فعالان فولادی و خریداران آهن‌آلات به دلیل بلاتکلیفی شرایط سیاسی کشور، تا مشخص شدن شرایط سیاسی و بازگشت ثبات نسبی به کشور نسبت به معاملات خود دست کشیده‌اند. یکی از دغدغه های فعالان فولاد، روشن شدن تکلیف خاموشی‌های طولانی و قطع برق کارخانه‌های تولیدی به خصوص برای واحدهای احیای مستقیم است که یکی از عوامل اثرگذار در میزان عرضه و قیمت‌گذاری است زیرا با قطع برق این واحدها، میزان تولید آنها کم شده و تاثیر مخرب خود را بر قیمت محصولات فولادی و آهن‌آلات می‌گذارد.

فولاد، گرفتار در دست تورم

مشاهدات بازار حاکی از آن است که زنجیره فولاد گرفتار رکود شدید شده است زیرا محصولات فولادی و آهن‌ آلات مانند میلگرد، با کاهش تقاضا در چند روز اخیر مواجه شده است به طوری که میزان معاملات این محصول در ۳۰ خرداد ۱۴۰۳، ۱۱ درصد به ثبت رسیده است که کمترین میزان ثبت معامله از ابتدای سال‌جاری تا کنون محسوب می‌شود. همچنین بنابر پیش‌بینی کارشناسان، در هفته پیش‌رو به دلیل سهمیه‌بندی برق در واحدهای فولادی و قطع برق، شرایط عرضه، نسبت به هفته گذشته ضیعف‌تر خواهد شد و این مساله موجب ایجاد رکود شدید صنعت فولاد می‌شود.

برگرفته از اخبار آهن آنلاین:

https://ahanonline.com/۲۱۱۵۰۶/تاثیر-انتخابات-نرخ-میلگرد/

کد خبر: ۲۹۳٬۴۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha