۱۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۱
احتمال تداوم ریزش قیمت جهانی مس در پی وضعیت نامشخص اقتصاد آمریکا!
بازار بررسی کرد؛

احتمال تداوم ریزش قیمت جهانی مس در پی وضعیت نامشخص اقتصاد آمریکا!

وضعیت اقتصادی نسبتا پیچیده در دو اقتصاد بزرگ جهان یعنی آمریکا و چین، منجر به توقف روند صعودی شکل گرفته قیمت برای فلز اساسی مس در بازارهای جهانی شده و احتمال ادامه روند جاری نیز وجود دارد.

بازار؛ گروه بین الملل: بازار جهانی مس علیرغم درخشش فوق العاده خود طی ماه های گذشته از سال، با توقف روند صعودی طی هفته های اخیر مواجه شده است. روند نزولی قیمت مس تا جایی پیش رفته که پنجشنبه هفته گذشته، شاهد رسیدن قیمت به ۴.۴۳ دلار در هر پاوند بودیم که کف ماهانه قیمت این فلز استراتژیک محسوب می شود. اکنون این سوال مطرح می شود که آیا مس بار دیگر به روند صعودی خود باز خواهد گشت یا خیر؟

کاهش ذخایر مس چین

ذخایر مس چین به دلیل افزایش تقاضا برای این فلز اساسی طی روزهای اخیر کاهش یافته است. با رسیدن قیمت مس به کف قیمت یک ماهه خود در بورس فلزات شانگهای، سرمایه گذاران بار دیگر در حال بازگشت به روند خرید در بازار هستند. قیمت مس در حال حاضر به نسبت ماه گذشته حدود ۱۳ درصد کاهش یافته است. همین عامل می تواند منجر به بهبود شاخص احساسات بازار و بازگشت تدریجی سرمایه گذاران شود. در بورس های نیویورک و لندن نیز شاهد وقوع شرایطی مشابه با بورس شانگهای هستیم و سرمایه گذاران در حال خرید پله ای و محافظه کارانه مس هستند.

سیگنال های متناقض آمار اقتصادی آمریکا به بازار مس

نکته دیگری که باید به آن توجه کرد، سیگنال منفی فدرال رزرو برای کاهش نرخ بهره بانکی در آمریکا بود. به نوشته نشریه فایننشیال تایمز، فدرال رزرو به احتمال زیاد برای هفته های آتی برنامه ای برای کاهش نرخ بهره بانکی نخواهد داشت. هرچند، همزمان، «کریستالینا جورجییوا» رئیس صندوق بین المللی پول نیز طی سخنانی تاکید کرده است که فدرال رزرو نباید دستکم تا پایان سال، اقدامی برای کاهش نرخ بهره بانکی انجام دهد.

با اینحال، نشریه وال استریت ژورنال روز شنبه طی گزارشی مدعی شد که روند کنترل تورم در آمریکا بر اساس برنامه ریزی های فدرال رزرو درست از آب در آمده و روند آغاز نرخ بهره بانکی می تواند به زودی آغاز شود. اما آنچه مسلم است، درست مانند مابقی بازارهای مالی، تا زمان عدم آغاز روند کاهش نرخ بهره بانکی در آمریکا، نباید توقع زیادی برای پیشرفت بازار مس و دیگر فلزات اساسی داشت.

احتمال تداوم ریزش قیمت جهانی مس در پی وضعیت نامشخص اقتصاد آمریکا!

همانطور که در نمودار بالا ملاحظه می فرمایید، روند قیمت مس در بورس های بزرگ فلزات جهان، از ابتدای ماه مارس تا کنون یا نزولی بوده و یا در ماه ژوئن، یعنی همزمان با افزایش گمانه زنی ها در خصوص زمان آغاز کاهش نرخ بهره بانکی در آمریکا، در محدوده ای بسیار کم نوسان قرار گرفته است. البته این وضعیت برای بسیاری از بازارهای مالی از جمله طلا، آهن و حتی ارزهای دیجیتال نیز به همین صورت است. اقدام چین برای عرضه مازاد مس به بازارهای جهانی نیز، سناریوی صعودی شدن قیمت ها در بازار را تا حد زیادی زیر سوال برده و اکنون باید منتظر ماند و دید که آیا با کاهش ذخایر مس این کشور، تغییری در رفتار پکن در زمینه صادرات مس رخ خواهد داد یا خیر.

روند قیمت طی هفته های آتی چگونه خواهد بود؟

همانطور که گفته شد، در حال حاضر تنها فاکتور مثبت پیش روی بازار مس، کاهش ذخایر این فلز استراتژیک و اساسی در چین است. اما گزارش منتشر شده توسط نشریه «بیزنس تایمز» نشان می دهد که رشد اقتصادی چین بار دیگر با مشکل مواجه شده و فعالیت کارخانه های این کشور احتمالا بار دیگر کاهش خواهد یافت. چنین وضعیتی منجر به افزایش صادرات مس از سوی چین برای جبران درآمدهای ارزی کاهش یافته این کشور شده و می تواند تاثیری منفی روی بازار بر جای بگذارد.

به نظر می رسد دستکم برای ماه جولای، تغییر مثبتی به نفع بازار فلزات اساسی به ویژه مس که از کاربردی فراوان در تولید خودروهای برقی و انرژی سبز برخوردار است، به چشم نمی خورد. تنها نقطه امید برای بازار مس طی هفته های آتی، تغییر در سیاست های فدرال رزرو و وضعیت اقتصادی آمریکا خواهد بود. بدین معنا که اگر فدرال رزرو دستکم بیانیه ای در خصوص زمان حدودی اجرای سیاست کاهش نرخ بهره بانکی طی هفته های آتی صادر نماید، می توان به رشد چشمگیر بازار مس دل خوش کرد. در غیر اینصورت، به نظر می رسد روند ریزشی بازار با توجه به عرضه مازاد چین برای روزهای آتی نیز ادامه خواهد داشت.

کد خبر: ۲۹۳٬۴۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha