۱۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۵
فولاد در خاموشی؛ شمش در گرانی!
خسارت سنگین قطعی برق به صنایع

فولاد در خاموشی؛ شمش در گرانی!

قطعی برق در صنایع، به ویژه در بخش فولاد، خسارات سنگینی به بار آورده و روند صعودی قیمت شمش فولاد را شتاب بخشیده است.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس؛ کارشناس حوزه انرژی و برق، عملکرد ضعیف وزارت نیرو در دولت سیزدهم را به شدت مورد انتقاد قرار داد. محمدحسین دیده‌بان، کارشناس حوزه انرژی و برق، با اشاره به عدم وجود برنامه‌ریزی و سوء مدیریت در وزارت نیرو، عنوان کرد که خاموشی‌های گسترده و بی‌برنامه، به ویژه در بخش صنایع، به معضلی بزرگ تبدیل شده است.

وی در ادامه افزود: ناترازی برق که از آن به عنوان مشکل اصلی این وزارتخانه یاد می‌شود، ریشه در عدم سرمایه‌گذاری مناسب در طول سال‌های گذشته دارد. دیده بان با بیان اینکه وزارت نیرو در سه سال گذشته فقط به شعار دادن بسنده کرده و هیچ اقدام موثری برای حل این معضل انجام نداده است، تصریح کرد که نتیجه این بی‌توجهی، خاموشی‌های پیاپی و خسارات سنگین به صنایع، به خصوص صنعت فولاد بوده است.

این کارشناس حوزه انرژی و برق، با اشاره به خسارات چندین میلیاردی که قطعی برق به صنایع فولاد وارد کرده است، خاطرنشان کرد که این خاموشی‌ها بدون اطلاع قبلی و ناگهانی رخ می‌دهد و فرصتی برای جلوگیری از آسیب به تجهیزات به صاحبان صنایع داده نمی‌شود.

دیده‌بان در ادامه راهکارهایی را برای حل مشکل کمبود برق در کشور ارائه کرد. وی به خرید موقت برق از کشورهای همسایه مانند ارمنستان و تاجیکستان به عنوان یک راه حل کوتاه‌مدت اشاره کرد و احداث نیروگاه‌های جدید را در بلندمدت ضروری دانست.

نقد عملکرد وزارت نیرو در دولت سیزدهم

دیده‌بان با انتقاد از عدم شفافیت در سیاست‌های وزارت نیرو در زمینه تولید برق، عنوان کرد که این موضوع اعتماد سرمایه‌گذاران را جلب نکرده و منجر به عدم سرمایه‌گذاری در این بخش شده است.

وی همچنین به زمان‌بر بودن تولید برق اشاره کرد و گفت: برنامه‌ریزی‌های بلندمدت در این زمینه ضروری است تا در آینده با مشکل کمبود برق مواجه نشویم.

قطعی برق در ایران، به ویژه در بخش صنایع، به یک معضل جدی تبدیل شده است. سوءمدیریت و عدم برنامه‌ریزی در وزارت نیرو، در کنار عدم سرمایه‌گذاری کافی در این بخش، ریشه اصلی این مشکل است. راهکارهایی مانند خرید برق از کشورهای همسایه و احداث نیروگاه‌های جدید می‌تواند تا حدی به حل این معضل کمک کنند، اما برنامه‌ریزی‌های بلندمدت و اصلاح ساختاری در وزارت نیرو ضروری است تا در آینده شاهد تکرار این مشکل نباشیم.

رشد قیمت شمش فولاد در بورس کالا

در معاملات هفته اول تیرماه، متوسط قیمت شمش فولاد در بورس کالا با ۰.۶۲ درصد افزایش به ۲۲ هزار و ۲۳۹ تومان در هر کیلو رسید. این رقم، بالاترین قیمت شمش فولاد در سال جاری و تنها ۳۴ تومان کمتر از سقف تاریخی آن است.

قیمت شمش فولاد از اوایل آذرماه روند صعودی خود را آغاز کرد و تاکنون بیش از ۲۲ درصد افزایش یافته است. با وجود کاهش تقاضا در فروردین و اردیبهشت، شمش فولاد از اوایل خرداد و همزمان با اعمال محدودیت‌های توزیع برق، دوباره با رشد قیمت آهن آلات روبه‌رو شد.

افزایش مصرف برق در پیک تابستان

بر اساس داده‌های رسمی، مصرف برق در ساعات پیک بیش از ۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشتر است. در هفته آخر خرداد و هفته اول تیرماه، پیک مصرف برق به ۷۳ هزار و ۶۴۵ مگاوات رسید و در بسیاری از استان‌ها رکوردهای جدیدی ثبت شد. پیش‌بینی می‌شود این روند برای ۲ ماه آینده نیز ادامه داشته باشد.

مشکلات مشابه در چین و هند

فولادسازان در برخی از استان‌های چین نیز با توجه به تغییر در الگوی بارندگی‌ها، برای تامین برق مورد نیاز خود با مشکل مواجه شده‌اند و از زغال‌سنگ استفاده می‌کنند. در نیمه گرم سال، فولادسازان چینی و هندی برای حفظ سطح تولید، از زغال‌سنگ به عنوان منبع تامین برق استفاده می‌کنند.

نوسانات در بازار شمش فولاد

عباس اکبری، مدیر بازرگانی شرکت ذوب فلزات اکبری، در این باره گفت: «برنامه‌ریزی‌های ما به دلیل قطعی برق و گاز در طول سال مختل می‌شود.»

شمش فولاد صادراتی ایران در هفته گذشته ۴۷۸ دلار به ازای هر تن قیمت خورد. رکود حاکم بر بازار محصولات فولادی جهان، بازار شمش فولاد در سطح منطقه را راکد کرده است. در مقابل، شمش فولاد فوب دریای سیاه با ۲ دلار کاهش به ۴۹۸ دلار در هر تن رسید. گزارش‌ها نشان می‌دهد تقاضا برای شمش فولاد در بازار دریای سیاه به شدت کاهش یافته و چشم‌انداز قیمتی شمش فولاد در منطقه منفی شده است.

رشد ۷.۵ درصدی قیمت از نیمه خرداد

متوسط قیمت هر کیلوگرم شمش فولاد از نیمه خرداد تا کنون ۷.۵ درصد افزایش یافته است. فعالان بازار در شبکه‌های اجتماعی، محدودیت‌های توزیع برق برای فولادسازان را عامل اصلی افزایش قیمت شمش در هفته‌های اخیر می‌دانند. بررسی‌ها نشان می‌دهد با اعمال این محدودیت‌ها، عرضه شمش فولاد در بورس کالا کاهش و قیمت‌ها به سرعت افزایش می‌یابد.

کد خبر: ۲۹۳٬۴۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha