اعطای بسته ویژه حمایتی فناوری‌های اتصال‌پذیری به دانش‌بنیان‌ها

اعطای بسته ویژه حمایتی فناوری‌های اتصال‌پذیری به دانش‌بنیان‌ها

ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بسته ویژه حمایتی برای شرکت‌های دانش‌بنیان تعریف کرده و آنها را برای جذب پروژه به صنایع بزرگ معرفی می‌کند.

به گزارش بازار از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، در آخرین روزهای بهار ۱۴۰۲، گام موثری در معاونت علمی ریاست جمهوری با هدف حمایت همه‌جانبه از توسعه و نوآوری در زمینه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات برداشته شد و ستاد جدیدی با همین عنوان شکل گرفت.

ارتباطات نسل جدید، امنیت سایبری، هوشمندسازی، ارتباطات کوانتومی، فناوری ماهواره و سنجش از راه دور، حوزه‌های فعالیت ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات هستند و عموم مردم، دانش‌آموزان، دانشگاهیان، شرکت‌ها و هسته‌های فناور مخاطبان آن محسوب می‌شوند.

این ستاد در سراسر کشور با مأموریت و هدف محوری کمک به گروه‌های فناور، کسب و کارهای نوپا و شرکت‌های دانش‌بنیان و رفع مشکلات مادی و معنوی آنان خدماتی را نیز ارائه می‌کند.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری با اشاره به برنامه‌های ویژه‌ ستاد برای حمایت از فعالیت‌‎های هسته‌های نوپا و فناور، شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع بزرگ، اظهار کرد: هسته‌های فناور، استارتاپ‌ها یا گروه‌های دانشجویی و دانشگاهی‌ هستند که برای توسعه محصول یا خدمت فناورانه، دور هم جمع شده‌اند و علاوه بر اینکه می‌توانند از مشاوره‌های کسب و کار بهره‌مند شوند، چنانچه طرح‌های مشترک بین صنعت و دانشگاه از طریق آنها انجام شود و یا با نهادهای توانمند بین‌الملل همکاری داشته باشند مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

«سید محمد کرباسی» در خصوص حمایت ستاد از شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: این شرکت‌ها به تولید محصولاتی بر مبنای فناوری می‌پردازند و بعد از دریافت تأییدیه دانش‌بنیانی از مزایای متعددی بهره‌مند می‌شوند که از جمله این مزایا می‌توان به پذیرش بودجه‌های اعتبار مالیاتی از صنایع بزرگ در قالب طرح‌های تحقیق و توسعه یا سرمایه‌گذاری، دریافت تسهیلات مختلف از معاونت علمی و فناوری و یا همکاری با سرباز نخبه‌هایی که تمایل دارند در حوزه‌های فناورانه مشغول به کار شوند اشاره کرد.

کرباسی ادامه داد: علاوه بر این، ستاد برای حل معضلات و چالش‌‎هایی که شرکت‌ها و هسته‌های فناور با آنها مواجه هستند نیز حمایت‌های دیگری را در نظر گرفته است؛ از پیگیری استقرار در پارک‌های علم و فناوری گرفته تا معرفی به نهادها و صنایع برای جذب پروژه و حمایت از حضور در رویدادها، فراخوان‌ها و پاویون‌های نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی.

به گفته دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، این ستاد در تعامل با صنایع بزرگ، چالش‌ها و نیازها را شناسایی کرده و در ادامه برای حل چالش‌های فناورانه آنها خدماتی مثل برگزاری رویدادهای فن‌چالش، معرفی شرکت دانش‌بنیان و هسته‌های فناور توانمند و پیگیری اعطای اعتبار مالیاتی در دو حوزه تحقیق و توسعه و سرمایه‌گذاری را ارائه می‌دهد.

او اتصال‌پذیری را به معنای ایجاد ارتباط بین اشیاء و هوشمندسازی حوزه‌های مختلف از جمله صنایع، معادن و کشاورزی و دیگر بخش‌ها دانست و افزود: حوزه‌هایی که به بحث اتصال‌پذیری و ارتباطات بیشتر مربوط می‌شود عمدتا شامل زمینه‌هایی از جمله حوزه‌های مهندسی برق، مخابرات، الکترونیک، رایانه و به صورت ویژه فناوری‌های ارتباطات نسل جدید همچون نسل پنجم و ششم اینترنت است.

کرباسی، حوزه ارتباطات کوانتومی، ارتباطات ماهواره‌ای و زنجیره‌ای را که به فناوری‌های ماهواره و امنیت سایبری و همچنین اینترنت اشیاء مربوط می‌شود، از دیگر علوم وابسته به این حوزه نام برد.

اهمیت هوشمندسازی در بخش کشاورزی

کرباسی، رصد و شناسایی زیست‌بوم فناوری در حوزه اتصال‌پذیری و ارتباطات را ماموریت اصلی این ستاد برشمرد و یادآور شد: در همین راستا، در حال پیگیری هوشمندسازی هستیم و معتقدیم به کمک این فناوری می‌توان بسیاری از اقدامات را توسعه داد و بسیاری از مشکلات مهم کشور را رفع کرد.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات با اشاره به کاربردهای مهم هوشمندسازی در بسیاری حوزه‌ها به خصوص کشاورزی، گفت: هوشمندسازی مقوله گسترده و پیچیده‌ای است و یکی از مهم‌ترین بحث‌های آن بازار و اقتصاد است. امروزه هوشمندسازی بخش کشاورزی در دنیا به دلیل جمعیت در حال گسترش جهان، تقاضای روزافزون تولید و عملکرد بیشتر محصول، نیاز به استفاده بهینه از منابع طبیعی، افزایش استفاده و پیچیدگی فناوری اطلاعات و ارتباطات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

کد خبر: ۲۹۳٬۳۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha