۱۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۸
افزایش سقف وام مسکن روستایی در انتظار دولت چهاردهم| طفره بانک ها در تسهیلات ۵۵۰ میلیونی مسکن ملی
رئیس بنیاد مسکن در گفتگو با «بازار» اعلام کرد

افزایش سقف وام مسکن روستایی در انتظار دولت چهاردهم| طفره بانک ها در تسهیلات ۵۵۰ میلیونی مسکن ملی

صالحی رئیس بنیاد مسکن با بیان اینکه رویکرد بانک ها به پرداخت تسهیلات مسکن روستایی مناسب تر و مثبت است گفت: پیشنهاد افزایش سقف وام مسکن روستایی را نگه می داریم و به دولت چهاردهم تقدیم می کنیم.

بازار؛ گروه راه و مسکن: برای اولین بار در سال گذشته سقف وام مسکن از ۲۰۰ میلیون تومان به ۳۵۰میلیون تومان و از ۲۰۰‌هزار فقره به ۳۵۰‌هزار فقره افزایش یافت. اقدامی که متقاضیان وام مسکن و ساکنان روستاها را بسیار خوشحال کرد. هر چند این اقدام بانک مرکزی به مذاق ۹ بانک عامل خوشایند نبود.

پرداخت تسهیلات مسکن روستایی از سال ۸۴ آغاز و بر اساس قانون بانک ها موظف هستند با پرداخت وام مسکن روستایی، واحدهای مسکونی روستایی را نوسازی و بازسازی کنند تا در برابر حوادث غیر مترقبه و زلزله مقاوم باشند.

کارشناسان بر این باور هستند رونق ساخت‌وساز در روستاها به‌دلیل مهاجرت معکوس باعث شده تا متقاضیان تسهیلات مسکن روستایی و ساکنان روستاها به شدت پیگیر مباحث مربوط به وام مسکن باشند.

از اواخر فرودین ماه امسال بود که بنیاد مسکن پیشنهادی را تدوین کرد تا تقدیم دولت کند. بر اساس این پیشنهاد مقرر شد تا سقف وام مسکن روستایی برای سال ۱۴۰۳ نیز با ۵۰ میلیون تومان افزایش به ۴۰۰ میلیون تومان برسد. اما شهادت رئیس جمهور باعث شده تا این روزها این موضوع تا حدودی با احتیاط بیشتری مطرح شود.

اگر چه گفته می‌شود بنیاد مسکن علاقه‌مند است تا در خرداد ماه تمام این ۳۵۰‌هزار فقره پرداخت و جذب شود تا در ادامه آن مسیر راحت‌تری را برای پیشنهاد افزایش سقف وام مسکن روستایی دنبال کند هر چند امسال نیز همانند سال های گذشته مانعی به‌نام محدودیت منابع مالی بانک‌ها باعث می شود تا بنیاد مسکن و وزارت راه و شهرسازی قید افزایش سقف به ۴۰۰میلیون تومان را زده و همان سقف پارسال یعنی ۳۵۰ میلیون تومان را دنبال کنند.

علاقمند بودیم که در اواخر خرداد ماه امسال پیشنهاد افزایش سقف وام مسکن روستایی تا ۴۰۰ میلیون تومان را به دولت ارائه کنیم اما به خوبی می دانید که این روزها شرایط به گونه ای نیست که این پیشنهاد به دولت تقدیم شود

غلامرضا صالحی رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «بازار» در پاسخ به این پرسش که قرار بود در پایان خرداد ماه پیشنهاد افزایش سقف وام مسکن روستایی به دولت ارائه شود؟ گفت: به نظر می رسد به دلیل شهادت رئیس جمهور فقید شرایط فعلا برای ارائه پیشنهاد مهیا نباشد. به هر حال ما علاقمند بودیم که در اواخر خرداد ماه امسال پیشنهاد افزایش سقف وام مسکن روستایی تا ۴۰۰ میلیون تومان را به دولت ارائه کنیم اما به خوبی می دانید که این روزها شرایط به گونه ای نیست که این پیشنهاد به دولت تقدیم شود.

او ادامه داد: منتظر این هستیم تا دولت چهاردهم مستقر شود و سپس پیشنهاد خود را به دولت جدید ارائه کنیم. ما معتقد هستیم که پرداخت تسهیلات مسکن روستایی توانسته است روند ساخت و ساز و نوسازی مسکن روستایی را سرعت ببخشد.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تاکید کرد: در شورای عالی مسکن همانطور که می دانید سقف تسهیلات مسکن ملی از ۵۵۰ میلیون تومان به ۸۰۰ میلیون تومان مصوب شد بنابراین طبیعی است که با افزایش سقف وام مسکن روستایی نیز موافقت شود.

برخی بانک ها به خصوص بانک های خصوصی در پرداخت تسهیلات مسکن ملی با سقف ۵۵۰ میلیون تومان هم طفره می روند و آنرا پرداخت نمی کنند. مگر اینکه بانک ها در آینده بخواهدن روش خود را تغییر دهند و این موضوع اصلاح شود

صالحی در پاسخ به این پرسش که بانک ها در پرداخت تسهیلات مسکن ملی چندان روی خوش نشان نمی دهند و احتمالا با این افزایش و حتی افزایش سقف وام مسکن روستایی مخالفت شود گفت: به هر حال برخی بانک ها به خصوص بانک های خصوصی در پرداخت تسهیلات مسکن ملی با سقف ۵۵۰ میلیون تومان هم طفره می روند و آنرا پرداخت نمی کنند. مگر اینکه بانک ها در آینده بخواهدن روش خود را تغییر دهند و این موضوع اصلاح شود.

وی در پاسخ به این پرسش که به اعتقاد کارشناسان، شورای عالی مسکن به جای افزایش سقف وام مسکن ملی باید نرخ سود انرا کاهش می داد چرا که اقساط وام مسکن ملی برای برخی اقشار بالا است اظهار داشت: شاید در دو سال اول اقساط تا حدودی پایین باشد اما در سال های بعد این نرخ سود می تواند تا حدودی متقاضیان را دچار مشکل کند. به هر حال چه دو سال اول و چه سال های بعد باید سود وام مسکن ملی را پرداخت کند. بنابراین چندان در اصل موضوع تفاوتی حاصل نمی شود.

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فعلا صبر می کند تا دولت جدید مستقر شود چرا که فعلا در این ۴۰ روز گذشته شرایط مهیا نبود

صالحی در پاسخ به این پرسش که به نظر می رسد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با این تصور که دولت تغییر خواهد کرد پیشنهاد خود را برای افزایش سقف وام مسکن روستایی نگه داشته است؟ گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فعلا صبر می کند تا دولت جدید مستقر شود چرا که فعلا در این ۴۰ روز گذشته شرایط مهیا نبود.

او در پاسخ به این پرسش که شاید ۹ بانک عامل هم بخواهند این رفتاری که با وام مسکن ملی دارند را با تسهیلات مسکن روستایی انجام دهند؟ گفت: از سال ۸۴ وام مسکن روستایی در حال پرداخت است و رویکرد بانک ها نسبت به روستاها خیلی مناسب و بهتر است بنابراین بعید است که بانک ها در پرداخت وام مسکن روستایی اختلالی ایجاد کنند.

او ادامه داد: آمارهای پرداخت وام مسکن روستایی نشان از روند مناسب پرداخت ها می دهد به طوریکه در ۴ ماه ابتدایی سال بالغ بر ۲۷۰ هزار متقاضی وام مسکن روستایی به بانک ها معرفی شده اند.

صالحی افزود: آنچه که مشخص است این است که ساکنان و متقاضیان وام مسکن روستایی نباید در انتظار افزایش سقف وام مسکن روستایی باشند. نباید فرصت را از دست بدهند و با گذشت زمان هزینه‌های تمام شده آنها در ساخت مسکن افزایش یابد. اگر متقاضی وام مسکن هستند و شرایط دریافت وام را دارند از همین الان اقدام کرده و وام ۳۵۰ میلیون تومانی را دریافت کنند. از اول دی ماه سال ۱۴۰۲ پرداخت تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی آغاز و در این مدت حدود ۵ ماه بیش از ۲۷۰‌ هزار نفر به بانک‌ها برای وام مسکن روستایی معرفی صورت گرفته است.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی پیشتر گفته بود که به هر حال همان‌طور که مستحضر هستید احتمال اینکه سقف وام مسکن روستایی در سال‌جاری همان سقف پارسال باشد و افزایش نیابد وجود دارد، چرا که به هر حال بانک‌ها با محدودیت منابع مواجه هستند و همان‌طور که می‌دانید از ۲۳‌درصد نرخ سود وام مسکن روستایی ۵‌درصد را مردم و متقاضیان و مابقی آن را دولت در قالب یارانه اعطا می‌کند.

کد خبر: ۲۹۳٬۳۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha