۱۰ تیر ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۷
گرانی ۷ میلیون تنی پلی پروپیلن شاراک طی یک ماه
پتروشیمی شازند فروش داخلی خود را کاهش داد

گرانی ۷ میلیون تنی پلی پروپیلن شاراک طی یک ماه

اردیبهشت امسال هر تن پلی پروپیلن پتروشیمی شازند به قیمت ۴۹ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان فروخته می شد، این در حالی است که قیمت این محصول در خرداد به ۵۶ میلیون و ۳۸۸ هزار تومان افزایش یافته است.

بازار؛ گروه آب وانرژی: با وجود اینکه علیرضا خلیلی‌نیا، مدیرعامل پتروشیمی شازند پیشتر گفته بود که با بیش از صد درصد ظرفیت اسمی فعال هستیم اما آمارهای اعلامی نشان می دهد که این شرکت فروش داخلی خود را کاهش داده است. صورت های مالی منتشر شده در کدال نشان می دهد که مقدار فروش داخلی پتروشیمی شازند از ابتدای سال مالی تا ۳۱ اردیبهشت امسال حدود ۱۰۲ هزار و ۹۲۶ تن به ارزش ۴ هزار و ۶۰ میلیارد تومان بوده است.

آنکونه که آمارها نشان می دهد شاراک مقدار فروش داخلی خود در امسال حدود ۱۰ هزار تن کاهش داده و از حدود ۱۶۵ هزار به حدود ۱۵۵ هزار تن کاهش داده است. البته درآمد حاصل از فروش این مجتمع به دلیل رشد قیمت ها بیشتر شده است. همچنین این مجتمع از ابتدای سال مالی تا ۳۱ خرداد امسال ۶ هزار و ۲۸۳ میلیارد تومان از محل فروش داخلی درآمد کسب کرده این در حالی است که این مقدار در مدت مشابه سال گذشته ۴ هزار و ۷۱۹ میلیارد تومان بوده است.

با توجه به اینکه طبق گفته های آقای مدیرعامل مشکل خوراک این مجتمع حل شده است، کاهش تولید و عرضه محصولات شاراک در بازار داخلی در خرداد ماه را می توان به نوعی مرتبط با ابطال واگذاری این مجتمع دانست. لازم به یادآوری است پتروشیمی شازند که در آخرین روزهای اسفند سال گذشته به پالایشگاه تهران واگذار شده بود، توسط قالیباف لغو شد. گفته می شد که واگذاری و فروش پتروشیمی شازند به پالایشگاه تهران با یک سوم قیمت واقعی انجام شده بود و همین مسئله دلیل لغو این واگذاری اعلام شد.

کاهش تولید پلی اتیلن سنگین

در حال حاضر پلی پروپیلن و پلی اتیلن سنگین مهم ترین منابع درآمدی شاراک محسوب می شوند. این مجتمع ازابتدای سال مالی تا ۳۱ خرداد امسال ۲۴ هزار و ۹۱۹ تن پلی اتیلن سنگین تولید و ۲۲ هزار و ۷۶۱ تن از این مقدار را در بازار داخلی عرضه کرده است. درآمد حاصل از فروش این محصول ۹۹۶ میلیارد تومان اعلام شده است. اما جالب اینجاست که تولید این محصول با وجود اهمیت آن و نیاز بازار به آن روند کاهش نسبت به سال گذشته داشته است. کدال می گوید که شازند در مدت مشابه سال گذشته ۲۵ هزار و ۱۹۲ تن از این محصول را تولید کرده و ۲۲ هزار و ۷۷۱ تن هم دربازار عرضه کرده بود. درآمد حاصل از فروش پلی اتیلن سنگین از ابتدای سال مالی تا ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ حدود ۹۳۱ میلیارد تومان بوده است. مقایسه این آمار نشان می دهد که با وجود کاهش تولید و عرضه در بازار، درآمد شاراک بیشتر هم شده است.

شازند چقدر پلی پروپیلن در بازار عرضه کرد؟

پلی پروپیلن از دیگر تولیدات اصلی این شرکت است. اشاراک از ابتدای سال مالی تا پایان خرداد ۲۵ هزار و ۸۲۴ هزار تن از این محصول را تولید و ۲۳ هزار و ۵۸۹ تن در بازار عرضه کرده است. درآمد حاصل از فروش pp یک هزار و ۲۱۲ میلیارد تومان گزارش شده است. مقدار تولید این محصول در مدت مشابه سال گذشته ۲۵ هزار و ۲۰۲ تن و درآمد حاصل از فروش آن نیز ۹۷۵ میلیارد تومان بوده است.

جالب است که بدانید اردیبهشت امسال هر تن پلی پروپیلن به قیمت ۴۹ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان فروخته می شد، این در حالی است که قیمت این محصول در خرداد به ۵۶ میلیون و ۳۸۸ هزار تومان افزایش یافته است. به عبارت دیگر در یک ماه گذشته بیش از ۷ میلیون تومان به قیمت این محصول دربازار افزوده شده است.

کاهش ۳۷ درصدی سود عملیاتی شاراک در سال گذشته

لازم به یادآوری است که در سال گذشته تحت مدیریت علیرضا خلیلی نیا ۴۸ درصد کاهش یافته و سود عملیاتی این شرکت نیز با کاهش ۳۷ درصدی نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل از آن همراه بوده است. علاوه براین حاشیه سود عملیاتی این شرکت با افت ۵۰ درصدی در سال گذشته به ۶ درصد رسیده است. همچنین مقدار کل فروش پتروشیمی شازند در سال گذشته به ۹۲۵ هزار و ۹۲۵ تن رسیده که از این لحاظ پایین تر از شرکت های پتروشیمی جم، فن آوران، خارک، زاگرس، آریا ساسول، شیراز، بوعلی سینا، مارون و امیرکبیر قرار گرفته است.

کد خبر: ۲۹۳٬۲۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha