۹ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۴
بهره برداری از ۷۶ همت طرح آبی تا پایان ۱۴۰۴ | حدود  ۶۸۰۰ هزار طرح در دولت سیزدهم افتتاح شد
مدیرعامل آبفای کشوری در گفتگو با بازار :

بهره برداری از ۷۶ همت طرح آبی تا پایان ۱۴۰۴ | حدود ۶۸۰۰ هزار طرح در دولت سیزدهم افتتاح شد

امینی مدیرعامل شرکت آبفای کشور با اشاره به اقدامات انجام شده برای مقابله با تنش آبی، گفت: در دولت سیزدهم ۶ هزار و ۸۶۴ طرح در حوزه آب و فاضلاب به ارزش ۷۹ هزار و ۴۶۲ همت بهره برداری رسید.

بازار؛ گروه آب و انرژی: هاشم امینی مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب کشور در گفتگو با بازار با بیان اینکه تا پایان سال ۱۴۰۴ حدود ۴ هزار و ۸۰۳ طرح در حوزه آب و فاضلاب به بهره برداری خواهد رسید، گفت: اعتبار این طرح ها حدود ۷۶ هزار و ۷۰۱ میلیارد تومان برآورده شده است.

به گفته او، از پروژه هایی که در دستور کار قرار گرفته وقابلیت بهره برداری تا پایان سال آینده را دارند، حدود ۵۳۰ طرح مربوط به پروژه های تنش آبی و ۴ هزار و ۲۰۳ طرح هم مربوط به جهاد آبرسانی است. سهم طرح های مربوط به فاضلاب نیز حدود ۵۲ طرح و آبرسانی ۷ طرح و آب شیرین کن هم ۱۱ طرح است.

در دولت سیزدهم ۶ هزار و ۸۶۴ طرح در حوزه آب و فاضلاب به اعتبار ۷۹ هزار و ۴۶۲ میلیارد تومان به بهره برداری رسیده است. از این مقدار ۵ هزار و ۷۹۷ مورد آن مربوط به جهاد آبرسانی به روستاهای کشور بوده است

مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب کشور در ادامه سخنان خود از بهره برداری از ۶ هزار و ۸۶۴ طرح در حوزه آب و فاضلاب در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: اعتبار طرح های افتتاح شده در این دولت ۷۹ هزار و ۴۶۲ میلیارد تومان بوده که از این مقدار ۵ هزار و ۷۹۷ مورد آن مربوط به جهاد آبرسانی به روستاهای کشور بوده است.

او همچنین با اشاره به خشکسالی های اخیر در ۳ سال گذشته، گفت: سطح بارندگی ها در سال های گذشته از متوسط بلند مدت بسیار کمتر بود و به همین دلیل دولت سیزدهم برای مقابله با تنش های آبی بیش از هزار طرح را اجرایی و به بهره برداری رساند.

او اعتبار پروژه به بهره برداری رسیده برای مقابله با تنش آبی را ۲۹ هزار و ۷۰۳ میلیارد اعلام کرد و افزود: دولت سیزدهم تمرکز ویژه ای روی مساله آبرسانی به روستاهای کشور داشت. بر همین اساس در ۳ سال گذشته ۵ هزار و ۷۹۷ طرح برای آبرسانی به روستاهای کشور عملیاتی شده است.

به گفته این مقام مسئول در صنعت آب و فاضلاب کشور، در ابتدای دولت سیزدهم۱۰ هزار روستا شناسایی شد که نیازمند انجام اقدامات جهادی برای آبرسانی بودند و مقرر شده بود در طول عمر ۴ ساله این دولت، این ۱۰ هزار روستا از نعمت آب شرب پایدار برخوردار شوند.

امینی در بخش دیگری از سخنان خود گریزی هم به تامین آب برخی از شهرها کشور از طریق آب شیرین کن زد و گفت: ۱۲ طرح آب شیرین کن به ارزش ۷ هزار و ۹۶۳ میلیارد تومان از ابتدای دولت تا امروز اجرایی و عملیاتی شده است.

او با بیان اینکه ۱۳ طرح آبرسانی در شهرهای کشور به ارزش حدود ۳ هزار میلیارد تومان اجرایی شده است، اضافه کرد: برنامه‌ها برای گذر از پیکر از مهر ماه آغاز شد و در سطوح مختلف تعریف شد. تهران مشهد و سیستان نگرانی‌های داشتیم و برنامه‌ها به طور پیوسته رصد می‌شد، اما اوایل سال ۱۴۰۳ باران‌ها را داشتیم و در این شهرها نگران جدی برای تأمین آب شرب و بهداشت نداریم.

این مقام مسئول توضیح داد: با برنامه‌ای که به مجلس ارائه شد مقرر شد ۹ درصد معادل ۷۰۰ میلیون مترمکعب به ظرفیت آب شرب کشور اضافه شود که موفق شدیم بیش از ۱ میلیارد در قالب احداث تصفیه خانه و حفر و تجهیز چاه به بهره برداری برسانیم. از اقدامات دیگر صنعت آب و فاضلاب جمع‌آوری و انتقال فاضلاب است که اثرات بهداشتی و زیست محیطی دارد و اخیراً از این ظرفیت به عنوان آب نامتعارف برای کشاورزی غیرمثمر و صنعت استفاده می‌کنیم.

گفتنی است از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۲) تا دوم تیرماه ۳۷.۷۴ میلیارد مترمکعب آب وارد سدها شده است. این میزان سال گذشته ۳۵.۴۲ میلیارد مترمکعب بود که رشد هفت‌درصدی ورودی‌های امسال را نشان می‌دهد. همچنین میزان خروجی آب از سدهای مهم و بزرگ کشور از ابتدای سال آبی جاری تا دوم تیر ۲۵.۹۰ میلیارد مترمکعب بود که در مقایسه با خروجی ۲۳.۸۰ میلیارد مترمکعب سال گذشته رشد ۹ درصدی را نشان می‌دهد.

کد خبر: ۲۹۳٬۲۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha