۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۰
تاثیر تنگی مجرای ادرار بر سلامت و کیفیت زندگی کودکان

تاثیر تنگی مجرای ادرار بر سلامت و کیفیت زندگی کودکان

تنگی مجرای ادرار که یکی از اختلالات شایع در کودکان و نوزادان به شمار می‌رود، تقریباً ۰.۶ درصد از جمعیت مردان یا به عبارتی، ۲۲۹ تا ۶۲۷ نفر از هر ۱۰۰ هزار مرد را به خود درگیر می‌کند.

به گزارش بازار، تنگی مجرای ادرار که یکی از اختلالات شایع در کودکان و نوزادان به شمار می‌رود، تقریباً ۰.۶ درصد از جمعیت مردان یا به عبارتی، ۲۲۹ تا ۶۲۷ نفر از هر ۱۰۰ هزار مرد را به خود درگیر می‌کند. این عارضه با انسداد یا باریک شدن مجاری ادراری در دستگاه تناسلی کودکان و نوزادان پسر و همچنین مردان همراه بوده و می‌تواند در دراز مدت اختلالاتی نظیر درد، عفونت ادرار و یا بی اختیاری در ادرار شود.

بیماری تنگی مجرای ادراری می‌تواند بر روی کیفیت زندگی کودکان و همچنین سلامتی جسمانی آن‌ها تاثیر گذار باشد. در واقع تنگی مجرای ادراری می‌تواند عوارضی مانند عفونت دستگاه ادراری و یا دردهای شکمی غیر عادی را ایجاد کند و کیفیت زندگی فرزندان شما را کاهش دهد.

اگر می‌خواهید بدانید که تنگی مجرای ادراری در کودکان و نوزادان چه تاثیرات منفی و مخربی می‌تواند بر روی سلامت بدن و کیفیت زندگی کودکان داشته باشد، پیشنهاد می‌کنیم که تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

تنگی مجرای ادرار در کودکان به چه معناست؟

تنگی مجرای ادرار زمانی اتفاق می‌افتد که مجرای ادرار یا همان لوله‌ای که ادرار در آن از مثانه تخلیه می‌شود، مسدود و یا باریک شود. با باریک شدن و یا حتی انسداد مجرا، جریان ادرار محدود شده و می‌تواند عوارضی نظیر عفونت ادراری در کودک را به همراه داشته باشد.

علائم تنگی مجاری ادرار در کودکان

  • ادرار دردناک
  • عفونت دستگاه ادراری
  • هماچوری (خون در ادرار)
  • دفع ادرار با فشار و زور بیش از حد
  • جریان ادرار ضعیف، نازک و بسیار آهسته
  • پرش بیش از حد ادرار

علل بروز تنگی مجرای ادرار در کودکان

  • ختنه نادرست
  • عفونت‌های مکرر ادراری
  • چسبندگی پوست آلت تناسلی
  • آسیب دیدن دستگاه تناسلی و پیشابراه در اثر ضربه
  • حساسیت پوستی و آلرژی

شاید جالب باشد بدانید که عفونت ادراری زمینه سازی برای بروز تنگی مجرای ادرار در کودکان است. از طرفی اگر مجرای ادرار فرزندتان مسدود شود ممکن است که به دلیل تخلیه نشدن کامل ادرار، دچار عفونت دستگاه تناسلی شود!

آیا تنگی مجرای ادرار در کودکان و نوزادان خطرناک است؟

بله. اگر مجرای ادرار تنگ و باریک به موقع تشخیص داده نشود و درمان آن به تعویق بیفتد، می‌تواند برای سلامت کودکان و نوزادان خطرساز باشد. پس بهتر است تنگی مجرای ادرار در کودکان را جدی بگیرید و اگر متوجه درد حین دفع ادرار و یا لکه‌های خون در ادرار فرزندتان شدید، فوراً به متخصص اورولوژی و جراح اطفال مراجعه کنید.

عوارض و خطرات احتمالی تنگی مجرای ادرار در کودکان

اگر فرزند شما هم مجرای ادرار باریک و تنگی داشته باشد، ممکن است که با عوارض و خطرات احتمالی زیر مواجه شود:

مشکلات کلیوی:

مهم‌ترین عارضه‌ی تنگ شدن مجرای ادرار، فشار آمدن به کلیه‌هاست. هنگامی که ادرار به دلیل تنگی مجرا به طور کامل تخلیه نشود، در مثانه جمع شده و به کلیه بر می‌گردد. این امر می‌تواند به مرور زمان منجر به نارسایی کلیوی و آسیب دیدن لوله‌های حالب شود.

مشکلات عفونی:

از دیگر مشکلاتی که سلامت و کیفیت زندگی کودکان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، مشکلات عفونی می‌باشد. تنگی مجرای ادرار در کودکان می‌تواند جریان طبیعی ادرار را مختل کند و خطر بروز عفونت‌های مکرر را افزایش دهد. عفونت‌های مکرر درمان نشده نه تنها به کلیه‌ها آسیب می‌زند، بلکه می‌تواند دردهای شکمی شدید و درد و سوزش حین دفع ادرار را به همراه داشته باشد.

مجرای ادرار لوله ای است که ادرار را از مثانه به خارج از بدن منتقل می‌کند. در تنگی مجرای ادرار کودکان (urethral stricture)، قسمتی یا تمام این لوله باریک می‌شود. این تنگی می‌تواند در هر نقطه ای از مجرای ادرار رخ دهد، اما بیشتر در پسران در نزدیکی نوک آلت تناسلی دیده می شود.تنگی مجرای ادرار می تواند بسته به محل و شدت بیماری، بر توانایی کودک در دفع ادرار تاثیر بگذارد؛ برای مثال سرعت جریان ادرار را کاهش دهد یا جریان را به طور کلی مسدود کند.

ایجاد اختلال در سلامت روان:

کودکانی که مبتلا به تنگی مجرای ادرار هستند و با درد، سوزش، عفونت‌های مکرر ادراری مواجه هستند، به مرور زمان دچار اضطراب، افسردگی و همچنین کاهش عزت نفس می‌شوند. این چنین اختلالات در سلامت روان می‌تواند بر کاهش کیفیت روابط اجتماعی کودک و عملکرد تحصیلی او تاثیر گذار باشد و سبب گوشه گیری کودک از اجتماع شود.

بی اختیاری ادرار:

یکی از بزرگ‌ترین معضلات کودکانی که تنگی مجرای ادرار دارند، خیس شدن لباس زیر در اثر بی اختیاری ادرار است. بی اختیاری در دفع ادرار می‌تواند باعث کاهش عزت نفس و همچنین بروز مشکلاتی نظیر افسردگی شود.

اگر میخواهید بدانید چرا کودکان دچار بی اختیاری ادرار می شوند مقاله مربوط به آن را در سایت دکتر بهار اشجعی به آدرس زیر مطالعه بفرمایید.

https://dr-ashjaei.com/درمان-اختلالات-دفع-و-بی-اختیاری-ادرار/

راه‌هایی برای تشخیص تنگی مجرای ادرار در کودکان و نوزادان

اگر علائمی مانند سوزش ادرار و درد زیر شکم در فرزندتان دیدید، کودک را برای ویزیت نزد دکتر اطفال ببرید، از روش‌های زیر برای تشخیص تنگی مجرای ادراری استفاده خواهد کرد:

  • آزمایش ادرار برای بررسی عفونت‌های احتمالی
  • معاینه مجرا
  • مشاهده فیلم ادرار کردن کودک
  • سیستوسکوپی
  • سونوگرافی

آیا تنگی مجرای ادرار در کودکان درمان می‌شود؟

بله! هر بیماری یک راهی برای درمان دارد. درمان تنگی مجرای ادرار هم توسط جراحی اورتروتومی انجام می‌شود.  طی این عمل مجرای ادراری برش داده می‌شود و انسداد مجاری برطرف خواهد شد. امروزه جراحی تنگی مجرای ادرار می‌تواند با لیزر نیز انجام شود تا هم درد و خونریزی کمتری داشته باشد و هم زخم ناحیه جراحی سریع‌تر بهبود پیدا کندو

انتخاب روش جراحی (با لیزر یا با تیغ جراحی) به میزان آسیب دیدگی و نظر جراح اطفال بستگی دارد!

درمان تنگی مجرای ادرار و عوارض آن با دکتر بهار اشجعی

دکتر بهار اشجعی (dr-ashjaei.com) با سابقه درخشانی که در جراحی و درمان اختلالات اندامی و دستگاه تناسلی کودکان و نوزادان دارند، به عنوان یکی از بهترین پزشکان متخصص جراحی و اورولوژی اطفال در تهران شناخته می‌شوند. ایشان دانش آموخته رشته جراحی اطفال در دانشگاه علوم پزشکی تهران هستند و در حال حاضر، در بیمارستان‌های کودکان تهران و لاله در شهرک غرب، آماده معاینه و خدمت رسانی به شما والدین عزیز هستند.

شما می‌توانید برای آشنایی بیشتر با خدمات و همچنین نوبت گرفتن در مطب ایشان، به آدرس Dr-ashjaei.com مراجعه نمایید.

کد خبر: ۲۹۳٬۰۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha