۶ تیر ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۴
بیشترین و کمترین نرخ فلاکت استان ها

بیشترین و کمترین نرخ فلاکت استان ها

شاخص فلاکت به عنوان یکی از مهمترین متغیرهای اقتصادی شناخته می‌شود که تصویر روشنی از سطح رفاه اجتماعی در یک کشور ارائه می‌دهد.

به گزارش بازار، این شاخص از جمع نرخ بیکاری و نرخ تورم سالانه تشکیل می‌شود و افزایش آن نشان‌دهنده تشدید مشکلات اقتصادی است.

بالا رفتن این شاخص حاکی از افزایش نرخ بیکاری و تورم است که هر دو به شکل مستقیم به کاهش کیفیت زندگی و رفاه اجتماعی در جامعه منجر می‌شوند.

نرخ بیکاری بالا، نشان‌دهنده کاهش فرصت‌های شغلی و افزایش تعداد افرادی است که توانایی تأمین نیازهای خود را ندارند.

در عین حال، تورم بالا نیز به معنای افزایش مداوم قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مردم است، که در نهایت فشار اقتصادی بر خانواده‌ها و کاهش سطح رفاه عمومی را به دنبال دارد.

بنابراین، افزایش شاخص فلاکت به معنای کاهش رفاه و افزایش مشکلات اقتصادی در جامعه است.

از سوی دیگر، کاهش شاخص فلاکت نشان‌دهنده بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی است.

این کاهش معمولاً با کاهش نرخ بیکاری و تثبیت یا کاهش نرخ تورم همراه است، که به معنای ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر و افزایش قدرت خرید مردم است.

در نتیجه، کاهش شاخص فلاکت می‌تواند نشانگر بهبود وضعیت رفاه مردم و ارتقای کیفیت زندگی در جامعه باشد.

شاخص فلاکت ابزاری است که می‌تواند به سیاست‌گذاران و تحلیل‌گران اقتصادی کمک کند تا اثرات سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی را بر سطح رفاه عمومی ارزیابی کنند و برای بهبود شرایط زندگی مردم راهکارهای مناسبی اتخاذ نمایند.

در بررسی ۱۲ ساله شاخص فلاکت (از ۱۳۹۱ تا ۱۴۰۲)، استان‌های خراسان جنوبی، فارس، مرکزی، کرمان، یزد، همدان و تهران کمترین نرخ فلاکت را داشته‌اند، به‌ویژه خراسان جنوبی که سه بار رکورد کمترین نرخ فلاکت را در این مدت ثبت کرده است.

همچنین در آخرین بررسی، تهران کمترین شاخص فلاکت را به ثبت رسانده است. در مقابل، لرستان، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان، و یزد بیشترین نرخ فلاکت را تجربه کرده‌اند.

طبق آمارها لرستان با چهار بار رکورد در صدر بوده و یزد در سال ۱۴۰۲ بیشترین شاخص فلاکت را داشته است.

کدام استان‌ها کمترین نرخ فلاکت را تجربه کردند؟

بررسی آمارهای شاخص فلاکت استانی در ۱۲ سال گذشته یعنی از سال ۹۱ تا ۱۴۰۲ نشان می‌دهد هفت استان کشور در این مدت کمترین سطح شاخص فلاکت را به خود اختصاص داده‌اند.

به عبارت دیگر این استان‌ها بیشتر از سایرین مطلوب‌ترین وضعیت بیکاری و تورم را تجربه کرده‌اند.

در میان این هفت استان، استان «خراسان جنوبی» بیشتر از سایرین تجربه کمترین سطح شاخص فلاکت را داشته است.

طبق آمارها می‌توان گفت استان خراسان جنوبی سه مرتبه کمترین سطح شاخص فلاکت را به ثبت رسانده است که نسبت به سایر استان‌ها بیشتر بوده است.

بر اساس آمارها آخرین باری که این استان کمترین سطح شاخص فلاکت را تجربه کرده است مربوط به سال ۱۳۹۵ بوده است.

پس از خراسان جنوبی استان‌های «فارس»، «مرکزی» و «کرمان» قرار گرفته‌اند که هر کدام دو مرتبه تجربه کمترین شاخص فلاکت استانی را داشته‌اند.

در انتها نیز سه استان «یزد»، «همدان» و «تهران» قرار دارد که هر کدام تنها یک بار کمترین سطح شاخص فلاکت را داشته‌اند.

آمارها حاکی از آن است که در آخرین شاخص فلاکت بدست آمده استان تهران کمترین سطح شاخص فلاکت را در کشور داشته و مطلوب‌ترین وضعیت رفاهی را در میان استان‌های کشور تجربه کرده است.

شش استان با بیشترین نرخ فلاکت در ۱۲ سال گذشته

بررسی‌های آماری حاکی از آن است که در ۱۲ سال گذشته یعنی از سال ۱۳۹۱ تا ۱۴۰۲، شش استان بیشترین دفعات ثبت رکورد شاخص فلاکت در کشور را داشته‌اند.

در میان این شش استان، استان «لرستان» در صدر قرار گرفته است. به طوریکه در ۱۲ سال گذشته به مدت ۴ بار بیشترین شاخص فلاکت کشور را به خود اختصاص داده است.

آخرین باری که این استان در صدر این شاخص قرار داشته مربوط به سال ۱۴۰۱ بوده است.

در ادامه استان «کرمانشاه» قرار گرفته که سه مرتبه بیشترین سطح این شاخص را تجربه کرده است.

پس از آن استان «چهارمحال و بختیاری» قرار دارد که برای دو بار رکورددار شاخص فلاکت در کشور بوده است.

در انتها سه استان «کهگیلویه و بویراحمد»، «هرمزگان» و «یزد» قرار گرفته که هر کدام یک مرتبه بیشترین سطح شاخص فلاکت را در کشور تجربه کرده‌اند.

آخرین آمار شاخص فلاکت نیز مربوط به استان یزد بوده که در سال ۱۴۰۲ بیشترین سطح شاخص فلاکت را در میان استان‌های کشور داشته است.

کد خبر: ۲۹۲٬۹۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha