۶ تیر ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۰
سقوط سهام ۵۰۰ میلیارد دلاری ارزشمندترین شرکت جهان

سقوط سهام ۵۰۰ میلیارد دلاری ارزشمندترین شرکت جهان

شرکت آمریکایی اِنویدیا که اخیراً به ارزشمندترین شرکت جهان تبدیل شده بود، سریع‌ترین سقوط سهام را در تاریخ تجربه کرد و به جایگاه قبلی خود بازگشت.

به گزارش بازار، نشریه فورچن روز سه‌شنبه در گزارشی نوشت: پس از اینکه انویدیا هفته گذشته برای مدت کوتاهی ارزش مایکروسافت و اپل و در واقع کل بازارهای سهام اروپا را تحت الشعاع قرار داده بود، این شرکت که سوار بر موج رونق تراشه‌های هوش مصنوعی بود، سریع‌ترین سقوط سهام را در تاریخ جهان تجربه کرد.

در این گزارش آمده است: جنسن هوانگ (مدیرعامل انویدیا) کم کم معنای عبارت "هرچه آن‌ها بالاتر رفتند، ضربه سقوط محکم‌تر شد" را یاد می‌گیرد.

طی سه روز گذشته، تقریباً ۴۳۰ میلیارد دلار از ارزش بازار انویدیا از بین رفته است که بزرگترین ضرر سه روزه ارزش یک شرکت در تاریخ محسوب می‌شود.

اگر این افت سهام را با اوج روزانه ارزش این شرکت در روز پنجشنبه مقایسه کنید، بیش از نیم تریلیون دلار دود شده است. این رقم معادل تقریباً کل ارزش سهام تسلاست که مشکلات بزرگتری برای کل بازار سهام ایجاد می‌کند.

بری بنیستر، استراتژیست ارشد سهام در شرکت مالی استیفل، به فایننشال تایمز گفت: اگر انویدیا در ماه‌های آینده به سختی اصلاح کند، ادامه رشد برای شاخص (اس‌اندپی ۵۰۰) بسیار دشوار می‌شود.

این گزارش در حالی منتشر شد که سه‌شنبه هفته گذشته ارزش غول تراشه‌سازی هوش مصنوعی آمریکا یعنی شرکت انویدیا از مرز ۳.۳۳ تریلیون دلار فراتر رفته بود و این شرکت با عبور از مایکروسافت به بزرگترین شرکت جهان تبدیل شده بود.

دو هفته قبل از آن نیز انویدیا اپل را پشت سر گذاشته بود.

انویدیا که در سال ۱۹۹۳ تأسیس شد، در ابتدا کارت‌های گرافیکی را برای بازی های رایانه ای طراحی کرد. بعداً ویژگی‌هایی را به تراشه‌های طراحی‌شده برای یادگیری ماشین اضافه کرد و سهم بازار خود را افزایش داد.

در سال های اخیر، افزایش سرمایه گذاری در حوزه فناوری هوش مصنوعی باعث رشد انفجاری این شرکت شده است.

کد خبر: ۲۹۲٬۸۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha