۵ تیر ۱۴۰۳ - ۰۰:۴۰
صور صعود در سکوت سرمایه داران
واکنش بورس به سیاست های اصلاحی نرخ خوراک

صور صعود در سکوت سرمایه داران

درحالی که گفته می‌شود بازار سهام تا تشکیل دولت بعد روند صعودی را آغاز نمی‌کند. اما بعد از اصلاح دستورالعمل نرخ خوراک و اقدامات بانک مرکزی در تزریق پول در عملیات بازار باز به صف خرید نشست.

بازار؛ گروه بورس: بازار سهام بعد از حدود چهل روز توانست چند روز مثبت را ببیند. این موضوع تحت تاثیر چند سیگنال رخ داد. نخست اینکه قیمت ارز به محدوده ۶۱ هزار تومان رسیده است. دوم اینکه دامنه نوسان معاملات هفته آینده به ۶ درصد افزایش می یابد. عامل سوم نیز رسیدن نمادها به کف قیمت حمایتی است. همین مسأله منجر به صف رسیدن بسیاری از نمادهای بازار سهام شده است. در این گزارش به جزئیات هر یک از عوامل پرداخته می‌شود.

تاثیر دامنه نوسان قیمت در بازارها

همچنین دامنه نوسان قیمت در بازارهای بورس و فرابورس ایران مطابق مصوبه هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، از روز شنبه مورخ ۹ تیر دامنه نوسان روزانه قیمت سهام و حق تقدم سهام در بازارهای اول، دوم و نوآفرین فرابورس به مثبت و منفی ۶ درصد تغییر می‌کند. همچنین دامنه نوسان صندوق‌های سهامی و مختلط به مثبت و منفی ۱۰ درصد تغییر می‌یابد. همچنین دامنه نوسان روزانه سهام و حق تقدم در تابلو زرد بازار پایه مثبت و منفی ۳ درصد خواهد شد. تابلو نارنجی بازار پایه مثبت و منفی ۲ درصد و تابلو قرمز بازار پایه مثبت و منفی ۱ درصد خواهد بود.

با توجه به اینکه دامنه نوسان از روز شنبه افزایش می‌یابد. از طرف دیگر روز دوشنبه نمادها به صف خرید رسیدند پیش بینی می‌شود از هفته آینده روند صعودی بورس آغاز شود.

علیرضا سادات کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه درگیری جاری بین اسرائیل و حزب‌الله در روزهای اخیر به طور قابل توجهی تشدید شده است. همین موضوع به بازارها نیز سیگنال داده است، گفت: این موضوع منجر به افزایش قیمت ارز شده است. به طور قطع با رشد قیمت ارز شرکت‌های صادراتی سود بیشتری کسب خواهند کرد.

علیرضا سادات معتقد است که بازار فعلا وارد روند صعودی نشده است و به عبارت دیگر این رشدی که بازار آغاز کرده است مقدمه روند صعودی خواهد بود؛ یعنی بعد از یک مرحله رشد به خط روند نزولی پولبک نشان خواهد داد

او با تاکید بر اینکه بازار در واکنش به سیاست مهار انتشار اوراق و کنترل نرخ اخزا مثبت شده است، تصریح کرد: در هفته‌های اخیر جریان پول به سمت اوراق سرازیر شده بود. بر اثر این اتفاق بسیاری از نمادهای بورسی افت شدیدی را تجربه کردند. از یک سو سیاست ها درباره نرخ اخزا و انتشار اوراق تغییر کرد. از طرف دیگر سیگنال ارزندگی نمادهای بورسی صادر شد. به همین دلیل در روز یکشنبه همه خریدار سهام شدند.

سادات با تاکید بر اینکه اصلاح نرخ خوراک پالایشگاهها سیگنالی بود که بازار را به حرکت دربیاورد، تصریح کرد: به همین دلیل بازار وارد صف خرید شده تا اثر سیاستهای کلان بر بورس را نشان دهد. هرچند نباید فراموش کرد که بازار هنوز وارد روند صعودی نشده است. به عبارت دیگر این رشدی که بازار آغاز کرده است مقدمه روند صعودی خواهد بود. یعنی بعد از یک مرحله رشد به خط روند نزولی پولبک نشان خواهد داد. سپس پولهای جدید وارد بورس می‌شوند.

تاثیر اصلاح نرخ خوراک پالایشگاها

در ماه‌های گذشته مهمترین عامل در افت معاملات بازار سهام کاهش حاشیه سود شرکت‌ها بوده است. به طوری که تغییر نرخ خوراک به تنهایی ۴۰ هزار میلیارد تومان تفاوت در درآمد پالایشگاهی ها ایجاد می کرد. این موضوع در حال حاضر اصلاح شده و دوباره چشم انداز روشنی برای سهامداران این صنعت ایجاد کرده است.

به گفته محمود مرادی اثر مصوبه نرخ خوراک پالایشی ها حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان سودی که از پالایشی ها گرفته شده بود دوباره به این شرکت‌ها برمی گردد. به همین دلیل پیش‌بینی می شود یک نوسان مثبت بیست تا سی درصدی داشته باشند

محمود مرادی کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بر اثر مصوبه نرخ خوراک پالایشی ها حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان سودی که از پالایشی ها گرفته شده بود دوباره به این شرکت‌ها برمی گردد، گفت: در شرایط کنونی کرک اسپرت پالایشی ها بسیار پایین است. به همین دلیل پیش‌بینی می شود یک نوسان مثبت بیست تا سی درصدی داشته باشند.
او با تاکید بر اینکه بیشترین اثر مصوبه نرخ خوراک پالایشی ها روی درآمد ستاره خلیج فارس خودش را نشان خواهد داد، افزود: در حال حاضر نماد تاپیکو و شستا بیشترین بهره‌برداری را از سود ستاره خلیج فارس می‌برند.


بالاترین تزریق پول از طریق بانک مرکزی
یکی از عوامل دیگری که بازار را تحت تاثیر قرار داده است بانک مرکزی هفته گذشته با تزریق ۱۹ همت پول از طریق قراردادهای بازخرید بزرگترین تزریق پول در عملیات بازار باز سال جاری را رقم زد.

تزریق پول این هفته توسط بانک مرکزی، بالاترین تزریق پول از مهرماه سال گذشته است. در بررسی روند تزریق و جذب پول ها می توان آن را هفته های استثنائی در نظر گرفت. به این ترتیب مانده تزریق پول از اعتباری که بانک مرکزی به بانک ها می دهد

با توجه به کم کردن اعتبار قاعده مند بانک ها، برآیند تزریق ۱۴ همت بوده است. این عدد رکورد تزریق پول سال ۱۴۰۳ به حساب می آید. به نظر می رسد تامین مالی از طریق اوراق، کنار گذاشته و بانک مرکزی در حال تزریق پول است.
نکته بسیار مهم عملیات بازار باز این هفته، باز کردن ریپو ۸۵ روزه برای اولین بار از زمان شکل گیری این بازار است. ریپوی مدت دار، دست بانک ها را باز می کند تا بتوانند با خیال راحتتر اقدام به خرید اوراق، اعطای تسهیلات یا پرداخت وام بین بانکی کنند. این ریپوی ۸۵ روزه از خود تزریق پول خبر مهمترین برای بازارهای مالی است.
تزریق پول این هفته توسط بانک مرکزی، بالاترین تزریق پول از مهرماه سال گذشته است. البته در اسفندماه به دلیل انتشار اوراق دولتی، مطابق هر اسفند، معمولا یک تزریق سنگین وجود دارد که در بررسی روند تزریق و جذب پول ها می توان آن را هفته های استثنائی در نظر گرفت. به این ترتیب مانده تزریق پول از اعتباری که بانک مرکزی به بانک ها می دهد (قراردادهای ریپو و اعتبار قاعده مند) به بالاترین سطح در طول کل تاریخ عملیات بازار باز رسید.

بنابراین درحالی که گفته می‌شود بازار سهام تا تشکیل دولت بعد روند صعودی را آغاز نمی‌کند. اما بعد از اصلاح دستورالعمل نرخ خوراک و اقدامات بانک مرکزی در تزریق پول در عملیات بازار باز به صف خرید نشست.

کد خبر: ۲۹۲٬۷۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha