۴ تیر ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۱
توافق ایران و بحرین جهت گفت‌وگو برای احیای روابط میان دو کشور
باقری در نشست مجمع گفتگوی همکاری آسیا عنوان کرد؛

توافق ایران و بحرین جهت گفت‌وگو برای احیای روابط میان دو کشور

سرپرست وزارت امور خارجه کشورمان گفت: ایران از ارتقاء نقش‌آفرینی مجمع گفتگوی همکاری آسیا استقبال می‌کند.

به گزارش بازار، «علی باقری» سرپرست وزارت امور خارجه در پایان نوزدهمین نشست وزرای امورخارجه مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «پورنچیا دان ویواتانا» دبیرکل مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا، اظهار داشت: طی دیروز و امروز در حال برگزاری نوزدهمین نشست وزرای خارجه مجمع گفتگوی همکاری آسیا بودیم.

وی با بیان اینکه در شرایطی که ایران در حال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است، این نشست برگزار شد، گفت: در این نشست ۴۰ هیأت عالیرتبه از ۳۱ کشور اسیا و ۹ سازمان بین المللی حضور یافتند و وزرا و مقامات کشورها و دبیران کل سازمان‌های بین المللی از فرصت نشست تهران برای بررسی فرصت‌ها استفاده کردند.

باقری افزود: دو سند مهم از جمله مقررات ناظر بر فعالیت دبیرخانه مجمع و آئین نامه مجمع عمومی آسیا در این نشست مورد تأیید و تصویب حاضران و وزرای شرکت کننده بود.

سرپرست وزارت‌خارجه عنوان کرد: مهم‌ترین سرفصل این اجلاس همدردی کشورهای عضو با مردم غزه در شرایط سخت و اسفناک است.


وی افزود: ایران از ارتقا نقش آفرینی مجمع گفتگوی همکاری آسیا به‌عنوان نهاد مروج صلح میان کشورهای آسیایی و بسترساز تعامل با کشورهای آسیایی است حمایت می‌کند.

باقری گفت: مایلم در این فرصت به‌وجود آمده اعلام کنم در آستانه بزرگترین رویداد جاری در کشور قرار داریم. یعنی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری که در روز جمعه است.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های موفق سیاست خارجی شهید رئیسی این بود که هیچ جریانی در کشور وجود ندارد که در عرصه‌های سیاست خارجی که دولت رئیسی مورد توجه قرار داد، اختلاف جدی داشته باشد.

باقری عنوان کرد: توجه به همسایگان، به‌عنوان یک سیاست مبنایی دولت رئیسی بود.

باقری تصریح کرد: در طول این مدت روابط ایران با برخی از کشورهای شمالی که روابط خوبی را نداشت، در دولت رئیسی روند رو به رشدی را طی کرد. روابط ما با تاجیکستان‌و ترکمنستان وارد یک سرفصل ومسیر جدیدی شد. بهترین دلیل بر تعبیر محتوایی ایران با این کشورها به تبادل هیأت‌ها و سفر به این کشورها است.

وی عنوان کرد: در حوزه جنوبی، احیای روابط ایران و عربستان دارای روابط مثبت بود. از تلاش دولت عربستان برای ارتقای همکاری دوجانبه تشکر می‌کنم. ولی زمینه همکاری‌های میان دو کشور در عرصه دوجانبه و چندجانبه بسیار زیاد است.

وی گفت: در این مدت روابط ما با امارات و کویت به سطح سفیر ارتقا پیدا کرد و در آخرین حلقه در دیدار میان من وزیرخارجه بحرین، آخرین حلقه از سیاست خارجی ایران تکمیل و پر شد و دو طرف توافق کردند که مراحل گفتگو برای بررسی ترتیبات لازم برای احیای روابط را آغاز کنند و قبل از آغاز دولت جدید، این حلقه از سیاست همسایگی دولت شهید رئیسی تکمیل شد.

در ادامه دبیر کل مجمع گفتگوی همکاری آسیا گفت: برای تمام کشورهای ای سی دی این یک موفقیت بود که دور هم جمع شدند و نشان داد که ای سی دی همچنان زنده است.

وی افزود: در این اجلاس مذاکرات مختلفی ارائه شد.

پورنچیا دان ویواتانا افزود: ریاست جدید ای سی دی می‌تواند توسط تایلند در سال آینده آغاز شود و می‌تواند برای ۳۵ کشور عضو ای سی دی تأثیرگذار باشد.

کد خبر: ۲۹۲٬۷۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha