۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۷
هوش مصنوعی عامل شکاف اقتصادی میان کشورهای دنیا می شود
معاون علم و فناوری ریاست جمهوری:

هوش مصنوعی عامل شکاف اقتصادی میان کشورهای دنیا می شود

اصفهان - دهقانی، معاون علمی، فناوری ریاست جمهوری گفت: هوش مصنوعی به زودی با ایجاد شکاف اجتماعی و اقتصادی،کشورهای دنیا را به دو بلوک اربابان و رعیت ها تقسیم می کند.

به گزارش خبرنگار بازار، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی ظهر دوشنبه در جمع اساتید نخبه دانشگاه اصفهان اظهارکرد: یک بررسی ساده نشان می دهد که در هیچ کجای دنیا مثل ایران قابلیت کار و ثروت وجود ندارد و این در حالی است که با یک نگرش غلط در این ارتباط که جایی برای رشد در درون کشور نیست شاهد مهاجرت برخی جوانان نخبه به ویژه با بیشترین نرخ مهاجرت دانش‌آموختگان مقطع دکترا هستیم.

وی حقوق اساتید جوان و پرداخت حقوق ۱۷ تا ۱۸ میلیون تومان برای استادیاران جوان را ناکافی دانست و گفت: با این وضعیت هیچ رغبتی برای کار علمی در افراد ایجاد نمی شود.

مشکلات کشور را باید به شکل سیستمی وساختاری رفع شود

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با بیان اینکه باید زمینه ساز ایجاد رشد و تعالی افراد نخبه کشور باشیم، افزود: مشکلات کشور را باید به شکل سیستمی وساختاری رفع شود تا با افق دید باز و حکمرانی عالمانه مسیر درست را طی کنیم، نگاه بخشی به مسائل کشور هرگز راهگشا نخواهد بود.

تقسیم مساوی منابع برخلاف ظاهر آن عادلانه نیست، بلکه عدالت آموزشی شامل تقسیم به تساوی فرصت های پیش روی است

وی با اشاره به اینکه در این معاونت دو رویکرد توجه به افراد ویژه و اصلاح کلان ساختارهای غیرمتمرکز و پراکنده مدنظر قرار گرفته است، تاکید کرد: باید توجه داشته باشیم که تقسیم مساوی منابع برخلاف ظاهر آن عادلانه نیست، بلکه عدالت آموزشی شامل تقسیم به تساوی فرصت های پیش روی است.

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: در این راستا می توانیم پنج درصد اساتید نخبه ۴۰ تا ۴۵ ساله از میان جامعه ۱۰۰ هزار نفری اعضای هیئت علمی کشور را انتخاب و در راستای حمایت از آنها برنامه‌های ویژه ترتیب دهیم.

وی با بیان اینکه در مسیر اصلاح کلان ساختارهای غیرمتمرکز و پراکنده نیز اولین اقدام، هدفمند و مرتبط کردن این ساختارهای جدا مانند حوزه های صنعت، مصرف، بازار به یکدیگر است، بیان کرد: باید توجه کنیم که تقسیم بندی نخبگان در صنف های مختلف تنها باعث جدا کردن این قشر از آحاد جامعه می‌شود و کار درستی نیست.

هوش مصنوعی و دخیل کردن فناوری در تفکر و تصمیم‌گیری

وی همچنین به موضوع هوش مصنوعی به عنوان یکی از پدیده های مهم جهان امروز پرداخت و اظهار کرد هوش مصنوعی به معنای دخیل کردن فناوری در تفکر و تصمیم‌گیری است، پدیده ای که به زودی جای بسیاری از عملیات های مغزی را می گیرد و حتی پیش بینی می شود که با ایجاد شکاف اجتماعی و اقتصادی کشورهای دنیا را به دو بلوک اربابان و رعیت ها تقسیم کند.

هوش مصنوعی را نه باید آن قدر بزرگ کنیم که به نظر غیرقابل دسترسی و دور از دسترس برسد و نه اینکه آن را نادیده بگیریم و در این راستا باید سازمان ملی هوش مصنوعی کوچک و چابک باشد

وی از تصویب سند ملی هوش مصنوعی در کشور خبر داد و گفت: بر این اساس باید در زمینه هوش مصنوعی پیرو عمل کنیم و با تعریف درست از این موضوع در زمینه هوش مصنوعی جزو ۱۰ کشور برتر دنیا قرار گیریم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری گفت: این مطلب بدان معناست که هوش مصنوعی را نه باید آن قدر بزرگ کنیم که به نظر غیرقابل دسترسی و دور از دسترس برسد و نه اینکه آن را نادیده بگیریم و در این راستا باید سازمان ملی هوش مصنوعی کوچک و چابک باشد.

کد خبر: ۲۹۲٬۷۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha