۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۱
چرا ماموت خودرو به سراغ چری رفت؟ |خودروهای چینی جدید به ضرر مشتریان
یک کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با بازار؛

چرا ماموت خودرو به سراغ چری رفت؟ |خودروهای چینی جدید به ضرر مشتریان

میرآفتابی کارشناس صنعت خودرو به بازار گفت: اگر شرکت خودروسازی ماموت به سراغ چری رفته است، دلیل آن کاهش هزینه های برندینگ، مارکتینگ و تاییدیه وزارت صمت  است.

امید محمدی؛ بازار: وزارت صمت با بی توجهی نسبت به عملکرد شرکای خارجی خودروسازان، بستر را برای سوء استفاده چینی ها از تولید کنندگان داخلی فراهم کرده است. شرکت خودروسازی چری با استفاده از خلاهای قانونی در حال تلاش برای همکاری با ماموت خودرو است. شرکت خودروسازی ماموت نیر برای تقویت بستر تولید خود طی سال جاری بخشی از سهام دیار خودرو را خریداری کرده بود، اما عرضه محصولات چری توسط ماموت خودرو بحران در بازار داخل ایجاد خواهد کرد. برای بررسی این موضوع با جواد میرآفتابی کارشناس صنعت خودرو به گفت و گو پرداختیم؛

* آیا در دنیا مانند داخل کشور سه شرکت سراغ یک برند جهت همکاری می روند؟

در بازارهای جهانی شاهد گروه ها و زیر گروه های خودروسازی هستیم که گاها همکاری بایک دیگر دارند. اما در کشور خودروساز به معنای واقعی وجود نداشته و اغلب خودروها به صورت سی بی یو یا سی کی دی وارد و مونتاژ می شود. متاسفانه در شرایط فعلی نیز جز کشور چین سایر کشورها و خودروسازان تمایل به همکاری با تولید کنندگان داخلی ندارند.

باتوجه به اینکه شرکت خودروسازی چری در گذشته با شرکت خودروسازی مدیران خودرو همکاری داشته است، فرآیند اخذ تاییدیه های مربوط تسهیل شده

* باتوجه به اینکه در کشور چین تعدد برند و خودروسازی وجود دارد، ماموت خودرو چرا به سراغ چری رفته است؟

شرکت های خودروساز براساس مقررات و تبصره های موجود در وزارت صمت باید عمل کنند. باتوجه به اینکه شرکت خودروسازی چری در گذشته با شرکت خودروسازی مدیران خودرو همکاری داشته است، فرآیند اخذ تاییدیه های مربوط برای خودروهای چری در کشور تسهیل و تسریع شده است.

چرا ماموت خودرو به سراغ چری رفت؟ |خودروهای چینی جدید به ضرر مشتریان

* شرکت ماموت خودرو در زمان عرضه محصولات فولکس واگن به بازار داخل کشور کارنامه موفقی نداشت، آیا این تجربه در محصولات چری تکرار می شود؟

عرضه خدمات پس از فروش براساس تعداد خودرو موجود در شبکه است، براساس قوانین وزارت صمت اگر تیراژ عرضه خودرو به ۵ هزار دستگاه برسد باید در ۱۰ مرکز استان نمایندگی احداث و اگر تعداد خودرو به ۱۰۰ هزار دستگاه برسد، با بد ۵۰ نمایندگی دایر شود. در زمان عرضه فولکس واگن به کشور تیراژ آن به ۵ هزار دستگاه نرسید. برخی از شرکت های خودروساز مانند مدیران خودرو که تیراژ خودروهای موجود در بازار آن ها به بیشتر از یک میلیون دستگاه می رسد، قطعا دسترسی مشتریان خودروهای چری به نمایندگی های مدیران خودرو سهل تر از سایر شرکت ها خواهد بود.

مشتریان خودروهای چینی جدید گاهی باید تا ۵ ماه منتظر تامین قطعات باشند

* شاهد هستیم که خودروسازان برای تامین قطعه دچار مشکل شدند، ماموت که فعالیت جدید با چری آغاز کرده، چالش تولید خواهد داشت؟

ماموت خودرو و سایر شرکت های مونتاژ خودرو در حال حاضر چالش تامین قطعه و ایجاد زیرساخت لازم برای تولید دارند. شرکت خودروسازی چری نه به ماموت و نه سایر شرکت ها اجازه داخلی سازی قطعات را نخواهد داد و فقط باید به شیوه واردات قطعات تامین شود. باتوجه به الزام واردات و عدم تامین منابع ارزی، چالش تامین قطعه فقط به ضرر مشتریان خواهد بود. مشتریان خودروهای چینی جدید گاهی باید تا ۵ ماه منتظر تامین قطعات باشند. شرکت چری به صورت مستقیم در روسیه و آفریقا جنوبی تولید دارد، حجم تولید چری در این کشورها بیشتر از ایران است.

سیاست وزارت صمت و خودروسازان داخلی باید به گونه ای باشد که شرکای خارجی بد عهدی نکنند

* کارشناسان معتقد هستند که چری پس از همکاری با ماموت خودرو، این شرکت را کنار و شریک چهارم خواهد یافت، نظر شما در خصوص این موضوع چیست؟

شرکت خودروسازی چری در سال های ابتدایی فعالیت خود تیراژ ۲۰۰ هزار دستگاهی داشت، اکنون تیراژ تولید این شرکت به ۶ میلیون دستگاه در سال می رسد. چنین شرکت بزرگی برای توسعه به دنبال مذاکره با شرکای جدید خواهد بود، سیاست وزارت صمت و خودروسازان داخلی باید به گونه ای باشد که شرکای خارجی بد عهدی نکنند.

* به نظر شما مهم ترین دلیل انتخاب برند چری توسط ماموت خودرو چه بوده است؟

اگر شرکت خودروسازی ماموت به سراغ چری رفته است، دلیل آن کاهش هزینه های برندینگ، مارکتینگ و تاییدیه وزارت صمت است. برندهای خودروساز مطرح حتی در چین به دلیل جبر تحریم های ظالمانه توان همکاری با شرکت های داخلی را ندارند. در حال حاضر که برندهای هیوندای و کیا که به کشور وارد می شوند، نمایندگی رسمی نداشته و با واسطه به بازار داخل عرضه می شوند.

کد خبر: ۲۹۲٬۷۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha