۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۸
افزایش یارانه در دولت سیزدهم قدرت خرید مردم را افزایش داد | ضریب جینی کاهش یافت
رییس کل بانک مرکزی در جمع خبرنگاران:

افزایش یارانه در دولت سیزدهم قدرت خرید مردم را افزایش داد | ضریب جینی کاهش یافت

رئیس کل بانک مرکزی گفت: در دولت سیزدهم یارانه‌ها افزایش زیادی داشت و از نرخ ۴۵ هزار و ۵۰۰تومان به ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافت که اثر خود را بر کاهش ضریب جینی و افزایش قدرت خرید خانوار نشان می‌دهد

به گزارش بازار، محمدرضا فرزین، امروز دوشنبه ۴ تیر ماه در نشست خبری مشترک با مشترک اعضای دولت سیزدهم که در ساختمان کوثر ریاست جمهوری برگزار شد، افزود: افزایش یارانه به ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان درست است که اثر تورمی داشت، اما قدرت خرید خانوارها را رشد داد و این اقدام باعث کاهش ضریب جینی از عدد ۰.۳۹۳۸ در سال ۱۴۰۰ به ۰.۳۸۷۷ در سال ۱۴۰۱ شده است.

وی تصریح کرد: نرخ رشد نقدینگی نیز از ۴۲.۸ درصد به ۲۴.۳ درصد رسیده که پایین از نرخ هدفگذاری بانک مرکزی (۲۵ درصد) است. در واقع دولت در زمینه اجرای سیاست‌های پولی، بانکی و ارزی موفق عمل کرده است.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در دولت رئیسی هرچه به پایان نزدیک شدیم شرایط بهتر شده و تورم کاهش پیدا کرده است، ادامه داد: تورم سالانه ۱۶ درصد و تورم نقطه‌به‌نقطه ۱۹.۹ درصد کاهش یافته است.

فرزین اعلام کرد: نرخ رشد ناخالص داخلی در دولت شهید رئیسی ۴.۵ درصد بوده که از میانگین تمام دوره های قبل بسیار بالاتر است.

وی تصریح کرد: میانگین رشد صنعت در ده سال ۰.۷ بوده و در این دولت ۶.۵ درصد شده است. میانگین رشد مصرف خصوصی در ده سال منفی ۰.۳ بوده است در این دولت ۶.۳ شده است. میانگین رشد تشکیل سرمایه منفی ۷.۱ بوده ۶.۴ شده است. متغیر های بخش واقعی اقتصاد در این دوران فاصله زیادی با گذشته دارد.

کد خبر: ۲۹۲٬۶۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha