۵ تیر ۱۴۰۳ - ۰۵:۲۰
۲۸۹ شهر دچار ناترازی آبی | قبض   ۵۵ درصد مشترکان ماهانه ۶۵۰۰ تومان است
مدیر عامل آبفای کشور:

۲۸۹ شهر دچار ناترازی آبی | قبض ۵۵ درصد مشترکان ماهانه ۶۵۰۰ تومان است

امینی مدیر عامل آبفای کشور با بیان اینکه با برنامه‌ریزی‌ها و مدیریت صورت گرفته نگرانی جدی برای تامین آب نداریم،گفت: در ابتدای سال آبی ۵۰۰ شهر با تنش آبی مواجه بودند اما اکنون در ۲۸۹ شهر ناترازی داریم.

بازار؛ گروه آب و انرژی: هاشم امینی مدیر عامل آبفای کشور در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه کشور ما در اقلیم خشک و نیمه خشک واقع شده و مدیریت منابع آبی از اهمیت بسزایی برخوردار است، اظهار داشت: با توجه به شرایط اقلیمی کشور می طلبد که همه آحاد جامعه به موضوع آب توجه کنند، دستگاههای ذیربط هم در راستای حفظ منابع آب و مدیریت این مایه حیات حرکت کنند.

وی افزود: در دنیا میزان بارش ۸۰۰ تا ۸۵۰ میلیمتر، در آسیا این رقم ۶۰۰ تا ۶۵۰ میلیمتر و در کشور ما ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیمتر است بنابراین میزان آب تجدیدپذیر کشور ما نسبت به دنبا کمتر است به همین جهت میزان استفاده از آب تجدیدپذیر از دنیا متفاوت است

مدیر عامل آبفای کشور تصریح کرد: میزان مصرف آب در بخش کشاورزی ۹۲ درصد، در بخش شرب ۶ درصد و مابقی آب کشور در سایر بخش ها به مصرف می رسد.

او با بیان اینکه از مهرماه سال گذشته وزارت نیرو برنامه ریزی خود را برای گذر از پیک تابستان متناسب با بارش‌ها تعریف کرد تا بدون قطع آب تابستان را پشت سر بگذاریم، ادامه داد: در برخی شهرها نگرانی‌های جدی وجود داشت به‌طور مثال در سیستان و بلوچستان، گلستان، تهران و مشهد چالش داشتیم که برنامه‌ریزی‌ها برای حل چالش‌ها صورت گرفت.

وی افزود: این استان‌ها به صورت هفتگی مورد رصد قرار گرفتند و با توجه به بارش‌های انتهای سال گذشته و اوایل امسال شرایط نرمال شد و اکنون نگرانی جدی برای تامین آب نداریم.

رشد مصرف آب به ۱.۸ درصد رسید

او همچنین در مورد برخورد با مشترکان پرمصرف و بدمصرف، اظهار داشت: مشترکان بد مصرف اگر به اخطارها توجه نکنند آب آنها از ساعت ۹ صبح تا ۳ عصر قطع خواهد شد.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه اقدام‌های صورت گرفته برای مدیریت مصرف سبب شد رشد مصرف از بیش از ۳ درصد در سال های گذشته به کمتر از ۱.۸ درصد برسد، ادامه داد: در کشور حدود ۲۴ میلیون نفر مشترک آب داریم و تعداد انشعاب ها هم حدود ۳۴ میلیون انشعاب است.

او تعداد مشترکانی که تا میزان الگو آب مصرف می‌کنند را ۵۵ درصد اعلام و بیان کرد: این تعداد ۳۹ درصد مصرف آب را دارند. همچنین ۳۵ درصد مشترکان تا ۲ برابر الگو مصرف دارند. ۶ درصد مشترکان نیز بیش از ۲ برابر الگو مصرف می کنند، این مشترکان ۱۶ درصد مصرف را به خود اختصاص داده اند.

قبض صفر نداریم

امینی با اشاره به تغییرات تعرفه ای برای کاهش مصرف آب در مشترکان پر مصرف و بد مصرف، ادامه داد: قبض صفر فعلا نداریم اما چنانچه مشترکان اگر رعایت کنند و مصرف خود را به زیر الگو برسانند می توانند از قبض صفر برخودار شده و یا حتی بستانکار شرکت های آب و فاضلاب شوند.

او با بیان اینکه مشترکان به ازای هر مترمکعب کاهش مصرف، می تواند ۹۰۰ تومان پاداش دریافت کنند، افزود: در قانون برنامه ششم توسعه، قیمت گذاری ها به گونه‌ای است که مشترکان بدمصرف مشمول تعرفه‌های پلکانی می‌شوند که منجر به تغییر رفتار مصرف کنندگان نیز شده است.

به گفته این مقام مسئول در صنعت آب، الگوی مصرف آب ۱۵ متر مکعب است. چنانچه مشترکی میزان مصرفی مطابق الگو داشته باشد به ازای هر مترمکعب آب تنها ۳۶۰ تومان پرداخت می کند. با احتساب یک هزار تومان آبونمان می توان گفت که ۵۵ درصد مشترکین قبض آبی پرداختیشان ماهانه حدود ۶۵۰۰ تومان است.

امینی در ادامه در پاسخ به این سوال که بیشترین مصرف آب در بخش کشاورزی صورت می گیرد اما تمامی طرح های مدیریت مصرف مربوط به بخش شرب است، گفت: آب شرب سهم کمتری در میزان مصارف دارد اما به لحاظ حفظ بهداشت و سلامت اهمیت ویژه دارد و آب استراتژیک محسوب می شود بنابراین باید سالم و استاندارد باشد.

او با بیان اینکه کشور ما در اقلیم خشک و نیمه خشک واقع شده و مدیریت منابع آبی از اهمیت بسزایی برخوردار است، افزود: با توجه به شرایط اقلیمی کشور می طلبد که همه آحاد جامعه به موضوع آب توجه ویژه داشته باشند و دستگاه های اجرایی هم در راستای حفظ منابع آب و مدیریت این مایه حیات حرکت کنند.

کاهش هدر رفت آب در شبکه توزیع

وی از تلاش برای کاهش هدر رفت آب در شبکه توزیع خبرداد و گفت: ۱۲ کلان شهر کشور ایجاد سامانه های تله متری و تلکه کنترل آنها به پایان رسیده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از تلاش برای راه اندازی مرکز دیسپاجینگ ملی آب تا پایان امسال خبرداد و گفت: سال گذشته سه هزار و ۷۶۲ کیلومتر از شبکه فرسوده اصلاح و نوسازی شد.

وی به انجام نشت یابی در شبکه توزیع آب اشاره کرد که سال گذشته ۳۳ هزار و ۷۹۱ کیلومتر از شبکه های شهری و روستایی نشت یابی و اصلاح صورت گرفت.

بارندگی ها به فریادمان رسید

مدیرعامل آبفای کشور از استاندارد سازی ۱۷۳ فقره از انشعابات فرسوده خبر داد و افزود:وزیر نیرو در برنامه های اعلامی خود به مجلس اعلام کرده بود که ۹ درصد معادل ۷۰۰ میلیون مترمکعب به ظرفیت آب شرب کشور اضافه شود. حال آنکه موفق شدیم بیش از ۱ میلیارد در قالب احداث تصفیه خانه و حفر و تجهیز چاه به بهره برداری برسانیم.

امینی با بیان اینکه برنامه‌ها برای گذر از پیک تابستان از مهر ماه آغاز و در سطوح مختلف تعریف شد گفت: در تهران مشهد و سیستان نگرانی‌های داشتیم و برنامه‌ها به طور پیوسته رصد می شد، اما بارندگی ها در اواخر سال گذشته و اوایل امسال باعث رفع نگرانی ها برای تامین آب شرب شد.

وی خاطرنشان کرد: در ابتدای سال آبی ۵۰۰ شهر در تنش آبی قرار داشتند، اما اکنون تنها در ۲۸۹ شهر ناترازی آبی داریم.

دسترسی ۸۷ درصدی روستاهای کشور به آب شرب پایدار

او همچنین در باره طرح جهاد آبرسانی گفت: پیش از دولت سیزدهم ۸۲ درصد از روستاهای کشور به آب شرب پایدار دسترسی داشتند. در ابتدای دولت برنامه ریزی شد با آبرسانی به ۱۰ هزار روستا در کشور این شاخص به ۹۰ درصد برسد. حالا به لطف اقدامات انجام شده آب شرب و بهداشتی ۵۷۰۰ روستا از ده هزار روستا پایدار شده و اکنون شاخص به ۸۷ درصد رسیده است.

امینی ادامه داد: با برنامه ریزی صورت گرفته تا انتهای ۱۴۰۳ آبرسانی باقی مانده روستاها انجام می‌شود.

امینی استفاده از پساب و آب نامتعارف در صنعت و کشاورزی غیرمثمر را از برنامه‌های وزارت نیرو دانست و افزود: سابق بر این هم از ظرفیت پساب در صنعت استفاده می کردیم، اما در سال ۱۴۰۲ این موضوع در قانون تکلیف شد و صنایع مکلف هستند از آب متعارف استفاده نکنند و از پساب‌های فاضلاب استفاده کنند.

وی ادامه داد: بخشی از صنایع مهم کشور مانند فولاد مبارکه، ذوب آهن و اخیرا بخشی از صنایع در استان‌های خراسان رضوی و خراسان جنوبی و کرمان به سمت و سویی آمده اند که قراردادهایی را منعقد کرده اند و تصفیه خانه‌ احداث می‌کنند تا برای مصارف خود استفاده کنند.

مدیرعامل آبفای کشور خاطرنشان کرد: در استان‌هایی که پساب فاضلاب وجود دارد، اما صنایعی وجود ندارد، از بورس انرژی بهره گرفته شد و حدود دو ماه گذشته پساب شرکت آب و فاضلاب استان تهران در بورس انرژی عرضه شد و در بازه زمانی کوتاه به فروش رفت و کارگزارانی این پساب را خریدند.

کد خبر: ۲۹۲٬۶۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha