۵ تیر ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۱
کرمان تشنه لب چشم انتظار آب خلیج فارس| آخرین وضعیت طرحی نیمه تمام
بازار گزارش می دهد؛

کرمان تشنه لب چشم انتظار آب خلیج فارس| آخرین وضعیت طرحی نیمه تمام

کرمان- با وجود وعده های مسئولان در خصوص زمان اتمام طرح انتقال آب از خلیج فارس به شهر کرمان اما همچنان این طرح به پایان نرسیده و مردم چشم به راه تحقق وعده های مسئولان و کاهش چالش های کم آبی هستند.

بازار؛ گروه استان ها: کرمان از جمله شهرهایی می باشد که با بحران آب مواجه بوده و چندین سال است که با توجه به خشکسالی های متعدد، مردم این شهر تابستان کم آب و پر چالشی را پشت سر می گذارند. کاهش بارندگی ها و در نتیجه تغذیه نشدن سفره های آب زیرزمینی هر سال بر دامنه این بحران می افزاید. یکی از طرح راهکارهایی که برای حل مشکل آب شرب شهر کرمان در نظر گرفته شده است طرح انتقال آب از خلیج فارس است و همچنان در پیج و تاب اجراست.

طرح انتقال آب از خلیج فارس به کرمان و رفسنجان چند سالیست که بسیار جدی مطرح شده است. مسئولان در مورد زمان به بهره برداری رسیدن این پروژه وعده های متعددی داده اند این در حالیست که این طرح هنوز به ایستگاه پایانی نرسیده و جزو طرح های نیمه تمام و مهم کرمان است. سال گذشته اعلام شد که این پروژه به ثمر می رسد و مردم می توانند از آن بهره مند شوند اما همچنان کرمانی ها چشم انتظار اجرای آن هستند.

خط انتقال آب خلیج فارس به استان کرمان با هدف تامین آب آشامیدنی شهرهای در خطر بحران همچون کرمان و رفسنجان از خط انتقال صنعت اواخر سال ۱۴۰۱ راه اندازی شد. این خط به میزان ۳۰ میلیون متر مکعب آب این شهرها را تامین می کند و مراحل اجرایی خود را می گذراند که می تواند بخشی از نیاز آبی کرمان را رفع کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص طرح انتقال آب از خلیج فارس به کرمان و رفسنجان اظهار کرد: این پروژه در سال ۱۴۰۱ از آب منطقه ای گرفته شد و دستگاه اجرایی آن، شرکت آب نیروی ایران معرفی شد.

حمید علیدادی سلیمانی طول خط این پروژه را ۱۴۵ کیلومتر اعلام کرد و افزود: این خط تا شهر رفسنجان رسیده و اقدامات آب و فاضلاب انجام شده و آماده افتتاح و بهره برداری است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان: از مجموع ۱۴۵ کیلومتر به سمت کرمان حدود ۵۲ کیلومتر مانده بود که هم اکنون کار توسط شرکت آب نیرو در سه جبهه کاری در حال انجام است

وی گفت: از مجموع ۱۴۵ کیلومتر به سمت کرمان حدود ۵۲ کیلومتر مانده بود که هم اکنون کار توسط شرکت آب نیرو در سه جبهه کاری در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان در خصوص وعده مسئولان برای اتمام این پروژه در تابستان جاری عنوان کرد: اطلاع دقیق ندارم که آیا پروژه به تابستان امسال می رسد یا خیر اما اطمینان دارم آب تخصیص داده شده از محل این پروژه به شهر کرمان می رسد.

آخرین وضعیت پروژه انتقال آب از سد نسا به بم و بروات

وی در خصوص پروژه انتقال آب از سد نسا به شهرهای بم و بروات اظهار کرد: فاز اول پروژه گفته شده با پی گیری دولت افتتاح شد.

علیدادی سلیمانی با اشاره به اینکه این پروژه دارای سه فاز تصفیه خانه ۵۰۰ لیتری است، افزود: در فاز اول که به بهره برداری رسید در حدود ۲۵۰ لیتر آب تصفیه شده سد نسا برای مردم شهرهای بم و بروات در حال مشروب شدن خط و استفاده اهالی است.

مدیرعامل آب منطقه ای استان کرمان گفت: در خصوص چهار شهرستان شرقی شامل فهرج، نرماشیر، ریگان و گنبکی ۱۴۵ کیلومتر خط وجود دارد.

وی با اشاره به انجام مطالعات مربوط به این طرح، افزود: یکسری از مجوزها بین شرکت آب منطقه ای کرمان وزارت نیرو باید اخذ شود. ماده ۲۳ هم برای آن گرفته شده است و انشاالله وارد مدار شود.

علیدادی سلیمانی گفت: پروژه عملیاتی مربوطه در صورت تامین اعتبار در چهار سال دوم دولت اجرایی می شود.

اجرای ۳۲ کیلومتر پروژه انتقال آب از خلیج فارس به استان کرمان

مدیرعامل آبفا کرمان هم در گفتگو با بازار با اشاره به بهره برداری از پروژه انتقال آب خلیج‌ فارس به رفسنجان در آینده ای نزدیک اظهار کرد: همچنین در سال جاری دو پروژه انتقال آب خلیج فارس به کرمان و انتقال آب سد شهیدان امیرتیموری به رابر هم به نتیجه می رسد.

علیرضا عبدیان با اشاره به اینکه امسال آبگیری رسمی سد شهیدان امیرتیموری انجام می شود، افزود: فاز اول پروژه تصفیه‌خانه آب کرمان با ظرفیت یک مترمکعب بر ثانیه هم به‌زودی مورد بهره برداری قرار می گیرد. ظرفیت کل این تصفیه‌خانه سه مترمکعب بر ثانیه است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان نیز با اشاره به فرارسیدن فصل تابستان و افزایش پیک مصرف، گفت: قرار بود تا پایان اردیبهشت‌ ماه امسال، آب خلیج فارس به کرمان برسد و آب شهر کرمان تأمین شود که این هدف محقق نشد.

عبدیان، از اجرای ۳۲ کیلومتر پروژه انتقال آب از خلیج فارس به استان کرمان خبر داد و افزود: برای استفاده شهر کرمان از این مزیت، نیاز است ۵۲ کیلومتر خط انتقال اجرا شود، اما به‌ دلیل عدم تأمین اعتبار، پروژه نیمه‌ فعال شده و از سرعت بالا برخوردار نیست.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان: در صورت تامین اعتبار، مدت چهار تا شش ماه پروژه به سرانجام می‌رسد، اما برای عبور از تنش و پیک مصرف، اقداماتی را در دستور کار داریم که از جمله آن می‌ توان به تجهیز ۲۰ حلقه چاه اشاره کرد

وی افزود: در صورت تامین اعتبار، مدت چهار تا شش ماه پروژه به سرانجام می‌رسد، اما برای عبور از تنش و پیک مصرف، اقداماتی را در دستور کار داریم که از جمله آن می‌ توان به تجهیز ۲۰ حلقه چاه اشاره کرد.

عبدیان افزود: با این میزان، حدود ۵۰۰ لیتر به دبی شهر کرمان اضافه خواهیم کرد.

مدیرعامل آبفا کرمان به کسری آب و انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین آبفا و شهرداری‌ ها در سطح کشور با هدف ایجاد حساسیت و مصرف بهینه آب در بین شهروندان اشاره کرد و گفت: به‌ منظور ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب، به انجام فعالیت فرهنگی از طریق فضاهای تبلیغاتی نیاز داریم.

با توجه به بحران آب در شهر کرمان و افت شدید و گاهی آب در گرمای کویری این منطقه، نیاز است مسئولان سرعت بیشتری به اجرای این پروژه داده و در راستای رفع یکی از اساسی ترین معضلات این شهر اقدام کنند. حال باید منتظر ماند و دید که آیا طبق آخرین وعده مسئولان طی امسال محقق می شود یا خیر.

کد خبر: ۲۹۲٬۵۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha