۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۳
چالش ارزی تایرسازان و اختصاص ۲۰۰ میلیون یورو برای واردات|درخواست صنعت تایر از دولت چهاردهم چیست؟
رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران در گفت وگو با بازار؛

چالش ارزی تایرسازان و اختصاص ۲۰۰ میلیون یورو برای واردات|درخواست صنعت تایر از دولت چهاردهم چیست؟

میرزایی رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران به بازار گفت: طی دو ماه گذشته وزارت صمت به واردکنندگان تایر ۲۰۰ میلیون یورو ارز اختصاص دادند اما تایرسازان همچنان چالش ارزی دارند.

امید محمدی؛ بازار: تولید لاستیک یا واردات تایر، کدام یک در اولویت وزارت صمت قرار دارد؟ بازار لاستیک خودرو طی دو ماه گذشته مسیر حذف تقاضا کاذب را دنبال کرده است، اما ظاهرا سیاست گذار صنعتی در کشور با تغییر تعرفه و چالش در تخصیص ارز به صنایع خودروسازی و وابسته، برنامه تقویت واردات را دنبال می کند. این مساله در بازار تایر و تقابل واردکنندگان و تولید کنندگان به صورت کامل مشهود است. شاید زمان آن رسیده که متولیان این صنعت سیاست های خود را مورد بازنگری قرار دهند تا آشفتگی بازار بیشتر نشود، از همین رو جهت بررسی مشکلات فعلی صنعت و بازار تایر با جمال میرزایی رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران به گفت و گو پرداختیم؛

* صنعت تایر طی سال گذشته چند درصد رشد تولید را تجربه کرده بود؟

صنعت تایر طی سال گذشته رشد قابل توجهی داشته که اثرات آن در سال جاری نمایان است. یکی از تایرسازان بزرگ کشور به تنهایی ۱۲ درصد رشد تولید داشته و به طور میانگین این صنعت افزایش ۱۰ درصدی تولید را نسبت به سال گذشته تجربه کرده است.

۷۵ درصد از نیاز داخل کشور به تایر توسط تولید کنندگان داخلی تامین و ۲۵ درصد از نیاز کشور به صورت واردات رفع می شود

* صنایع خودروسازی به ویژه قطعه سازان نسبت به عدم تامین ارز گلایه مند هستند، وضعیت صنعت تایر در تهیه ارز چگونه است؟

صنعت تایر دغدغه های فراوانی دارد که مهم ترین آن تامین ارز مورد نیاز تولید است، بارها اشاره داشتم کلا این صنعت سالانه ۳۰۰ میلیون یورو نیاز ارزی دارد. ۷۵ درصد از نیاز داخل کشور به تایر توسط تولید کنندگان داخلی تامین و ۲۵ درصد از نیاز کشور به صورت واردات رفع می شود. ‌

در صنعت تایر حدود ۵۰ هزار نفر مشغول به کار هستند، از همین رو این صنعت ارزش حمایت دارد

* باتوجه به اینکه وزارت صمت در تامین ارز مورد نیاز تولیدکنندگان تایر دست اندازی دارد، وضعیت واردکنندگان لاستیک خودرو چگونه است؟

متاسفانه طی دو ماه گذشته وزارت صمت به واردکنندگان تایر ۲۰۰ میلیون یورو ارز اختصاص داده است، این درحالی است که سهم تایرهای وارداتی از بازار داخل کشور فقط ۲۵ درصد است. در صنعت تایر حدود ۵۰ هزار نفر مشغول به کار هستند، از همین رو این صنعت ارزش حمایت دارد، اما اینکه قیمت، کیفیت و خدمات پس از فروش تولیدات داخلی بسیار بهتر از محصولات وارداتی است. شاهد هستیم که به این مزایایی مهم صنعت تایر توجهی نمی شود و بیشترین تمرکز معطوف به واردات است.

چالش ارزی تایرسازان و اختصاص ۲۰۰ میلیون یورو برای واردات|درخواست صنعت تایر از دولت چهاردهم چیست؟

* سال گذشته وزارت صمت وعده حذف قیمت گذاری دستوری را به تایرسازان اعلام کرد، چرا این مساله انجام نشد؟

واردات به شکل بی رویه و بدون قیمت گذاری دستوری در حال انجام است، اما لاستیک های ساخت داخل نه تنها حمایت نمی شود بلکه مشمول قیمت گذاری دستوری نیز شده است. صنعت تایر در حوزه تولید لاستیک های باری و اتوبوسی در حال زیان است این درحالی است که واردات این محصولات با تعرفه صفر در حال انجام است. به نظر می رسد که سیاست حمایت از واردات به جای توسعه تولید در دستور کار است.

* از دولت آینده چه درخواستی برای رفع مشکلات صنعت تایر دارید؟

از دولت چهاردهم درخواست داریم که این چالش ها دیده و حق مصرف کننده واقعی دیده شود، عمده کاندیدهای ریاست جمهوری مدعی حمایت از تولید هستند و معتقدم که اقدامی راهبردی برای افزایش تولید ایجاد شود. در صنعت تایر بیشتر از ۲۰۰ هزار تن طرح توسعه تعریف کردیم و در دولت شهید رئیسی ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تا پایان سال این طرح ها تکمیل خواهد شد.

کد خبر: ۲۹۲٬۵۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha