۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۸
پرداخت ۴۳ درصد مطالبات گندمکاران در کشور| گلستانی ها یک ریال هم دریافت نکردند
مدیرعامل بنیاد ملی گندم کاران کشور خبر داد؛

پرداخت ۴۳ درصد مطالبات گندمکاران در کشور| گلستانی ها یک ریال هم دریافت نکردند

گرگان- ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندم کاران کشور با بیان اینکه تاکنون مطالبات گندمکاران گلستان پرداخت نشده، گفت: در سطح کشور تقریبا ۴۳ درصد مطالبات پرداخت شده و نزدیک ۵۷ درصد آن باقی مانده است.

علی قلی ایمانی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: بیش از چهار میلیون تن گندم در کشور خریداری و تقریبا ۴۳ درصد مطالبات پرداخت شده و نزدیک ۵۷ درصد آن باقی مانده است.

مدیرعامل بنیاد ملی گندم کاران کشور با بیان این مساله که تاکنون مطالبات گندمکاران گلستان پرداخت نشده، افزود: بیش از ۹۰۰ هزار تن گندم در این استان خریداری شده و امیدواریم این رقم به بالای یک میلیون تن برسد تا گلستان بعد از خوزستان در رتبه دوم تولید گندم کشور قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه تاکنون مطالبات پرداخت نشده و دولت قول داده که به زودی پرداخت شود، افزود: کشاورزان گلستان برای کشت دوم نیازمند نقدینگی هستند و از طرفی اکثر آنها از بانک مساعدت گرفته و با تاخیر در پرداخت بدهی بانکی، باید جریمه دیرکرد بپردازند.

ایمانی در ادامه به کشاورزان توصیه کرد که بذر خود مصرفی برای کشت سال آینده را نگهداری نکنند چرا که ممکن است به انواع آلودگی ها دچار باشد.

مدیرعامل بنیاد ملی گندم کاران کشور اضافه کرد: برای تهیه بذور از مراکز مجازی که وزارت جهاد کشاورزی تعیین کرده بذر با اطمینان تهیه کنید زیرا با نظارت موسسه بذر و نهال کشور آزمایش و تایید می شوند و با اطمینان می توان آن را خریداری کرد.

کارگزاری ها بدون آورده اقدام به خرید گندم کردند

وی خاطرنشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی حدود ۵۰۰ هزارتن بذرتهیه می کند که ۴۰ هزار تن آن در گلستان تولید می شود.

ایمانی با بیان اینکه برخی از کشاورزان با شرکت های کارگزار بذر برای کشت گندم بذری قرار داد می بندند، افزود: این کارگزاری ها با مجوزی که دریافت کردند با منابع کشاورز و منابع بانک کاسبی و سود می برند.

وی ادامه داد: اگر ۴۰ هزار تن گندم برای استان گلستان تدارک ببینیم با قیمت امسال به ۸۴۰ میلیارد تومان منابع نیار داریم اما متاسفانه این کارگزاری ها بدون هیچ آورده ای و تنها با یک باسکول و انبار خرید اقدام به خرید گندم بذری کشاورزان کردند.

ایمانی گفت: با توجه به اینکه کارگزاری ها این منابع را در اختیار ندارند، از سیستم بانکی وام دریافت و سود بانکی این تسهیلات را هم روی قیمت بذر محاسبه می کنند.

وی با بیان اینکه کارگزاری ها در مدت شش ماه ۱۰۰ میلیارد تومان سود می دهند، افزود: اگر هر روز با تاخیر پول کشاورز را پرداخت کنند روزی ۵۵۰ میلیون تومان از جیب کشاورز سود می برند.

هیچ کدام از کارگزاری ها مطالبات گندمکاران را پرداخت نکرده اند

مدیرعامل بنیاد ملی گندم کاران کشور با تاکید بر این مساله که باید پول کشاورز نقدی پرداخت شود، افزود: از ۱۰خرداد که خرید انجام شده اما هیچ کدام از کارگزاری ها مطالبات گندمکاران را پرداخت نکرده است.

ایمانی با اشاره به اینکه زمانی که کشاورز به کارگزاری مراجعه می کند، این جواب را می شنود که هنوز موفق به دریافت تسهیلات نشده اند، گفت: کشاورز وام با سود ۲۳ درصد دریافت کرده تا بتواند محصول را کشت کند و هر روزی که نتواند تسهیلات را بپردازد باید جریمه دیگر کرد پرداخت کند و این یک ضرر برای کشاورزان محسوب می شود.

وی ادامه داد: در حالی که کشاورز ضرر می کند هر چه دیرتر این کارگزاری ها پول کشاورز را بدهند، روزانه ۵۵۰ میلیون تومان به نفع آنهاست و کشاورز به کمباین دار، بانک، بازاری و دیگر اقشار بدهکار می شود و همه این موارد به پرداخت به موقع مطالبات گندم گره خورده است.

مدیرعامل بنیاد ملی گندم کاران کشور با تاکید بر این مساله که دستگاه های نظارتی باید ورود پیدا کنند، یادآور شد: کالا را از کشاورز دریافت کردند اما بهای آن پرداخت نشده که این معامله شبه دارد و متاسفانه تاکنون مشخص نکردند که چه زمانی مطالبات کشاورز را پرداخت خواهند کرد.

وی گفت: سال گذشته پرداخت مطالبات گندم بذری پنج سال طول کشید و کوتاهی به این دلیل است که کارگزاری ها به دنبال این هستند که دیرتر تسهیلات دریافت کنند و سود کمتری به بانک بپردازند و در این میان ضرر آن بر دوش کشاورز است.

وی افزود: امسال حدود ۱۷ کارگزاری، گندم بذری کشاورزان را بدون هیچ سرمایه جاری خریداری کردند و انتظار می رود دستگاه های نظارتی ورود کنند و اجازه ندهند این روند ادامه دار شود.

کد خبر: ۲۹۲٬۵۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 16
    • نظرات در صف انتشار: 2
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • کلانتر IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۳
      5 0
      پول گندم و بریزید ملت نون خوردن ندارد همه رو به جون هم انداختید.دارید چکار میکنید همه رو باخاک یکسان کردید.همه بدهکار پول کارگر نیست .دراین حد بی کفایتی خوب نیست
    • ناشناس IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۳
      0 0
      حاجی دلت خیلی پره. والله از شما چه پنهون: دولت و کارگزار خودشون تو خرج یومیه شون گیر کردن. پول کجا بود.
    • بدبخت IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۳
      3 0
      خودشون وقتی گندم یا کود میدن باید پولو نقد بدی فشار می ارن به مردم چن ماه گندم بردن میگن چن درصد واریز کردیم کو کجا ما که ندیدیم هزارتا بدبختی گرفتاری داریم این چه دولتیه هیچ حمایتی از کشاورز نمیکنه
    • کشاورز IR ۰۱:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
      2 0
      کشاورزان بیچاره فارس که اردیبهشت گندم دادن تحویل دولت هم هنوز پولشون پرداخت نشده اینم کارایی دولت مردمی پول مردم و کشاورزان بیچاره را با دو ماه تأخیر و انگاری داره صدقه میده ولی اقساط وام‌های بانکی را تا دقیقه تأخیر هم حساب می‌کنه و سود و جریمه و دیر کرد را میگیرد با این روش کار خدا بدادمون برسه ادعای مسلمونی و عدالت هم داریم
    • قاسم صیام IR ۰۵:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
      1 0
      مازندران همم پول گندم را نگرفت
    • صالحی IR ۰۶:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
      2 0
      خجالت نمیکید که پول گندم کشاورز بیچاره را جوری پرداخت مبکنید که کدایی کردن سر چهارراه با شرفتراز این پول است .
    • فسو IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
      2 0
      ای لامصب بدین پول گندماااا
    • احسان IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
      1 0
      من خوزستان هستم الان دوماه بیشتره گندم تحویل دادیم هنوز ریالی ندادن هر روز میگن هفته آینده عجب اشتباهی کردیم گندم کشت کردیم
    • احسان IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
      1 0
      ما خوزستان هستیم اردیبهشت تحویل دادیم هنوز ریالی ندادن هر روز میگن هفته آینده عجب اشتباهی کردیم گندم کشت کردیم و عجب غلطی کردیم گندم تحویل دولت دادیم
    • خبیری IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
      2 0
      لعنت به همه دروغگوها یکماهه فقط میگین هفته آینده زندگی بچه هامون نابود شد هر روز کمباین دار زنگ‌میزنه پول کارسون میخاد لعنت بهتون گفتیم خوبه بخاطر انتخابات میدن ولی انگار براشون مهم نیس کشاورز کیلویی چند
    • سرپل IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
      0 0
      چرا پیام‌ها رو بار گذاری نمیکنین واقعا روسیاه ترین تاریخن برا قانون شکنی ۴۸ساعت شده ۴۸ روز و خبری نیست
    • جبرائیل نادری IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
      0 0
      سلام حدود ۴۰۰ تن گندم به دولت در استان اردبیل شهرستان پارس آباد مغان تحویل دادم ولی هنوز یک ریال دریافت نکردیم نادری جبرائیل
    • فرهاد مجیدی IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
      0 0
      آیا دولت قصد پرداخت پول گندم کاران ندارد .استان گلستان گنبد کاووس
    • مجید IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
      0 0
      من گلستان هستم چرا پول گندم را نمی‌دید .چه اشتباهی کردیم گندم کاشتیم.کل بدهیامون مونده .قسط بانک پول کارگر.پول کمبایین
    • IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
      0 0
      سلام. چرا پول گندمکاران به موقع پرداخت نمیشه ‌چه فرقی داره فارس خوزستان وگلستان وبقیه کشور پرداخت کنید تا کشاورز حداقل یه امیدی داشته باشه برنامه ریزی کنه برای کشت های بعد.
    • حمید IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
      0 0
      کشاورزان رابه گدایی انداختن مگه ماگناه کردیم گندم کاشتیم باهزاربدبختی