۲ تیر ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۷
صرفه‌جویی در مصرف با احداث گلخانه‌ها
معاون وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد؛

صرفه‌جویی در مصرف با احداث گلخانه‌ها

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی منابع پایه‌ی آب و خاک را محدود و حفاظت از آن را با ایجاد کشت گلخانه‌ای از راهبردهای کشاورزی ایران دانست.

به گزارش بازار از وزارت جهاد کشاورزی، محمد مهدی برومندی افزود: زیر بخش باغبانی یکی از بخش های مهم وزارت جهاد کشاورزی است و ما با در نظر گرفتن قوانین بالا دستی نظام و برنامه های وزیر در حوزه باغبانی، اقدام به تولید میوه، مدیریت باغات کشور و همچنین توسعه گلخانه ها و تولید در محیط های کنترل شده گلخانه ای و تولید و توسعه گیاهان دارویی می کنیم.

معاون امور باغبانی وزارت جهادکشاورزی اظهارداشت: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته و قوانین بودجه و با مشارکت بهره برداران و باغداران اقدام به تولید می کنیم که در راستای آن با بخش تحقیقات وزارت خانه و موسسه علوم تحقیقات باغبانی برای نفوذ دانش در این بخش همکاری می کنیم تولید به پایداری برسد.

برومندی با بیان اینکه حدود ۳ میلیون هکتار باغ در کشور داریم، تصریح کرد: این میزان باغ، میوه مورد نیاز کشور را تامین می کند و مازاد آن صادر می شود.

وی با بیان اینکه در زمینه تولیدات باغات درجه سه با مشکلاتی مواجه هستیم، عنوان کرد: این باغات بازدهی لازم را ندارند لذا در راستای احیا و بازسازی، حذف و جایگزینی باغات فرسوده اقدام می کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در یک سال گذشته وزارت جهاد کشاورزی با همکاری بخش خصوصی و بهره برداران، در زمینه توسعه و ایجاد گلخانه ها فعالیت خوبی داشته است.

وی با بیان اینکه ایجاد مگاپروژه های باغبانی در بخش گلخانه از دیگر اقدامات ما در معاونت است، گفت: در سال گذشته و با حضور رئیس جمهور شهید گلخانه ۴۰ هکتاری به بهره برداری رسید که در حال حاضر محصولات این گلخانه به خارج از کشور صادر می شود.

برومندی در رابطه با توسعه گیاهان دارویی گفت: اساسا گیاهان دارویی با اقلیم ایران سازگاری خوبی دارند و با وجود کم آبی در کشور بالغ بر ۲هزار و ۳۰۰ گونه گیاه دارویی در کشور داریم و تمرکز ماا بر کشت این گونه های گیاهی است.

وی افزود: در این راستا در یک سال اخیر تلاش کردیم مگاپروژه ای را تحت عنوان پالایشگاه گیاهان دارویی اجرا کرده ایم که می تواند حوزه گیاهان دارویی در ایران و زنجیره ارزش را متحول کند.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: در یک سالی که گذشت سرمایه گذاری ها و اقدامات ارزشمندی داشته ایم، ما از سال گذشته گلخانه های تابع اقلیم را در استان های مختلف مورد ارزیابی و اجرا قرار دادیم.

وی ادامه داد: پروژه توسعه گلخانه های تابع اقلیم در استان فارس اجرا شد که باعث افزایش تولید در واحد سطح و صرفه جویی ۴۵ درصدی در مصرف آب شد، همچنین تا ابتدای زمستان فرصت برداشت محصول برای تولیدکننده فراهم شد.

برومندی با بیان اینکه ۲۴۳۷ پروژه به ارزش ۱۲ همت در هفته جهاد کشاورزی توسط وزارت خانه به بهره برداری رسیده است، گفت: در حوزه باغبانی توانسته ایم در هفته جهاد کشاورزی، ۳۱۶ پروژه به ارزش ۱۳ هزار و ۸۷۷ میلیارد ریال را که ۱۳ درصد از پروژه های جهاد کشاورزی است به بهره برداری برسانیم.

کد خبر: ۲۹۲٬۴۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha