۲ تیر ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۹
بازنگری در تعیین سهمیه مواد اولیه کارخانه‌های ورق فولادی و محدودیت در واردت
انجمن فولاد از وزارت صمت خواستار شد

بازنگری در تعیین سهمیه مواد اولیه کارخانه‌های ورق فولادی و محدودیت در واردت

انجمن تولیدکنندگان فولاد در نامه‌ای خطاب به معاون وزیر صمت ضمن اشاره به چالش‌ کارخانه‌های تولیدکننده ورق سرد و گالوانیزه، خواستار محدودسازی واردات این ورق‌ها شد.

به گزارش بازار، سید رسول خلیفه‌سلطانی در نامه‌ای به رضا محتشمی‌پور (معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت)، به تشریح چالش‌های کارخانه‌های تولیدکننده ورق‌های فولادی نظیر ورق سرد و گالوانیزه پرداخته و ضمن مقایسه‌ آمار تولید و عرضه و در مقابل واردات این ورق‌ها، واردات آن هم در شرایطی که میانگین ۶۰ درصد ظرفیت تولید این کارخانه‌ها خالی‌ است را نامناسب و در تضاد با شعارهای حمایت‌ از تولید دانسته است.

بر این اساس علاوه بر اینکه خواستار محدودیت واردات ورق سرد و گالوانیزه شده، معتقد است که تعیین سهمیه مواداولیه کارخانه‌های ورق فولادی نیاز به بازنگری دارد.

در نامه‌ دبیر انجمن تولید فولادکنندگان آمده است:

" پیرو نامه شماره ۷۹/ص/۰۳ تاریخ ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ در خصوص چالش‌های کارخانجات تولیدکننده ورق سرد و گالوانیزه به استحضار می‌رساند: نسبت حجم معامله به عرضه در سه ماهه‌ای ابتدایی سال جاری برای ورق سرد به ۷۵ درصد و برای ورق گالوانیزه به ۵۵ درصد رسیده است؛ از سوی دیگر آمار واردات دو ماهه حاکی از تداوم رشد واردات این ورق‌ها به کشور است؛ در حالیکه حدود ۵۰ درصد ظرفیت تولید کارخانجات ورق سرد و ۷۰ درصد ظرفیت تولید کارخانجات ورق پوششدار خالی است!

در چنین شرایط خطیری، اختصاص ارز برای واردات این ورق‌های فولادی که تولید داخلی مازاد بر نیاز دارد، نه‌تنها هیچ توجیهی ندارد بلکه موجب تضعیف تولید داخلی و هدر رفت سرمایه‌گذاری‌ها می‌شود.

علاوه بر این تعیین سهمیه مواداولیه کارخانجات تولیدکننده این ورق‌های فولادی بر اساس میزان فروش آن‌ها در بورس کالا، در شرایط رکودی فعلی موجب کاهش تولید کارخانجات و در نتیجه پیامدهای اجتماعی و مالی متعدد برای تولیدکنندگان ورق‌های فولادی می‌شود که بر خلاف شعار سال مبنی بر جهش تولید است. "

کد خبر: ۲۹۲٬۴۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha