۲ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۵
آشنایی با تجهیزات انبارداری

آشنایی با تجهیزات انبارداری

شناخت تجهیزات انبارداری به خصوص ماشین آلات انبارداری  به مشاغل مختلف که نیاز به انبار گردانی دارند، بسیار کمک کننده است.

شناخت تجهیزات انبارداری به خصوص ماشین آلات انبارداری به مشاغل مختلف که نیاز به انبار گردانی دارند، بسیار کمک کننده است. با اینکه تمامی انبارها مثل انبارهای فروشگاه های کوچک، نیازمند لوازم و تجهیزات پیشرفته نیستند، اما با شناخت انواع تجهیزات تولیدی می توان یک انبار متناسب با شرایط فعلی خود راه اندازی کرد. در ادامه قصد داریم به تجهیزات مورد استفاده در انبارداری از جمله استاکر ، لیفتراک و... بپردازیم.

انواع تجهیزات بارگیری حمل و نقل و جا به جایی

پس از اینکه کالاها یا محصولات تخلیه شدند، برای ورود به انبار و چینش نیاز به ابزارآلاتی برای بارگیری، حمل و نقل و جابه جایی می باشد. از همین رو از تجهیزات انبارداری نظیر ماشین آلات متنوعی نظیر بالابر، جک پالت، لیفتراک، استاکر، جرثقیل استفاده می شود، که در ادامه به آنها می پردازیم.

تجهیزات حمل و نقل و جابه جایی

لیفتراک به عنوان تجهیزات انبار داری

یکی از معروف ترین تجهیزات انبارداری حمل و نقل، لیفتراک یا بالابر می باشد. لیفتراک در صنایع گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال در تولیدی، انبارها، مراکز ساختمانی از لیفتراک برای حمل و جابه جایی بارهای سنگین استفاده می شود. ظاهر لیفتراک به این شکل است که در روبروی لیفتراک دو چنگال قرار گرفته شده است. این چنگال توانایی بالا و پایین شدن را دارند.

چنگال ها برای لیفتراک این امکان را فراهم می کنند، تا لیفتراک تجهیزات و محصولات مختلف را بالا ببرد و چیدمان انها را انجام دهد. لیفتراک ها در انواع مختلفی طراحی شده است که از نمونه های آن می توان به لیفتراک تعادلی، کامیون دستی و کامیون پالت اشاره کرد. در هنگام خرید باید به خصوصیاتی از قبیل ظرفیت بار، ارتفاع بالابر و امکان انعطاف در کار دقت کرد.

پالت تراک از جمله تجهیرات انبارداری

پالت تراک که به نام جک پالت نیز معروف است. یک نوع از تجهیزات انبارداری است که برای جابه جایی و بلند کردن پالت ها به کارمی رود. جک پالت از طریق چنگال هایی که در زیر ان تعبیه شده است، توسط پمپ دستی یا الکتریکی، بار را از زمین جدا می کنند. جک پالت های دستی یا فشار عملیات مربوطه را انجام می دهند. در حالی که جک پالت برقی با استفاده از موتورها بارها را جا به جا می کند. جک پالت ها سرعت بالایی در جابه جایی بارهای فروشگاه های خرده فروشی و انبار دارند.

انواع سیستم های حمل و نقل خودکار

جرثقیل یکی از تجهیزات انبارداری

جرثقیل توسط بالابر بارهای سنگین را در جهت افقی و عمودی حمل و جا به جا می کند. جرثقیل ها بسته به کاربرد و انواع آن در دسته های جرثقیل سقفی، جرثقیل برجی، جرثقیل دروازه ای و متحرک قرار می گیرند. جرثقیل سقفی در صنایع می تواند به صورت ثابت و تنها در یک محدوده عملیات جابه جایی را انجام دهند. جرثقیل های ثابت با امکان جابه جایی کاربردهای متوعی دارند و می توانید بسیاری از عملکردها را پوشش دهد. جرثقیل های برجی نیز با تامین ارتفاع و دسترسی مناسب می توانند جابه جایی مصالح در برج های مرتفع را انجام دهند.

سیستم های نوار نقاله

سیستم نوار نقاله که تجهیزات انبارداری می باشند، به منظور جابه جایی مکانیکی در صنایع استفاده می شود، که بارهای گوناگون را از نقطه ای به نقطه دیگر انتقال می دهد. به مفهوم ساده نوار نقاله با یک تسمه و چند غلتک قابلیت حرکت اشیا را در یک مسیر تعیین شده دارد. این مدل از حمل و نقل در بسیاری از صنایع از قبیل کارخانه ها، مراکز توزیع و معادن کاربرد دارد، که به بهره وری سیستم نیز کمک می کند. برای مثال می توانید طبق نیاز خود چیدمان مخصوص را به شکل افقی شیب دار یا عمودی انجام دهید.

سیستم های حمل و نقل خودکار (AGV)

یکی از تجهیزات حمل و نقل هوشمند AGV می باشد که مواد را به صنایع منتقل می کند و به عنوان تجهیزات انبارداری می باشد. این دستگاه هوشمند قادر است با به کارگیری تکنولوژی های پیشرفته اعم از حسگرهای بصری، محیط اطراف خود و مسیرهای تعیین شده را شناسایی کند. یکی از مزایای این دستگاه این است که بدون نیاز به راننده یا نیرو انسانی، توانایی این را دارد تا مواد مختلف را حمل کند. این دستگاه با کاهش هزینه نیروی انسانی و خطاهای انسانی احتمال بروز حوادث و اسیب ها را کاهش می دهد.

استاکر در تجهزات انبارداری

استاکر

استاکرها از تجهیزات انبارداری می باشند که برای حمل و نقل محصولات استفاده می شود. استاکرها به سازماندهی موجودی انبار کمک می کنند و می توانند از فضای عمودی آن بهره مند شد. استاکر با استفاده از چنگال، سکو و گیره می تواند پالت ها، کانتینرهای سنگین را جا به جا کند. استاکرها نیز در انواع برقی و دستی وجود دارند. استاکرهای دستی اغلب برای بارهای سبک مناسب می باشند. استاکرها قابلیت جا به جایی بارهای سنگین را دارند.

سخن پایانی

آشنایی با انواع تجهیزات انبارداری، به شما کمک می‌کند تا بتوانید انبار خود را به بهترین نحو تجهیز کنید و فرآیند انبارداری را بهینه‌تر سازید. در این نوشته با برخی از تجهیزات پرکاربرد انبارداری از جمله لیفتراک، پالت تراک، جرثقیل، سیستم‌های نوار نقاله، سیستم‌های حمل و نقل خودکار (AGV) و استاکر آشنا شدید. انتخاب تجهیزات مناسب انبارداری به عوامل مختلفی مانند نوع کالا، فضای انبار، بودجه و نیازهای شما بستگی دارد. با در نظر گرفتن این عوامل می‌توانید بهترین تصمیم را برای تجهیز انبار خود بگیرید.

سوالات متداول درباره آشنایی با تجهیزات انبارداری

  1. چه نوع تجهیزاتی برای انبار من مناسب است؟
    در این نوشته با برخی از تجهیزات پرکاربرد انبارداری آشنا شدید. نوع تجهیزاتی که برای انبار شما مناسب است به عوامل مختلفی مانند نوع کالا، فضای انبار، بودجه و نیازهای شما بستگی دارد.
  2. لیفتراک یا پالت تراک، کدام یک بهتر است؟
    لیفتراک و پالت تراک هر دو از تجهیزات پرکاربرد انبارداری هستند، اما هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. لیفتراک ها برای جابجایی بارهای سنگین و حجیم مناسب هستند، در حالی که پالت تراک ها برای جابجایی بارهای سبک تر و کوچکتر مناسب تر هستند.
    انتخاب بین لیفتراک و پالت تراک به نیازهای شما بستگی دارد. اگر نیاز به جابجایی بارهای سنگین و حجیم دارید، لیفتراک گزینه مناسب تری است. اما اگر نیاز به جابجایی بارهای سبک تر و کوچکتر دارید، پالت تراک می تواند گزینه مقرون به صرفه تری باشد.
  3. نکات ایمنی هنگام کار با تجهیزات انبارداری چیست؟
    نکات ایمنی هنگام کار با تجهیزات انبارداری عبارتند از قبل از استفاده از تجهیزات، آموزش های لازم را ببینید، به طور مرتب تجهیزات خود را سرویس کنید، از بارگیری بیش از حد تجهیزات خودداری کنید و هنگام کار با تجهیزات، احتیاط کنید و مراقب اطرافیان خود باشید.

کد خبر: ۲۹۲٬۴۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha