۲ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۶
شکست عربستان از روسیه در بازار نفت بزرگ

شکست عربستان از روسیه در بازار نفت بزرگ

واردات نفت هند از روسیه در ماه مه، به رکورد بالای ۲.۱ میلیون بشکه در روز رسید و همزمان، وارداتش از عربستان سعودی، به پایین‌ترین رکورد ۱۰ ماهه نزول کرد.

به گزارش بازار، افزایش تخفیف صادرات روسیه که به دلیل تقاضای کمتر از سوی چین بود، کمک کرد واردات نفت از روسیه به هند، به ۲.۱ میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کند و سهم روسیه از بازار نفت هند را به حدود ۴۱ درصد رساند. به این ترتیب، جایگاه روسیه به عنوان بزرگترین تامین‌کننده نفت هند که سومین واردکننده و مصرف کننده بزرگ نفت در جهان است، تحکیم شد.

در مقابل، واردات نفت هند از عربستان سعودی در ماه مه، به پایین‌ترین میزان در ۱۰ ماه گذشته نزول کرد که به دلیل تصمیم آرامکوی سعودی برای افزایش قیمت فروش قراردادی نفت برای دومین ماه متوالی بود.

واردات نفت به هند در ماه مه، مجموعا ۵.۶ درصد نسبت به آوریل افزایش داشت و به حدود ۵.۱ میلیون بشکه در روز رسید. واردات نفت روسیه، ۱۴.۷ درصد نسبت به آوریل و ۵.۹ درصد نسبت به ماه مه سال ۲۰۲۳ افزایش داشت.

پالایشگاه‌های هندی روی نفت تخفیف‌دار روسیه که از نظر اقتصادی، جذاب‌تر از گریدهای نفتی خاورمیانه شده است، حساب باز کرده‌اند. پیامدهای ژئوپلیتیکی جنگ اوکراین، باعث شده است بسیاری از کشورهای اروپایی، وابستگی خود به نفت روسیه را کاهش دهند و این فرصت برای هند ایجاد شد تا از عرضه تخفیف‌دار نفت روسیه بهره‌مند شوند. این تغییر استراتژیک، علاوه بر این که عرضه پایدار را برای هند تضمین می‌کند، به کاهش هزینه‌های واردات این کشور هم کمک خواهد کرد.

استراتژی واردات نفت هند شامل خرید از آمریکا هم می‌شود. دهلی‌نو در سال مالی ۲۰۲۴-۲۰۲۳، نفت بیشتری از آمریکا خریداری کرد و با متنوع کردن منبع وارداتش، امنیت انرژی خود را ارتقاء بخشید. این تنوع‌سازی منابع واردات، مزیت اقتصادی قابل توجهی داشت و هند ۱۶ درصد پول کمتری برای حجم مشابه نفت در مقایسه با سال مالی گذشته پرداخت کرد که منعکس‌کننده مزایای مالی منابع مختلف واردات است.

افزایش واردات نفت هند از روسیه و آمریکا، میزان واردات نفت به آسیا را به بالاترین حد یک سال اخیر رساند. این روند، منعکس‌کننده استراتژی انرژی تغییر یافته هند است که ملاحظات ژئوپلیتیکی را با عمل‌گرایی اقتصادی متوازن کرد تا آینده انرژی خود را تضمین کند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، واردات میزان بالای نفت از روسیه و خرید بیشتر از آمریکا، منعکس کننده رویکرد حساب شده هند برای مدیریت هزینه‌ها و تضمین ثبات عرضه در بحبوحه وضعیت متغیر بازار جهانی است.

کد خبر: ۲۹۲٬۴۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha