۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۰
چین چگونه بازار جهانی مس را به هم ریخت؟ /تلاش پکن برای جبران رکود اقتصادی با طلای سرخ!
بازار گزارش می دهد؛

چین چگونه بازار جهانی مس را به هم ریخت؟ /تلاش پکن برای جبران رکود اقتصادی با طلای سرخ!

قیمت فلز اساسی مس طی روزهای پایان هفته گذشته با ریزشی سنگین مواجه شد که ناشی از افزایش شدید صادرات مس چین و انباشت مازاد عرضه مس در بازارهای جهانی است.

بازار؛ گروه بین الملل: قیمت فلز اساسی و پر طرفدار مس در بازارهای جهانی طی روزهای پایاین هفته گذشته با ریزش مواجه شده و از شیب قابل توجه صعودی خود باز ایستاد. هر پاند مس در روز پنجشنبه روی قیمت ۴.۳۷ دلار در بازار شانگهای معامله شد که به نسبت روز قبل، با افت ۱۱ درصدی مواجه شده است. با اینحال، میزان مس مورد تبادل در بورس معاملات آتی فلزات شانگهای به ۳۳۰ هزار تن رسید که بالاترین رقم طی چهار سال گذشته محسوب می شود.

همانطور که در گزارش های پیشین خاطر نشان شد، فلز مس از جمله معدود فلزات اساسی پر بازده از سه ماهه آخر سال گذشته میلادی تاکنون محسوب شده و طی هفته های گذشته نیز قیمت این فلز همچنان روندی صعودی را تجربه کرده است. با اینحال، ریزش شدید قیمت در آخر هفته گذشته، به نوعی بازارهای جهانی را در شوک فرو برد که باید دلیل چنین رخدادی را ریشه یابی کرد.

افزایش سنگین صادرات شمش مس در چین

کشور چین در بسیاری از زمینه ها از جمله فلزات اساسی مهمی همچون مس و آلومینیوم در صدر تامین کنندگان جهان و البته وارد کنندگان سنگ های معدنی مربوط به آنها محسوب می شود. دستکم طی سه ماه گذشته، به صورت پایدار شاهد افزایش صادرات شمش مس از سوی چین بوده ایم؛ موضوعی که منجر به ایجاد مازاد عرضه در بازارهای جهانی و در نتیجه، ریزش قیمت شده است.

برای اثبات این موضوع، کافی است بدانیم که چینی ها تنها در ماه می میزان صادرات شمش و ورق مس خود را به ۱۵۰ هزار تن یعنی دو برابر افزایش داده و رکورد سال ۲۰۱۲ این کشور در صادرات مس را شکسته اند.

چین چگونه بازار جهانی مس را به هم ریخت؟ /تلاش پکن برای جبران رکود اقتصادی با طلای سرخ!

کارشناسان، دلیل اصلی افزایش صادرات مس از سوی چینی ها را در رکود شکل گرفته در اقتصاد این کشور طی دو سال گذشته دانسته و معتقدند که پکن در نظر دارد از این منطق، به عنوان روش جدید درآمدزایی ارزی استفاده نماید.

اقتصاد نابسامان چین و ایجاد اختلال در بازار جهانی فلزات

اقدام چینی ها برای افزایش صادرات را می توان در پاسخ به بحران اقتصادی شکل گرفته در این کشور دانست؛ جایی که بسیاری از واحدهای صنعتی و تولیدی چین به ویژه بخش مسکن، همچنان در حالت رکود به سر برده و میزان تقاضا برای مس و سایر فلزات اساسی همچون آلومنیوم را در این کشور کاهش داده است. همین امر سبب شده تا پکن به دنبال افزایش صادرات عرضه محصولات مس و آلومینیوم خود به بازارهای جهانی باشد.

حجم معاملات در روز پنجشنبه رکورد زده که نشانگر ایجاد فرصتی مناسب برای سرمایه گذاری روی مس برای ماه های منتهی به پایان سال جاری است.

در حقیقت، در واکنش به وضعیت اقتصادی ایجاد شده در جین، دو راه بر سر راه پکن وجود دارد: تعطیلی خطوط تولید اضافی مس در سراسر کشور و فرو رفتن به بحران بیکاری و رکود اقتصادی بیشتر؛ و یا عرضه مازاد محصول به بازارهای جهانی. ظاهرا چینی ها برای نجات از بحران ناشی از رکود اقتصادی و دست به گریبان شدن با بحران بیکاری ناشی از آن، تصمیم گرفته اند مسیر دوم را انتخاب کنند؛ موضوعی که اگرچه چین را از به حاشیه رفتن رشد اقتصادی تا حدی نجات می دهد، اما نهایتا منجر به بر هم خوردن توازن عرضه و تقاضا در بازارهای جهانی آن هم در شرایطی خواهد شد که بازارهای غربی و دیگر کشورهای صنعتی آسیایی نیز بهتر از چین نیست.

اگر پکن تصمیم به ادامه وضع موجود و نگه داشتن فشار صادرات روی ارقام بالا بگیرد، به صورت طبیعی نمی توان انتظار افزایش چشمگیر قیمت را داشت.

«جی شیانفئی» تحلیلگیر ارشد بازار فلزات در هلدینگ سرمایه گذاری «گوتای جونان فیوچرز» در این خصوص معتقد است که ادامه چنین وضعیتی حتی برای چین نیز منجر به کاهش سود صادرات خواهد شد. اما همانطور که گفته شد، حجم معاملات در روز پنجشنبه رکورد زده که نشانگر ایجاد فرصتی مناسب برای سرمایه گذاری روی مس برای ماه های منتهی به پایان سال جاری است. یعنی می توان به وضعیت ایجاد شده به دست چینیها، به چشم فرصت سرمایه گذاری نگریست و نه الزاما فرو رفتن بازار مس به بازار خرسی.

آینده مس همچنان درخشان است!

هلدینگ بزرگ بانکی «سیتی» آمریکا در جریان انتشار تازه ترین گزارش خود همچنان معتقد است که آینده بازار مس درخشان بوده و می توان طی ماه های آتی، منتظر افزایش ۲۰ الی ۲۵ درصدی قیمت نیز بود. بنا بر اعلام سیتی، افزایش قیمت مس طی روزهای اخیر و رسیدن به کانال قیمت ۹۷۰۰ دلاری می تواند مقدمه ای برای آغاز رالی جدید قیمت مس در بازارهای حهانی شود. این در حالیست که قیمت مس از روز پنجشنبه هفته گذشته تاکنون، همچنان روند افزایشی خود را حفظ کرده است.

سیتی معتقد است که افزایش تقاضا جهان برای خودروهای الکتریکی و انرژی سبز، موتور محرک اصلی برای بازارسازی و افزایش قیمت مس محسوب شده و این در حالیست که میزان تولید مس نه تنها افزایشی را تجربه نکرده، بلکه با تعطیل شدن معدن مس کبر پاناما، از میزان عرضه آن کاسته شده است. البته این ارزیابی سیتی را باید از روند اخیر در پیش گرفته توسط چین، مستثنی نمود.

با اینحال، باید منتظر ماند و دید که سیاست های تولید و صادرات شمش و دیگر محصولات مس از سوی چین به کدام سمت و سو پیش خواهد رفت. اگر پکن تصمیم به ادامه وضع موجود و نگه داشتن فشار صادرات روی ارقام بالا بگیرد، به صورت طبیعی نمی توان انتظار افزایش چشمگیر قیمت را داشت. اما در صورت معکوس شدن روند، باید منتظر وارد آمدن شوک بزرگ قیمت به بازار مس باشیم که در این صورت، روند صعودی چند ماه گذشته قیمت مس در بازارهای جهانی، بار دیگر به روال عادی خود باز خواهد گشت.

کد خبر: ۲۹۲٬۳۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha