۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۱
توافق ایران و پاکستان بر همکاری نزدیک برای تبدیل مرزهای مشترک به مرزهای امن اقتصادی

توافق ایران و پاکستان بر همکاری نزدیک برای تبدیل مرزهای مشترک به مرزهای امن اقتصادی

در دیدار سفیر ایران در پاکستان با نخست وزیر پیشین این کشور و سروزیر ایالت پنجاب، طرفین بر همکاری نزدیک برای افزایش حجم تجارت دوجانبه به ویژه تبدیل مرزهای مشترک به مرزهای امن و اقتصادی توافق کردند.

به گزارش بازار، رضا امیری مقدم سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان در دومین روز از سفر خود به لاهور به عنوان قلب فرهنگی پاکستان و مرکز ایالت پنجاب به دیدار محمد نواز شریف نخست وزیر پیشین پاکستان و رئیس حزب مسلم لیگ نواز رفت.

در این دیدار خانم مریم نواز سروزیر ایالت پنجاب و مهران موحد فر سرکنسول ایران در لاهور حضور داشتند.

روابط عمومی دفتر سروزیری ایالت پنجاب با صدور بیانیه‌ای از این دیدار اعلام کرد: نواز شریف با یادآوری سفرهای خود به ایران، شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و یاران وی در سانحه سقوط بالگرد را به دولت و ملت ایران تسلیت گفت.

طرفین راهکارهای افزایش تبادلات اقتصادی و فرهنگی میان ایالت پنجاب و ایران، افزایش حجم تجارت دوجانبه به ۱۰ میلیارد دلار، ترویج زبان و ادبیات فارسی در ایالت پنجاب و پیشبرد همکاری‌های فعلی میان طرفین در بخش‌های کشاورزی‌ و دامداری را مورد بررسی قرار دادند.

در بیانیه مذکور آمده است: ایران و پاکستان بر همکاری نزدیک برای تبدیل مرزهای امنیتی به مرزهای اقتصادی‌، رفاه و امن توافق کردند و همچنین بر این امر تاکید شد ‌که صادرات گوشت از ایالت پنجاب به ایران از ۴۰ درصد به ۷۰ درصد افزایش یابد.

سفیر ایران در این دیدار از محمد نواز شریف نخست وزیر پیشین پاکستان و همچنین مریم نواز سروزیر ایالت پنجاب برای سفر به جمهوری اسلامی ایران دعوت کرد که با استقبال آنان همراه شد.

نواز با اشاره به سفر شهید آیت‌الله رئیسی به شهر لاهور، گفت که شهادت او برای مردم پاکستان بسیار اندوهناک بود چرا که ما دیدار با رئیس جمهور فقید ایران و صحبت‌های وی را برای تقویت روابط همه جانبه با پاکستان هرگز فراموش نمی کنیم.

طرفین همچنین بر افزایش مراودات فرهنگی میان اصفهان و مشهد با لاهور که توافق خواهر خواندگی میان این شهرها امضا شده است، تاکید ‌کردند.

براساس این گزارش، سفیر ایران در پاکستان طی سفر ۲ روزه خود به شهر لاهور ضمن شرکت در نشست بررسی فرصت‌های تجاری در فدراسیون اتاق‌های بازرگانی پاکستان با رئیس مجلس ایالت پنجاب نیز دیدار کرد.

کد خبر: ۲۹۲٬۲۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha