۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۶
۶.۵ میلیون نفر در دولت سیزدهم از فقر نجات یافتند
پاسخ دولت به اظهارات پزشکیان درباره افزایش نرخ فقر:

۶.۵ میلیون نفر در دولت سیزدهم از فقر نجات یافتند

شورای اطلاع‌رسانی دولت با انتشار گزارشی و در واکنش به اظهارات مسعود پزشکیان درباره افزایش نرخ فقر اعلام کرد در دولت سیزدهم نرخ فقر کاهش و ۶.۵ میلیون نفر از فقر نجات یافتند.

به گزارش بازار، در گزارش شورای اطلاع‌رسانی دولت که در واکنش به اظهارات مسعود پزشکیان نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری درباره افزایش نرخ فقر انتشار یافته، آمده است:

- در دولت قبل ۳۰ درصد مردم زیر خط فقر رفتند.

- در دولت سیزدهم نرخ فقر کاهش و ۶.۵ میلیون نفر از فقر نجات یافتند

طی قریب به سه سال منتهی به ۲۰۲۳، فقر کاهش یافت؛ در این مدت، نرخ فقر (مبتنی بر خط فقر ۶.۸۵ دلار) با ۷.۴ واحد درصد کاهش، به ۲۱.۹ درصد رسید؛ این بدان معنا است که ۶.۵ میلیون نفر از جمعیت زیرخط فقر کاسته شده است. ( مبتنی بر خط فقر ۳.۶۵ دلار، نرخ فقر با ۲.۲ درصد کاهش به ۳.۸ درصد رسید).

در همین مدت خانوارهای ۴ دهک پایین رشد مصرف بالاتری نسبت به ۶ دهک بالا تجربه کردند که این امر موجب کاهش نابرابری شد به طوری که ضریب جینی از ۳۵.۸ به ۳۴.۸ رسید. ترکیبی از سیاستهای افزایش دستمزد، افزایش درآمدهای ناشی از خوداشتغالی، و افزایش یارانه نقدی به رشد مصرف و کاهش فقر کمک کرده است.

زیرساخت‌ها و اقدامات مهم دولت شهید رئیسی که فقر و نابرابری را کاهش داد و دسترسی به خدمات حمایتی در زمینه رفاه، سلامت و آموزش را گسترش بی‌سابقه داد

- افزایش درآمد مددجویان از ۶۰۰ هزار تومان به یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان.

دولت سیزدهم، برای حمایت از ضعیف‌ترین اقشار جامعه که به طور عمده مستمری‌بگیران مددجو بودند و در دهک اول درآمدی قرار می‌گیرند، میزان دریافتی‌هایشان را از ۶۰۰ هزار تومان به یک میلیون و ۶۴۰ هزار تومان در سال‌جاری افزایش داد.

- برای اشتغالزایی آنها نیز سال گذشته ۴۰ همت تخصیص داد و به مددجویان پرداخت کرد که موجب رشد اشتغالزایی آنها شد. داده‌های ارائه شده حکایت از آن دارد که بیش از ۵۰۰ هزار شغل توسط آنها ایجاد شده است.

- ۳۲ میلیون نفر بیمه پایه رایگان شدند
سال گذشته، دولت سیزدهم ۳۲ میلیون نفر را که در مناطق روستایی، عشایری و شهرهای زیر بیست هزار نفر، مددجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی و خانوارهایی که فاقد بیمه پایه درمان بودند به‌صورت رایگان بیمه کرد. تقریباً ۵ دهک اول درآمدی توانستند تحت پوشش بیمه پایه درمان رایگان قرار بگیرند. در این سال، هزینه درمان سه دهک اول درآمدی و مددجویان تحت پوشش در مراکز درمانی دولتی رایگان شد.

- در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به میزان ۱۰۰ درصد اعتبارات یارانه نگهداری و توانبخشی معلولان افزایش یافت.

- در سال ۱۴۰۱، ۳۵۰۰ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۲ ۶۹۰۰ میلیارد تومان به این موضوع اختصاص پیدا کرد.

- افزایش ۵۰ درصدی سرانه بیمه تکمیلی درمان ایثارگران در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱.

- ایجاد صندوق بیماری‌های خاص و صعب العلاج با اختصاص ۱۲ همت اعتبار در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، از دیگر اقدامات دولت بوده است.

- تأمین امنیت پایدار غذایی
در سال گذشته، در راستای تأمین امنیت پایدار غذایی، طرح کالابرگ الکترونیک در سه برش مختلف اجرایی شد.
- طرح‌های یسنا که برای مادران شیرده بود و سه دهک اول درآمدی را شامل خواهند شد.

- طرح کالابرگ الکترونیک برای هفت دهک اول درآمدی.

- در راستای کاهش سوءتغذیه کودکان زیر ۵ سال ماهانه یک میلیون تومان برای هر کودک در خانوارهای ۷ دهک اول درآمدی به تعداد ۱۳۰ هزار نفر واریز شد و این طرح در سال‌جاری نیز ادامه دارد.

- افزایش بیش از ۱۰ برابری یارانه حمایتی از معیشت مردم
یارانه از ۴۵ هزار تومان برای هر نفر در سال ۱۴۰۰ به ۴۰۰ هزار تومان در سه دهک اول و ۳۰۰ هزارتومان در ۴دهک بعدی از دیگر اقدامات دولت سیزدهم بود که پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اجرایی شد.

- مقابله با تبعیض و برقراری عدالت
برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در همه شهرهای زیر بیست هزار نفر و مناطق روستایی و ۲۷ میلیون نفر از ساکنان شهرهای بالای بیست هزار نفر با هدف دسترسی عادلانه به خدمات بهداشتی و درمانی اجرا شد.

- افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی برای رفع نیاز مناطق محروم.

- رایگان کردن تحصیل دانش‌آموزان تیزهوش در دهک‌های ۱ تا ۴ در مدارس سمپاد سراسر کشور.

- افزایش حق اولاد و عائله‌مندی کارکنان دولت مطابق با قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت.

- اختصاص ۱۰۰ همت تسهیلات قرض‌الحسنه نظام بانکی برای اشتغال خرد و مشاغل خانگی با اولویت مناطق محروم
- سه برابر شدن سود سهام عدالت و پرداخت سود پیش از پایان سال.

- اجرای هزاران پروژه‌های زیربنایی و عمرانی در شهرهای مختلف کشوردر بخش راه‌های روستایی و جاده‌ها
از مهم‌ترین فعالیت‌های حمایتی دولت در راستای استقرار عدالت اجتماعی و رفع تبعیض بود.

- محرومیت‌زدایی از روستاها
- در سال گذشته برای ۵ هزار روستا عملیات آب‌رسانی در راستای تأمین آب شرب گوارا انجام گرفت و امسال نیز ۵ هزار روستای دیگر تا آخر سال به آب شرب سالم دسترسی پیدا خواهند کرد.

- دسترسی ۸ هزار روستا به اینترنت
- ساخت یا تکمیل نزدیک به ۸ هزار مدرسه از ابتدای دولت (۳۱ هزار کلاس درس) که ۶۰ درصد آنها در مناطق کم‌برخوردار بوده است از دیگر فعالیت‌های دولت برای محرومیت‌زدایی در مناطق روستایی و کم‌برخوردار بوده است.
- اختصاص ۲۱ همت برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی و برقراری نظام حمایتی از زنان سرپرست خانوار و سایر آسیب دیدگان در سال ۱۴۰۲، از دیگر اقدامات دولت سیزدهم بوده است.

کد خبر: ۲۹۲٬۲۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha