۳۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۱
آیا درجه و نوع کولر گازی تأثیری در میزان مصرف آن دارد؟

آیا درجه و نوع کولر گازی تأثیری در میزان مصرف آن دارد؟

مصرف کولر گازی به‌خاطر مکانیسم عمل آن، اساساً نسبت به کولر آبی بیشتر است.

به گزارش بازار، مصرف کولر گازی به‌خاطر مکانیسم عمل آن، اساساً نسبت به کولر آبی بیشتر است. مدیر کل امور انرژی و مشتریان توانیر چندی پیش اعلام کرد که استفاده از کولر گازی به‌جای کولر آبی در مناطق معتدل باعث افزایش میزان برق مصرفی این مناطق تا ۶ برابر می‌شود و مبلغ قبض برق ماه‌های گرم این مشترکان را به ۲۴ برابر می‌رساند. ساکنان مناطق ساحلی کشور ناگزیر از استفاده از این کولرها هستند و این موضوع در محاسبه قبض برق آن‌ها نیز لحاظ می‌شود. با این‌حال این دسته از مشترکان نیز باید در هنگام خرید و روشن کردن این دستگاه‌ به مصرف آن توجه داشته باشند.

مصرف برق کولر آبی به‌طور میانگین عددی بین ۹۰ تا ۱۲۰ کیلووات‌ساعت در ماه است، در حالی‌که این عدد برای کولر گازی حداقل ۸۰۰ کیلووات‌ساعت خواهد بود. به‌علت مصرف برق بالای کولر گازی در کنار تأثیر آن بر محیط زیست و همین‌طور زدودن رطوبت هوای اتاق، بهتر است مشترکان ساکن مناطق غیرگرمسیر مانند تهران در استفاده از این کولرها تجدید نظر کنند. اما درصورتی‌که ساکن مناطق گرمسیر هستید رعایت نکاتی در هنگام خرید و استفاده از این دستگاه‌ها به کاهش مبلغ قبض برق شما کمک خواهد کرد.

آیا درجه کولر گازی تأثیری در میزان برق مصرفی دارد؟

برخلاف کولر آبی که هوای گرم محیط بیرون را خنک می‌کند و به داخل خانه می‌فرستد سیستم کار کولر گازی بر گرفتن گرما از محیط داخل و انتقال آن به بیرون استوار است.

به گزارش کاماپرس، این فرایند در کولر گازی توسط گاز مبرد صورت می‌گیرد و به‌عهده موتور دستگاه یا کمپرسور است. هرقدر کولر روی دمای پایین‌تری تنظیم شود فشار روی کمپرسور و به‌تبع آن انرژی مصرفی بیشتر خواهد بود. هردرجه کاهش دما به‌طور متوسط ۳-۵ درصد مصرف انرژی را بیشتر خواهد کرد؛ این یعنی تفاوت دمای ۲۷ و ۱۸ درجه، اختلافی ۳۰ درصدی در مصرف انرژی خواهد داشت که البته این عدد به نوع و گرید انرژی دستگاه نیز بستگی دارد.

کولر گازی را روی چه دمایی تنظیم کنیم؟

به‌طور متوسط دمای مناسب و سالم اتاق عددی بین ۲۴ تا ۲۶ درجه سلسیوس است. دماهای پایین مشکلاتی را برای تنفس و سیستم عروقی ایجاد می‌کند و التهاب ریه و تشدید آلرژی را در پی دارد. در دمای بین ۱۸ تا ۱۵ درجه سلسیوس نیز خطر هیپوترمی وجود دارد. توجه کنید که این دما برای افراد مسن و کودکان به‌مراتب نامناسب‌تر و خطرناک‌تر است.

آیا درجه و نوع کولر گازی تأثیری در میزان مصرف آن دارد؟

برچسب انرژی چه چیزی را نشان می‌دهد؟

برچسب انرژی معیاری است که برحسب آن می‌توان به بازده انرژی دستگاه پی برد. همه می‌دانیم که هرچه گرید کولر به سمت رنگ سبز و حرف A حرکت کند، دستگاه از نظر مصرف انرژی وضع بهتری خواهد داشت. اما روی این برچسب موارد دیگری نیز وجود دارد.

یکی از این موارد، ظرفیت سرمایش است که با BTU سنجیده می‌شود و از ضرب مساحت اتاق در عددی ثابت به دست می‌آید. این عدد ثابت که ضریب BTU خوانده می‌شود معیاری از شرایط محیط و وضعیت اقلیمی محل زندگی است. در مناطق معتدل این ضریب عددی بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ است. این عدد ظرفیت در برچسب انرژی دستگاه درج شده ‌است. طبیعی است که با افزایش ظرفیت کولر، میزان مصرف برق آن افزایش خواهد یافت و خرید کولری با ظرفیت بیشتر از مقدار مورد نیاز علاوه بر هزینه اضافی در هنگام خرید، در هنگام پرداخت قبض نیز هزینه‌های نجومی را به مشترک تحمیل خواهد کرد. هرچند میزان مصرف برق کولر گازی به عوامل زیادی ازجمله برند و مدل نیز وابسته است اما جدول زیر تخمینی از میزان مصرف براساس ظرفیت می‌دهد:

آیا درجه و نوع کولر گازی تأثیری در میزان مصرف آن دارد؟

مجهز بودن کولر به اینورتر چه اهمیتی دارد؟

عواملی متعددی در گرید انرژی دستگاه مؤثر هستند. یکی از این عوامل مجهز بودن دستگاه به اینورتر است. از آن‌جا که دستگاه‌های مجهز به اینورتر، دائماً با حداکثر توان خود کار نمی‌کنند مصرف انرژی پایین‌تری دارند. مصرف برق در کولرهای مجهز به اینورتر بین ۳۰ تا ۶۰ درصد نسبت به کولرهای گازی قدیمی‌ پایین‌تر است.

چه نوع کولر گازی مصرف برق پایین‌تری دارد؟

کولرهای گازی انواع مختلفی دارند که مکانیسم عمل در همه آن‌ها مشابه همدیگر است و به‌تبع آن مصرف برق آن‌ها نیز در یک محدوده است. با این‌حال کولرهای گازی پنجره‌ای با توجه به ظرفیت نسبت به انواع دیگر مصرف بیشتری دارند. کولرهای گازی ایستاده نیز باتوجه به ظرفیت زیادی که دارند برق بیشتری مصرف می‌کنند. در مجموع کولر گازی اسپلیت نسبت به انواع دیگر مصرف برق پایین‌تری دارد

کد خبر: ۲۹۲٬۱۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha