۳۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۰
۴ نکته کلیدی درباره نصب سایه بان روی‌ کولر آبی

۴ نکته کلیدی درباره نصب سایه بان روی‌ کولر آبی

طبق آمار مدیرکل امور انرژی و مشتریان شرکت توانیر، در مناطق معتدل کشور در فصول گرم سال، استفاده از کولر گازی مصرف برق سرمایشی را به ۶ برابر مصرف در مقایسه با استفاده از کولر آبی، می‌رساند.

طبق آمار مدیرکل امور انرژی و مشتریان شرکت توانیر، در مناطق معتدل کشور در فصول گرم سال، استفاده از کولر گازی مصرف برق سرمایشی را به ۶ برابر مصرف در مقایسه با استفاده از کولر آبی، می‌رساند. هزینه قبض برق نیز در این شرایط تا ۲۴ برابر بیشتر خواهد بود. بااین‌حال غفلت از بعضی از نکات باعث می‌شود کولر آبی نیز از آن‌چه باید، بیشتر برق مصرف کند و هزینه اضافی روی دست مشترکین بگذارد. یکی از این نکات لزوم و ضرورت نصب سایبان کولر آبی است.

شیوه کار کولر آبی برپایه عبور دادن هوا از بین محفظه کولر آبی، خنک شدن در داخل محفظه با گذشتن از پوشال‌های مرطوب و حرکت به سمت کانال کولر و ورود به منزل است. بدیهی است که هر عاملی این فرایند را با مشکل مواجه کند یا از راندمان آن بکاهد، علاوه بر کاربری ناقص و سرد نکردن محیط، باعث افزایش مصرف برق در زمان استفاده از کولر آبی خواهد شد.

بنابراین انتخاب مدل کولر آبی مناسب با فضا و همچنین نصب سایه بان بر روی آن می تواند ضمن ارتقای کارایی دستگاه، خانوارها را از پرداخت پول اضافه برای قبض برق برهاند. در همین راستا شرکت توانیر با راه‌اندازی کمپین و اپلیکیشن باانرژی ضمن آگاه سازی خانواده‌ها از میزان مصرف برق و ارایه راهکارهایی برای مدیریت بهینه مصرف، جوایز نفیسی برای تشویق مشترکان خوش مصرف در نظر گرفته است که می‌توان به مراجعه به سایت ba-energy.ir از جزییات آن باخبر شد.

مزایای استفاده از سایه بان بر روی کولر آبی

به گزارش کاماپرس، یکی از این عوامل بازدارنده، گرم شدن بدنه کولر به خاطر تابش مستقیم نور آفتاب بوده و موثرترین راه حل این مشکل نصب سایه‌بان بر روی کولرهای آبی است. البته جلوگیری از گرم شدن بدنه فلزی کولر با تابش مستقیم آفتاب، تنها مزیت استفاده از سایبان کولر آبی نیست؛ جلوگیری از ورود آلودگی‌های جوی و فضولات حیوانات به داخل کولر، کاهش مصرف آب به دلیل بی‌نیاز شدن کولر از فعالیت با دور تند، سالم نگه داشتن بدنه و... مزایای دیگر نصب سایه‌بان هستند.

با این حال، نصب سایه‌ بان بر روی کولر نیز خود نیازمند رعایت مواردی است که در ادامه به آن اشاره می‌شود.

۱- بهینه بودن شکل و ابعاد سایه‌ بان

سایه‌بان مناسب باید به‌گونه‌ای باشد که تمام سطح بالایی کولر را پوشانده و بر روی کولر سایه‌ای کامل ایجاد کند. با این حال سایه بان نباید آن‌قدر بزرگ باشد که مانع عبور هوا از دیواره‌های کولر شود یا هنگام سرویس سالیانه کولر دست‌وپاگیر باشد.

نمی‌توان اندازه‌ای قطعی را برای ابعاد سایه‌ بان کولر ذکر کرد زیرا این عدد نسبت به ابعاد و ظرفیت کولر متغیر است. به‌طور کلی عرض سایه‌بان باید حداقل ۲۰ سانتی‌متر از عرض کولر بیشتر باشد تا پوشش خوبی برروی فضای دور آن ایجاد کند.

۴ نکته کلیدی درباره نصب سایه بان روی‌ کولر آبی

۲- دقت به جهت نصب سایه‌ بان کولر

بهتر است سایه‌بان در جهت شرقی‌ غربی نصب شود تا در تمام مدت روز محافظ کولر در برابر تابش خورشید باشد.

۳- انتخاب سایه‌ بان کولر از مناسب‌ترین جنس

عوامل متعددی در مناسب بودن جنس سایه‌ بان کولر تأثیر می‌گذارند که به نوبه خود متأثر از معیارهای کارایی یک سایه‌بان هستند. برای مثال سبک بودن سایه‌بان عامل مهمی است که باعث تسهیل نصب آن می‌شود. سایه‌بان‌هایی که از ورقه‌های پلاستیکی از جنس پلی‌کربنات هستند، سایه‌بان‌های برزنتی، پارچه‌ای، حصیری و یا کارتن‌پلاست از این لحاظ مناسب هستند.

از سوی دیگر دوام سایه‌بان نیز نقشی حیاتی دارد زیرا نقش محافظ کولر را دربرابر عوامل جوی ایفا می‌کند. بنابراین اگر در اثر این عوامل به‌سرعت آسیب ببینید عملاً کارایی خود را از دست خواهد داد. سایه‌بان‌های حصیری علی‌رغم پایین آوردن دما، دوام پایینی دارند. سایه‌بان‌های برزنتی نیز به سرعت پوسیده می‌شوند. می‌توان گفت که از نظر دوام دربرابر عوامل محیطی، سایه‌بان‌های آلومینیومی، گالوانیزه و کارتن‌پلاست وضع بهتری دارند. عامل مهم دیگر در انتخاب جنس سایه‌بان آب‌وهوای محل زندگی است.

درمجموع به‌نظر متخصصان، کارتن‌پلاست در نوع خود بهترین متریال برای ساخت سایه‌بان به شمار می‌رود.

۴- از نصاب کاربلد برای نصب سایه‌بان استفاد کنید

ممکن است کار نصب یک سایه‌بان بر روی کولر، کار ساده‌ای به نظر برسد، اما درک اهمیت جزئیات و رعایت آن‌ها نیاز به تجربه دارد. برای مثال شکل نصب پایه‌ها در سایه‌بان‌های مختلف متفاوت است و مثلاً در سایه‌بان‌های کارتن‌پلاست اول باید پایه‌ها در اطراف کولر با پیچ محکم شوند آن‌گاه خود سایه‌بان روی آن قرار بگیرد.

۴ نکته کلیدی درباره نصب سایه بان روی‌ کولر آبی

۴ نکته کلیدی درباره نصب سایه بان روی‌ کولر آبی

کاهش چشمگیر هزینه برق با نصب سایه بان کولر آبی

یکی از دغدغه های مردم با شروع فصل گرم سال، میزان مصرف وسایل سرمایشی است که در این میان مصرف کولر آبی یا سلولزی بسیار کمتر از کولرهای گازی یا اسپلیت‌هاست. با این حال اگر کولر آبی در محیطی مانند سقف آپارتمان قرار گرفته و زیر نور مستقیم آفتاب باشد، باید حتما به فکر یک سایبان مناسب برای آن باشید، چراکه این مساله می‌تواند در افزایش کارایی دستگاه و از آن مهمتر کاهش مصرف برق به شدت تاثیرگذار باشد. البته باید درنظر داشت که میزان مصرف انرژی در کولر آبی به مدل کولر نیز بستگی دارد. به عنوان نمونه مصرف برق کولر آبی ۵۵۰۰ مطمئنا بیشتر از ۲۸۰۰ است، چراکه موتور قوی تر و در نتیجه نیاز به برق بیشتری برای کار کردن دارد.

کد خبر: ۲۹۲٬۱۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha