۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۹
پیچ شل تحریم ها!| توانمندی شبکه بازاریابی و ریسک پذیری را دستکم نگیرید
فروش نفت بیشتر، فقط کار بایدن بود؟

پیچ شل تحریم ها!| توانمندی شبکه بازاریابی و ریسک پذیری را دستکم نگیرید

ناصری کارشناس انرژی گفت: بخشی از صادرات نفت به توانمندی شبکه بازاریابی و فروش و ریسک پذیری بازار و خریداران برمی گردد. البته بخش زیادی هم حاصل عدم تمایل آمریکا و دولت بایدن به اعمال فشار حداکثری است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: هم زمان با شروع مناظره های انتخاباتی بازار اظهار نظر ها درباره شرایط تحریمی و فروش نفت در دوران تحریم هم حسابی داغ شده است. حالا در تازه ترین اظهار نظر محمد جواد ظریف که همراه مسعود پزشکیان پنجمین نامزد انتخابات ریاست جمهوری در میزگرد سیاست خارجی شبکه سوم حضور یافته بود، درباره چرایی افزایش فروش نفت گفت: «گفتند ما یاد دادیم چگونه نفت را بفروشند، نخیر وقتی آقای بایدن آمد سیاست این شد که پیچ را شل کنند. اجازه بدهید آقای ترامپ برگردد آن وقت ببینیم دوستان چه می‌کنند؟»

اما جواد اوجی وزیر نفت این گفته ها را خیلی قبول ندارد. او که امروز در جلسه علنی مجلس سخن می گفت، با اشاره به این نکته که صادرات نفت ایران در دولت سیزدهم ۳ برابر شده است، اعلام کرده که هر دولتی در آمریکا سر کار بیاید نمی‌تواند مانع صادرات و تولید نفت ایران شود.

ناصری کارشناس انرژی: با وجود تحریم ها ایران توانسته تولید و صادرات خود را افزایش دهد. بخش زیادی از این مساله به توانمندی شبکه بازاریابی و فروش و بخش دیگری هم به تولید بازار ریسک پذیری بازار و خریداران برمی گردد. البته بخش زیادی هم به عدم تمایل آمریکا و دولت بایدن در اعمال فشار حداکثری برمی گردد. با این اوصاف می توان ادعا کرد که هر گونه تغییر در این سیاست و اعمال فشار حداکثری تحریم می تواند یک تهدید جدی باشد

براستی دلیل اصلی رشد صادرات نفت ایران در طی سال های گذشته چه بوده است.؟ ایمان ناصری کارشناس بین الملل انرژی که مهم ترین تهدید امروز صنعت نفت را مساله تحریم ها می داند، در اینباره می گوید: با وجود تحریم ها ایران توانسته تولید و صادرات خود را افزایش دهد. بخش زیادی از این مساله به توانمندی شبکه بازاریابی و فروش و بخش دیگری هم به ریسک پذیری بازار و خریداران برمی گردد. البته بخش زیادی هم به عدم تمایل آمریکا و دولت بایدن در اعمال فشار حداکثری برمی گردد. با این اوصاف می توان ادعا کرد که هر گونه تغییر در این سیاست و اعمال فشار حداکثری تحریم می تواند یک تهدید جدی باشد.

او در ادامه سخنان خود در پاسخ به این سوال که پیروزی دوباره دونالد ترامپ در انتخابات آمریکا تا چه اندازه می تواند صادرات نفت ایران را تحت تاثیر قرار دهد، گفت: حتی با اعمال فشار حداکثری و بازگشت دوباره سیاست های تحریم همانند دور اول ریاست جمهوری دونالد ترامپ، مقدار صادرات نفت همانند آن سال ها کاهش شدید را تجربه نخواهد کرد. در اینکه صادرات نفت ایران کمتر می شود، شکی نیست اما برگشت تحریم ها تاثیر کمتری خواهد داشت.

به گفته ناصری، ایران طی سال های گذشته شبکه های تجاری، بازاریابی و فروش خود را در خاورمیانه به شدت توسعه داده است. این شبکه های فروش در گذشته وجود نداشته است. وجود اینها تضمین کننده بخشی از فروش نفت کشور خواهد بود. از طرفی به زعم بنده بخشی از خریداران نفت ایران در برابر تحریم ها مقاومت خواهند کرد و این مقاومت ریسک بالایی هم نخواهند داشت. به همین دلیل می توان ادعا بخشی از بازار تولید شده در طول سال های گذشته حتی با روی کار آمدن ترامپ باقی خواهد ماند. با این اوصاف باید تاکید کنم که تاثیر برگشت تحریم همانند بار اول نخواهد بود.

تاثیر منفی تحریم ها در صنعت نفت تنها به مساله فروش برنمی گردد. چرا که صنعت نفت ما امروز به حجم بالایی از سرمایه گذاری نیاز دارد که امکان تامین آنها در داخل وجود ندارد. برای تامین سرمایه مورد نیاز در این صنعت باید تحریم ها لغو شود تا امکان استفاده از سرمایه های خارجی هم در کشور فراهم شود

او البته در ادامه توضیحات خود می گوید: تاثیر منفی تحریم ها در صنعت نفت تنها به مساله فروش برنمی گردد. چرا که صنعت نفت ما امروز به حجم بالایی از سرمایه گذاری نیاز دارد که امکان تامین آنها در داخل وجود ندارد. برای تامین سرمایه مورد نیاز در این صنعت باید تحریم ها لغو شود تا امکان استفاده از سرمایه های خارجی هم در کشور فراهم شود.

نظر کاندیداها در مورد تحریم ها چیست؟

یکی از شعارهای مورد تاکید ابراهیم رئیسی این بود که اقتصاد را به تحریم گره نمی‌زنیم. اما برخی از کاندیداهای ریاست جمهوری خیلی این گفته ها را قبول ندارند. پزشکیان که معتقد است امکان ندارد بدون ارتباط با دنیا بتوانیم رشد اقتصادی داشته باشیم، می گوید : با تحریم شاید بتوان زنده ماند اما نمی‌شود پیشرفت کرد.

البته این تنها پزشکیان نبوده که در مناظره های انتخاباتی به تاثیر منفی تحریم ها در صادرات نفت ایران اشاره کرد. پور محمدی که معتقد است حل مشکلات اقتصادی صرفا راه حل اقتصادی ندارد؛ به حوزه بین الملل و فرهنگ هم ارتباط دارد، در ادامه گفته، «می گویند تحریم مهم نیست، اما ساده از آن می گذرند. ده سال است که در لیست سیاه هستیم و همین مساله باعث شده که تمام روابط تجاری ما قفل شود.»

محمد باقر قالیباف هم چند روز پیش گفته بود که ۳۰ درصد از پول نفت ایران در جریان انتقال پول حیف می شود. (در این گزارش اما و اگرها درباره درستی این عدد مورد بررسی قرار نمی گیرد). او همچنین گفته بود که «تحریم حتما بر وضعیت اقتصادی اثر می گذارد به همین دلیل دستگاه دیپلماسی باید لغو تحریم ها را دنبال کند.»

اما نظر زاکانی هم در اینباره جالب است. او که به نوعی معتقد است تحریم ها تاثیر زیادی ندارند، می گوید: «تحریم را باید خنثی کرد؛ بعدش دیپلماسی برود اساس آن را تغییر دهد.»

در این میان اما سعید جلیلی دیگر کاندیدای ریاست جمهوری است که او هم خیلی اعتقادی به تحریم ها نداشته و می گوید که «مشکل اقتصاد تحریم نیست و می‌توان تحریم را بی‌اثر کرد.»

در این میان وزیر نفت هم که به نوعی توفیقات حاصل شده در زمینه صادرات و افزایش درآمدهای نفتی را حاصل و دسترنج تلاش های صورت گرفته در دولت سیزدهم و رونق دیپلماسی انرژی می داند، امروز گفته طی این سه سال به فضل الهی و با کار و جهاد شبانه‌روزی تولید نفت خام کشور بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت که بخش عمده‌ای از این افزایش تولید از محل امضای قراردادهای سرمایه‌گذاری از سوی پیمانکاران و سازندگان داخلی کشور رقم خورده است.

اوجی افزود: به اذعان مسئولان آمریکا با وجود وضع بیش از ۶۰۰ تحریم جدید در حوزه صادرات نفت و محصولات پتروشیمی، امروز شاهد جهش در حوزه صادرات نفت و وصول مطالبات خود هستیم. ما به وضع پیش از تحریم‌های ظالمانه نزدیک شده‌ایم و هیچ مشکلی در وصول مطالبات خود نداریم.

کد خبر: ۲۹۱٬۹۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha