۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۶
پیوستن سازمان استاندارد به کمیته‌های بین‌المللی استاندارد در دولت سیزدهم
در راستای تسهیل در تجارت انجام شد؛

پیوستن سازمان استاندارد به کمیته‌های بین‌المللی استاندارد در دولت سیزدهم

مدیرکل دفتر مطالعات تطبیقی و مشارکت در تدوین استانداردهای بین‌المللی سازمان ملی استاندارد گفت: این اقدام در دولت سیزدهم با رویکرد تحولی و در راستای تسهیل در تجارت و رفع موانع صادراتی انجام شد.

به گزارش بازار، احمد کمالی امروز سه‌شنبه ۲۹ خرداد در نشست خبری اظهار داشت: بر اساس ماده ۶ تقویت و توسعه استاندارد، چهار ماموریت برای سازمان استاندارد تعریف شده است که در دوره جدید برنامه‌ریزی برای مأموریت‌های سازمان با رویکرد تحولی بود و عضویت یا ارتقای عضویت در سازمان‌های بین‌المللی استاندارد بود.

مدیرکل دفتر مطالعات تطبیقی و مشارکت در تدوین استانداردهای بین‌المللی سازمان ملی استاندارد افزود: در گذشته سازمان ملی استاندارد در تعدادی از سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی عضویت داشته است که برنامه‌ریزی برای ارتقای عضویت صورت گرفت که منجر به توسعه روابط بین‌المللی فنی استاندارد شد.

وی با بیان اینکه پیوستن به نهادهای بین‌المللی از اواخر سال ۱۴۰۰ شروع شد گفت: با پیوستن سازمان ملی استاندارد ایران به کمیته مدیریتی سیستم بین‌المللی ارزیابی انطباق تجهیزات و قطعات الکترونیکی IECEE در کمیسیون بین‌المللی الکتروتکنیک (IEC)، ایران به جمع ۵۳ کشور عضو این سیستم ملحق شد.

کمالی عنوان کرد: این عضویت منجر شد تا سازمان ملی استاندارد ایران در کنار نهادهای ارزیابی انطباق کشورهای آلمان، فرانسه، کانادا، آمریکا، انگلستان، ایتالیا، سوئیس، چین، ژاپن، هند، عربستان سعودی، ترکیه، امارات و غیره؛ اعتبار بین‌المللی خود را ارتقا دهد.

وی با بیان اینکه عضویت ایران در این کمیته بین‌المللی استاندارد زمینه را برای ورود کالاهای ایران به بازارهای جهانی و تجارت فراهم کرد، گفت: زمینه صادرات و رفع موانع در ۲۳ دسته محصولات و قطعات برقی و الکتریکی از جمله لوازم برقی خانگی، تجهیزات پزشکی و بیمارستانی، خودروهای برقی، تجهیزات روشنایی، تجهیزات اندازه‌گیری و آزمایشگاهی، لوازم صوتی و تصویری، تجهیزات اداری و فناوری اطلاعات، اتوماسیون صنعتی، تجهیزات حفاظتی، باتری‌ها، سیم و کابل، ابزارهای برقی، تابلوهای فشار قوی و فشار ضعیف و سایر قطعات الکترونیکی تسهیل شد.

مدیرکل دفتر مطالعات تطبیقی و مشارکت در تدوین استانداردهای بین‌المللی سازمان ملی استاندارد تاکید کرد: این عضویت منجر به رسمیت شناخته شدن نهادهای ارزیابی انطباق و آزمایشگاه‌های آزمون کشور در سطح بین‌المللی و پذیرش جهانی گواهینامه‌ها و نتایج آزمون صادر شده توسط نهادهای داخلی شد پیش از این باید آزمون‌های استاندارد از طریق استاندارد سایر کشورها مورد ارزیابی قرار می‌گرفت.

وی با تاکید بر اینکه اکنون موانع فنی در خصوص تجارت و صادرات قطعات تولید داخل برداشته شد گفت: رونق فضای کسب و کار برای نهادهای ارزیابی داخلی و جلوگیری از خروج ارز برای انطباق قطعات و سرعت در صادرات را شاهد هستیم ضمن اینکه عضویت با سازمان‌های بین‌المللی منجر به‌روز شدن دانش و فنّاوری و ارتقای کیفیت و جهش تولید می‌شود.

کمالی ابراز داشت: اگر تولید همراه با صادرات نباشد جهشی نخواهد داشت یکی از راهکارهای جهش تولید باز کردن دریاچه‌های تولید است که استفاده از مشارکت مردم، نخبگان و متخصصان در حوزه‌های مختلف از طریق عضویت ایران به کمیته ها و سیستم های بین‌المللی جهانی رقم خورد.

وی با بیان اینکه موانع فنی در حوزه استاندارد برداشته شد گفت: ما در کشور نهاد تجدید صلاحیت داشتیم؛ ولی مجوزها و ارزیابی‌ها از طریق جهانی تایید صلاحیت صورت می‌گرفت به گونه‌ای که شرکت‌ها مجبور بودن با هزینه مضاعف از سایر کشورها تایید صلاحیت بگیرند در دولت سیزدهم ۲ سال زمان برد تا به عضویت بین‌المللی دست یابیم ضمن اینکه قبل از این به خاطر عدم اطمینان به محصولات و استانداردهای جهانی نه‌تنها خرید در داخل کشور انجام نمی‌شد؛ بلکه صادرات نیز صورت نمی‌گرفت.

مدیرکل دفتر مطالعات تطبیقی و مشارکت در تدوین استانداردهای بین‌المللی سازمان ملی استاندارد خاطرنشان کرد: این عضویت منجر به اطمینان بخشی به تولیدکنندگان، تجار و بازرگانان مبنی بر پذیرش محصولات و خدماتشان در کشورهای دیگر، کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در زمان، جلوگیری از خروج ارز از کشور، خودکفائی ملی و قطع وابستگی به سایر کشورها، بهبود فضای کسب و کار نهادهای ارزیابی انطباق داخلی و ارزآوری برای کشور، کسب اعتبار و جایگاه جهانی و اطمینان از ایمنی و امنیت کالاها و محصولات برقی تولید داخل، صورت گرفت که از خدمات سازمان استاندارد در دولت سیزدهم بود.

کد خبر: ۲۹۱٬۸۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha