۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۶
تامین منابع مالی صنایع بزرگ نباید از طریق بانکها باشد| پیگیری روشهای نوین تامین مالی در صنایع کوچک
معاون وزیر صمت در گفتگو با بازار:

تامین منابع مالی صنایع بزرگ نباید از طریق بانکها باشد| پیگیری روشهای نوین تامین مالی در صنایع کوچک

معاون وزیر صمت با تاکید بر اینکه تامین منابع مالی صنایع بزرگ نباید از طریق بانکها انجام شود گفت: علاوه بر این به دنبال روشهای نوین تامین مالی مانند SCF و اوراق گام در حوزه صنایع کوچک نیز هستیم.

بازار؛ گروه صنعت: صنایع کوچک و متوسط کشور در حالی درگیر مسائل و چالش های بسیاری هستند که فعالان این بخش معتقدند بخش دولتی همواره بیشترین توجه را به صنایع بزرگ دارد و به عبارتی از آنها غافل است. این در شرایطی است که غالبا صنایع کوچک و متوسط طی سال های اخیر با مشکلاتی همچون «کمبود نیروی کار متخصص، سخت بودن واردات مواد اولیه، نوسان قیمت ها، عدم همکاری بخش دولتی در تسهیل فرایند صادرات، بحث تامین برق و غیره» مواجه هستند اما این مشکلات اصولا جدی گرفته نمی شود و پیگیری ها راه به جایی ندارد.

ایجاد بانک صنایع کوچک در کشور

با این وجود فرشاد مقیمی معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران در این خصوص و در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: همانطور که می دانید قاطبه صنعت در کشور ما صنایع کوچک و متوسط هستند؛ بیش از ۹۲درصد از واحدهای صنعتی ما واحدهای کوچک هستند حداکثر ۳-۴ هزار واحد بزرگ داریم که در این اِشل نمی گنجد.

مقیمی افزود: در بحث مربوط به واحدهای کوچک هم یک چارچوب ها و ضوابط و مقرراتی لازم است که یک مواردی را ما به عنوان دستگاه تخصصی در دستور کار داریم که معمولا برنامه های حمایتی که می گذاریم در راستای چالش ها و مسائلی است که واحدهای صنعتی دارند. به عنوان مثال یک مساله مربوط به بحث تامین منابع مالی بود که سال ها پیگیری می کردیم برای اینکه بتوانیم یک بانک صنایع کوچک در کشور ایجاد کنیم چون ادبیات بانک صنایع کوچک با بانکهای تجاری که امروز در کشور فعالیت می کنند متفاوت است.

تامین منابع مالی صنایع بزرگ نباید از طریق بانکها انجام شود

وی خاطر نشان کرد: البته ما معتقدیم تامین منابع مالی صنایع بزرگ نباید از طریق بانکها انجام شود بلکه باید در بازار سرمایه تامین شود. اما برای صنایع کوچک هم به دنبال این هستیم که از روش های نوین استفاده کنیم به عنوان مثال الان روش SCF را در بخشی از خوشه های صنعتی تمرین می کنیم. چون به هر حال باید بپذیریم که محیط پیرامون ما تغییر کرده اما کماکان مکانیزم ها مربوط به ۳۰ سال پیش است که می خواهیم از سیستم بانکی کشور تامین مالی کنیم.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران: یک حوزه تخصصی در این محور در سازمان شکل گرفته و روش های نوین تامین مالی را در حوزه صنایع کوچک کشور دنبال می کنیم که شامل «شرکت سهامی عام پروژه، صندوق پروژه، SCF و روش تامین مالی زنجیره ای، اوراق گام» است

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران اذعان داشت: در حال حاضر یک حوزه تخصصی در این محور در سازمان شکل گرفته و روش های نوین تامین مالی را در حوزه صنایع کوچک کشور دنبال می کنیم که شامل «شرکت سهامی عام پروژه، صندوق پروژه، SCF و روش تامین مالی زنجیره ای، اوراق گام» است. همچنین در یک مرحله در برنامه هفتم صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک را تبدیل به صندوق حمایت از صنایع کوچک کردیم که می تواند خدمات حمایتی در حوزه مالی (از جمله بیمه خدمات مالی، ضمانت ها) ارائه کند.

صادرات ۳.۵ میلیارد دلار کالا از شهرک های صنعتی کشور در سال گذشته

گفتنی است پیش از این مقیمی معاون وزیر صمت اذعان داشته بود که طی سال ۱۴۰۲ حدود ۱۰۰۰ واحد صنعتی صادراتی با ارزش صادرات به میزان ۳.۵ میلیارد دلار در شهرک‌ ها و نواحی صنعتی فعالیت داشته‌ اند. ضمن اینکه از حضور ۳۸۵۰ واحد صنعتی برای حضور در نمایشگاه‌های داخلی و ۵۵۱ واحد صنعتی برای حضور در نمایشگاه‌های خارجی طی سال ۱۴۰۲ حمایت کردیم. از سوی دیگر تقویت ایده‌های نو و خلاق در زمینه توسعه SME ها و شهرک‌های صنعتی و تجاری سازی ۱۹۲ ایده استارتاپی به گفته ایم مقام مسئول از دیگر اقدامات سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی در سال ۱۴۰۲ بوده است.

کد خبر: ۲۹۱٬۷۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha