۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۶:۳۶
تنش در بازار لوازم یدکی با دخالت دستیار ویژه وزیر صمت| تولید و واردات قطعات خودرو چالش دارد
رئیس اتحادیه لوازم یدکی خودرو در گفتگو با بازار:

تنش در بازار لوازم یدکی با دخالت دستیار ویژه وزیر صمت| تولید و واردات قطعات خودرو چالش دارد

حسینی رئیس اتحادیه لوازم یدکی خودرو به بازار گفت: حدود ۲ هفته پیش علی لطفی زاده دستیار ویژه وزیر صمت تخصیص ارز به حوزه لوازم یدکی را قطع و بستر تنش و رشد قیمت در این بازار را فراهم کرد.

امید محمدی؛ بازار: قیمت لوازم یدکی چالش اصلی مالکان خودروها به ویژه دارندگان محصولات چینی است. التهاب های اخیر این بازار ناشی از دخالت های غیر کارشناسی بدنه وزارت صمت با بهانه کنترل نرخ لوازم یدکی است، فروش قطعات خودرو در کشور همچنان به شیوه سنتی انجام می شود و ایجاد دستورالعمل های جدید جهت دخالت در قیمت گذاری می تواند بحران ایجاد کند، از سوی این بازار مانند صنایع خودروسازی با معضل تامین ارز مواجه است. براین اساس جهت بررسی وضعیت فعلی بازار لوازم یدکی با سید احمد حسینی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران به گفت و گو پرداختیم:

* قیمت لوازم یدکی خودرو در بازار طی یک ماه گذشته افزایش داشته است؟

متاسفانه دولتمردان با تصمیمات غیر کارشناسی مانند گذشته، زمینه افزایش قیمت را فراهم کردند. علیرغم اینکه بازار لوازم یدکی در رکود است، صنف لوازم یدکی خودرو علاقه ای به افزایش قیمت ندارد. ‌ باتوجه به سیاست های اشتباه وزارت صمت، عدم رشد قیمت قطعات تداوم چندانی نخواهد داشت. متاسفانه حدود ۲ هفته پیش در یک دستورالعمل غیر کارشناسانه، علی لطفی زاده دستیار ویژه وزیر صمت تخصیص ارز به حوزه بازرگانی را کاملا قطع کرد. در کشوری که بالغ بر ۷۰ درصد محصولات یا مواد اولیه وارداتی است، این نوع تصمیمات اشتباه است.

دستیار ویژه وزیر صمت ارزی به حوزه لوازم یدکی خودرو اختصاص نداد، اما ارز برای واردات دستکش موتور سواری، شلوار موتور سواری و تجهیزات تفریحات آبی وجود دارد

* پیشتر به عدم تخصیص ارز به حوزه بازرگانی اشاره کردید، ارز بازار لوازم یدکی از ابتدای سال تامین شده است؟

خیر، دستیار ویژه وزیر صمت ارزی به حوزه لوازم یدکی خودرو اختصاص نداد، اما در دستور العمل علی لطفی زاده ارز برای واردات دستکش موتور سواری، شلوار موتور سواری، تجهیزات تفریحات آبی، تخت برف سواری و توپ تنیس و غیره تخصیص یافته بود. پس از پیگیری مکرر همکاران ما در صنف لوازم یدکی خودرو وعده مساعدت در تامین ارز داده شده، اگر دستور العمل دستیار ویژه وزیر صمت در بازار لوازم یدکی خودرو اجرایی می شد، تنش و بحران جهش قیمت ایجاد می کرد.

سیاستگذاران صنعتی در کشور باید بدانند که تولید و بازرگانی دو بال توسعه یک کشور هستند

* وضعیت تولید و واردات قطعات خودرو به کشور را جهت تامین نیاز بازار چگونه ارزیابی می کنید؟

شعار سال جاری از سوی مقام معظم رهبری جهش تولید با مشارکت مردم نام گرفت، این شعار به یک اهرم فشار برای عده خاص تبدیل شده است. این عده خاص با بهانه حمایت از تولید قصد ممانعت از واردات را دارند، این درحالی است که در خفا دست بر گلو تولید کننده گذاشتند. سیاستگذاران صنعتی در کشور باید بدانند که تولید و بازرگانی دو بال توسعه یک کشور هستند. در اینجا باید اشاره کنم که آمادگی لازم در حوزه لوازم یدکی خودرو جهت برگزاری جلسه ای با حضور وزارت صمت، نهادهای بازرسی و نظارتی، بازیگران و فعالان جهت کشف لایه های از فساد وجود دارد.

تنش در بازار لوازم یدکی با دخالت دستیار ویژه وزیر صمت| تولید و واردات قطعات خودرو چالش دارد

خودروسازان خرید های خارجی را به صورت نقدی انجام می دهند، اما تامین قطعه در داخل کشور را به شیوه باز پرداخت طولانی مدت دنبال می کنند

* با توجه به ارتباط صنف لوازم یدکی خودرو با قطعه سازان، در شرایط فعلی وضعیت این تولید کنندگان چگونه است؟

چندی پیش در سازمان بازرسی کل کشور جلسه ای با حضور ۱۵ قطعه ساز داشتیم، در این جلسه یک قطعه ساز از تولید استراتژیک قطعه ای و صادرات آن به اروپا توضیحاتی داد؛ تولید کننده مذکور در جلسه نامبرده بیان کرد که بود هیچ حمایتی از سوی دولت نیاز ندارد. اما آمادگی عرضه قطعه با کیفیت اروپایی و ۵ درصد زیر قیمت تولیدات چین مشروط بر خرید نقدی توسط خودروسازان داشت. خودروسازان خرید های خارجی را به صورت نقدی انجام می دهند، اما تامین قطعه در داخل کشور را به شیوه باز پرداخت طولانی مدت دنبال می کنند. متاسفانه هیچ نظارتی به فرآیند تامین قطعه توسط خودروسازان در داخل و خارج کشور وجود ندارد.

* وزارت صمت جهت عدم ایجاد چالش در بازار لوازم یدکی باید چه اقدامی انجام دهد؟

حوزه اصناف در کشور مشروط بر عدم تصدی گری دولت آمادگی تامین نیاز بازار و ایجاد شفافیت در عرصه و تقاضا را دارد، بنابراین وزارت صمت باید به جایگاه سیاستگذاری بازگردد تا راه های رانت و فساد بسته شود. در حال حاضر بازرگانان و تولید کنندگان در تامین ارز و واردات کالا یا مواداولیه دچار چالش شدند، علیرغم اینکه هنوز پیک گرمای کشور آغاز نشده است، خاموشی صنایع شروع و بستر زیان های میلیاردی و افت تولید در صنایع خودروسازی را فراهم کرده است.

کد خبر: ۲۹۱٬۶۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha