۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۴
کاهش هزینه ها با خرید برق از شرکت توسعه پویش پرشین انرژی پاک

کاهش هزینه ها با خرید برق از شرکت توسعه پویش پرشین انرژی پاک

خرید برق توسط مشترکین صنعتی و تجاری با قدرت قراردادی بالای یک مگاوات، در دو بستر معاملاتی قراردادهای دوجانبه برق و بورس انرژی صورت می‌گیرد.

خرید برق مشترکین با قدرت قراردادی بالای یک مگاوات

خرید برق توسط صنایع با قدرت قراردادی بالای یک مگاوات بر پایه مصوبه شماره ۸۲۳۵۷/ت۵۷۴۶۷هـ مورخه ۲۰/۰۷/۱۳۹۹هیئت وزیران و اعلام وزیر نیرو در تاریخ ۲۷/۱۲/۱۴۰۱ به شماره ۱۴۰۱/۶۹۳۸۴/۲۰/۱۰۰با عنوان دستورالعمل توسعه مبادلات برق در بورس انرژی، از ابتدای آبان ۱۴۰۳برای مشترکین صنعتی و تجاری اجرایی گردید. مشترکین صنعتی و سایر مصارف (تجاری) در صورت عدم خرید برق از طریق قراردادهای دوجانبه برق و بورس انرژی با ضریب ۱.۲ حداکثر قیمت بازار عمده‌فروشی برق جریمه می‌شوند.


 

نحوه خرید برق توسط مشترکین با قدرت قراردادی بالاتر از یک مگاوات

خرید برق توسط مشترکین صنعتی و تجاری با قدرت قراردادی بالای یک مگاوات، در دو بستر معاملاتی قراردادهای دوجانبه برق و بورس انرژی صورت می‌گیرد که شرکت انرژی پاک پویش پرشین قادر است برق را در هر دو بستر در اختیار مشترکین قرار دهد. مزیت خرید برق از شرکت بازرگانی توسعه انرژی پاک پویش پرشین این است که می‌توانند ریسک‌های موجود در هر دو بستر را به سمت خود انتقال داده و حداکثر مزایای خرید برق از هر دو بازار را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهد.

خرید برق از طریق قرارداد دوجانبه برق

خرید برق از بورس انرژی

خرید برق در بورس انرژی در دو تابلوی معاملات بازار سلف (مشتقه) و بازار فیزیکی صورت می‌گیرد. در بازار سلف، خریدار بایستی کل ارزش معامله را دروکالتی نزد بورس انرژی ایران مسدود نماید تا بتواند بر روی تابلوی معاملاتی حاضر شود؛ سپس در صورت وجود عرضه برق توسط نیروگاه یا شرکت‌های خرده‌فروش، معاملات انجام می‌شود. این خرید در بازه حداقل ۳ روز کاری پیش از شروع دوره تحویل صورت می‌گیرد؛ فلذا باید بر اساس پیش‌بینی مصرف دوره‌های آتی خرید برق انجام شود. از معایب خرید برق در بورس انرژی می‌توان به معاملات نقدی و عدم امکان پیش‌بینی دقیق مصرف اشاره کرد. همچنین معامله انجام‌شده به هیچ عنوان قابلیت فسخ را ندارد و امکان سوخت برق در این معامله بسیار بالاست. مزیت خرید برق در بورس انرژی، شفافیت در قیمت و همچنین امکان خرید برق به‌صورت تفکیکی کم ‌بار، میان‌ بار و اوج‌ بار است.

خرید برق از طریق قرارداد دوجانبه برق

قرارداد دوجانبه برق به‌صورت مستقیم با عرضه‌کننده برق، مانند نیروگاه یا شرکت خرده‌فروشی برق انجام می‌گیرد. مزیت قرارداد دوجانبه عدم کشف قیمت، انعطاف در سررسید پرداخت و همچنین خرید بر اساس مصرف واقعی کارکرد کنتور است. در قراردادهای دوجانبه برق امکان خرید برق بصورت تفکیکی کم بار، میان بار و اوج بار وجود ندارد و خریدار بایستی برق را به‌صورت متوسط مصرف (یا بار پایه) خریداری نماید.

خرید از اولین خرده‌فروش برق در ایران، شرکت بازرگانی توسعه انرژی پاک پویش پرشین

همانطور که پیش از این گفته شد، شرکت خرده فروشی برق انرژی پاک قادر است تا برق را در هر دو بستر بورس انرژی و قرارداد دوجانبه به مصرف‌کننده صنعتی و تجاری بالای یک مگاوات عرضه نماید. بدین ترتیب، خریدار در خرید برق از شرکت انرژی پاک می‌تواند برق خود را عیناً مشابه با کارکرد کنتور خریداری نماید و بدین وسیله از اعمال جریمه با ضریب ۱.۲ حداکثر بازار عمده‌فروشی برق در هر سه بازه کم بار، میان بار و اوج بار جلوگیری نماید. خرید برق از شرکت انرژی پاک برای صنایع انرژی‌بر شامل: فولاد، پتروشیمی، صنایع پالایشگاه و کانی‌های فلزی (بند ط تبصره ۱۵ قانون بودجه سال ۱۴۰۱)، دارای ۶% سود، برای صنایع شمش آلومینیوم حدوداً ۱۰% و برای سیمان و سایر صنایع با قدرت قراردادی بالای یک مگاوات حدود ۲۶% کاهش هزینه نسبت به خرید برق از اداره برق خواهد داشت.

شرکت پویش پرشین انرژی پاک اولین شرکت خرید برق در ایران

شرکت انرژی پاک پویش پرشین

هلدینگ توسعه انرژی پاک پویش پرشین در سال ۱۳۹۰ فعالیت خود را با خرده‌فروشی برق آغاز کرد و به عنوان اولین شرکت دارنده پروانه ممتاز خرده‌فروشی برق از وزارت نیرو به ظرفیت معاملاتی ۲۰۰۰ مگاوات در هر ساعت، دارای بیشترین حجم معاملات فروش برق نیروگاه‌ها به شرکت‌های خرده‌فروشی برق است. این شرکت، برق صنایع را با فروش برق به‌صورت قراردادهای دوجانبه یا بورس انرژی پوشش می‌دهد؛ باتوجه به دارا بودن ۲ هزار مگاوات ظرفیت در بازار برق ایران، جزو بازیگران اصلی در این عرصه است. اما همان‌طور که ذکر شد، وظیفه اصلی این شرکت خرده‌فروشی برق است، که به معنای قرارگرفتن ارائه‌دهنده انرژی در بین مصرف‌کننده نهایی و نیروگاه‌های اصلی توزیع انرژی است. باتوجه به این‌که نیروگاه، فعالیت‌های مختلفی از قبیل توزیع سوخت، بررسی و محافظت از تجهیزات، فراهم‌کردن قطعات و... را انجام می‌دهد، در جهت تسهیل خدمات برای مصرف‌کننده، فضای عرضه تولید برق از طریق شرکت‌های خرده‌فروشی برق را فراهم می‌کند که شرکت توسعه انرژی پاک پویش پرشین، این کار را برای مشترکین انجام می‌دهد.

اما سوالی که ایجاد می‌شود این است که این خرید چه مزایایی برای مصرف‌کننده‌ها دارد؟ هرچند در سطور بالاتر به‌طور کلی ذکر شد، اما به‌صورت مصداقی مزایای استفاده از این طرح شرکت توزیع برق عبارت است از:

  • توافق برای تعدیل قیمت و هزینه برق

  • تهیه برق در زمان‌های متفاوت مثل کم‌ بار، میان‌ بار و زمان اوج بار

  • تفهیم سود کسب‌شده از استفاده این طرح

  • کاهش هزینه خرید برق مصرفی در شرکت پرشین پاک

  • در نظرگرفتن به عنوان گروه آخر در هنگام خاموشی اوج مصرف پیک

  • ارائه مشاوره و خدمات برای مصرف برق با تحلیل دقیق صورت‌حساب برق و محاسبه سود

  • تهیه و خرید برق طبق مصرف واقعی متقاضی

  • قابلیت توزیع برق به‌صورت هفتگی، ماهانه، سالانه و...

این موارد، مجموعه‌ای از مزایا و خدماتی است که توسط شرکت پویش پرشین پاک ارائه می‌شود. اما نحوه تهیه این طرح نیز به این شکل است که متقاضی آخرین قبض برق خود را برای این شرکت ارسال نموده و پس از تحلیل دقیق میزان خرید برق و محاسبه سود، مشترک می‌تواند با انعقاد قرارداد با شرکت خرده فروشی برق انرژی پاک نسبت به خرید برق و کاهش هزینه‌های برق مصرفی خود در پایان هر ماه بر اساس میزان دقیق مصرف اقدام نماید.

جمع‌بندی

بر حسب آن‌چه ذکر شد، خرید برق از ابتدای آبان ماه ۱۴۰۲ برای کلیه مشترکین صنعتی و تجاری با قدرت قراردادی بالای یک مگاوات اجباری گردید و در صورتی که این مشترکین اقدام به خرید برق از قرارداد دوجانبه یا بورس انرژی ننمایند، با ضریب ۱.۲ حداکثر بازار عمده‌فروشی برق توسط اداره برق جریمه می‌شوند. شرکت خرده‌فروشی انرژی پاک قادر است تا برق را در هر دو بستر قراردادهای دوجانبه برق و بورس انرژی در اختیار مشترکین قرار دهد تا بتوانند مزایای هر دو بازار را همزمان دریافت کنند.

شایان ذکر است در قبض برق، آیتم‌های مختلفی وجود دارد که خرید برق از طریق شرکت‌های خرده‌فروشی، قرارداد دوجانبه و بورس انرژی بر روی آیتم‌های بهای تبصره ۱۴، مابه تفاوت اجرای مقررات، بهای انرژی راکتیو، هزینه ترانزیت برق، آبونمان، تجاوز از قدرت و عوارض تأثیری نخواهد داشت. در پایان، اگر قصد دارید هزینه‌های برق خود را کاهش دهید، در اولویت آخر خاموشی قرار بگیرید و از جریمه ۱.۲ حداکثر نرخ بازار عمده فروشی برق جلوگیری کنید، نسبت به ثبت نام در اولین سامانه جامع خرید برق آنلاین (برقآپ) و خرید برق از اولین خرده فروش برق در ایران، یعنی شرکت انرژی پاک اقدام نمایید.

کد خبر: ۲۹۱٬۶۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha