۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۶
افزایش ۴۹ درصدی عملکرد گندم در طرح جهش تولید در دیمزارها| عملکرد نخود و عدس ۴۰ درصد رشد یافت
رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور خبر داد

افزایش ۴۹ درصدی عملکرد گندم در طرح جهش تولید در دیمزارها| عملکرد نخود و عدس ۴۰ درصد رشد یافت

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور از افزایش ۴۹ درصدی عملکرد گندم و افزایش ۴۰ درصدی عملکرد نخود و عدس نسبت به سال قبل براساس نتایج اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارها خبر داد.

به گزارش بازار، مظفر روستایی در آیین روز ملی انتقال یافته‌های تحقیقاتی کشت دیم در مراغه، با اشاره به این که طرح جهش تولید در دیم‌زارها در چهارمین سال اجرا قرار دارد، بیان کرد: این طرح ملی با مشارکت سازمان‌های جهاد کشاورزی ۲۵ استان و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) در ۲۵۴ شهرستان در حال اجراست.

وی افزود: سطح زیر کشت محصولات زراعی در سال زراعی جاری ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار شامل غلات (گندم و جو)، گیاهان علوفه‌ای، حبوبات (نخود و عدس)، گیاهان دارویی و گیاهان روغنی است.

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور خاطرنشان کرد: از اهداف اجرای طرح ملی جهش تولید در دیمزارها، توسعه کشت گیاهان تناوبی در اراضی آیش به شمار می‌رود تا با ایجاد تناوب زراعی بهینه، به افزایش و پایداری تولید منجر شود و این هدف تا حدود زیادی تحقق یافته است.

وی اظهار کرد: رعایت اصول حفاظتی یکی دیگر از اهداف اجرای این طرح است و تغییر زمان کشت محصولات بهاره همچون نخود از بهار به پاییز به دلیل تغییرات اقلیمی نیز در این طرح دنبال می‌شود.

به گفته روستایی، حفظ برخی از بقایا، کشت مستقیم به خصوص عمود بر شیب نیز از دیگر اهداف مهم طرح است که در نهایت به افزایش ضریب نفوذ ارقام جدید و توسعه دانش فنی و اثربخشی آن به منظور دانش‌بنیان کردن کشاورزی دیم منجر می‌شود.

وی ادامه داد: براساس نتایجی که در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ به دست آمد، اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارها ۳۶ درصد در عملکرد تولید محصولاتی چون گندم، نخود، جو، عدس، گیاهان علوفه‌ای و روغنی افزایش یافته است.

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور با بیان این که میانگین عملکرد گندم یکهزار و ۴۵۲ کیلوگرم بوده که ۴۹ درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش داشت، افزود: در محصول جو هم هزار و ۲۰۱ کیلوگرم میانگین عملکرد ثبت شد که ۱۹ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: میانگین عملکرد نخود با ۶۶۴ کیلوگرم حدود ۴۰ درصد افزایش داشته و این میانگین در عدس ۴۵۹ کیلوگرم بوده که ۴۰ درصد رشد یافته است.

روستایی اضافه کرد: میانگین عملکرد طرح جهش تولید در محصول گلرنگ ۵۵۶ کیلوگرم به ثبت رسید که حدود ۵۰ درصد افزایش دارد و در گیاهان علوفه‌ای هم با ۱۸ درصد افزایش به ۲ هزار و ۲۸۳ کیلوگرم رسید.

وی تصریح کرد: این میزان افزایش عملکرد نشان‌دهنده این واقعیت است که به‌کارگیری و اثربخشی یافته‌های تحقیقاتی این موسسه حتی در سال‌های سخت نیز به افزایش بهره‌وری منجر می‌شود.

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور، تولید پایه‌های بذری محصولات زراعی را از دیگر فعالیت‌های این موسسه در راستای پشتیبانی فنی از طرح ملی جهش تولید در دیم‌زارها برشمرد و افزود: در این راستا ۸ هزار و ۶۰۰ تن پایه‌های پرورشی یک، دو و سه محصولات مختلف در سال گذشته تولید شد.

به گفته وی آموزش کارشناسان و بهره‌برداران و برگزاری روز مزرعه و کارگاه‌های آموزشی در سطح استان‌های مختلف از دیگر اقدامات مهم و تاثیرگذار در طرح جهش تولید است.

روستایی تاکید شد: دستورالعمل‌های فنی به منظور پشتیبانی و به‌کارگیری یافته‌های تحقیقاتی جدید هرساله پس از به‌روزرسانی در اختیار مسوولان اجرایی طرح قرار می‌گیرد.

گفتنی است؛ آیین روز ملی انتقال یافته‌های تحقیقاتی کشت دیم با حضور رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور، رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، نماینده مراغه، عجب‌شیر، سراجو و قلعه چای در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در آذربایجان شرقی، فرماندار مراغه و مدیران امور زراعت سازمان‌ جهاد کشاورزی استان‌های مختلف کشور در مراغه برگزار شد.

کد خبر: ۲۹۱٬۵۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha