۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۹
۲۲.۵ میلیارد دلار، ارزش قراردادهای دولت سیزدهم| ۶ برابر  ۸ سال دولت قبلی قرارداد امضا کردیم
مدیر عامل شرکت ملی نفت:

۲۲.۵ میلیارد دلار، ارزش قراردادهای دولت سیزدهم| ۶ برابر ۸ سال دولت قبلی قرارداد امضا کردیم

خجسته مهر معاون وزیر نفت گفت: در ۲ دولت گذشته ۱۳ میلیارددلار یعنی سالی ۱.۶ میلیارد دلار و در ۲.۵ سال گذشته ۲۲.۵ میلیارد دلار یعنی سالی ۸ میلیارد دلار (۶ برابر ۸ سال گذشته) قرارداد امضا کردیم.

بازار؛ گروه آب و انرژی: محسن خجسته مهر معاون وزیر نفت در مراسم امضای قراردادهای طرح توسعه و بهره برداری میادین نفتی چنگوله و بندکرخه با حجم سرمایه گذاری حدود ۲ میلیارد دلار با بیان اینکه شکوفایی اقتصاد کشور مرهون تلاش شهید جمهور است، اظهار داشت: اکنون تولید جهش یافته، ۱.۵ میلیون بشکه به تولید اضافه شده، صادرات و درآمدها چند برابر شده است.

وی افزود: در دورت سیزدهم ۲۲.۵ میلیارد دلار قرارداد قطعی در شرکت ملی نفت منعقد کردیم و ۸۰ درصد قراردادها مربوط به میادین مشترک نفتی و گازی است که حاصل رویکرد ایت الله رییسی است.

مدیر عامل شرکت ملی نفت گفت: در دو دولت گذشته با احتساب فاز ۱۱، ۱۳ میلیارددلار یعنی سالی ۱.۶ میلیارد دلار و در ۲.۵ سال گذشته ۲۲.۵ میلیارد دلار یعنی سالی ۸ میلیارد دلار (۶ برابر ۸ سال گذشته) قرارداد امضا کردیم و این نشان از اراده و سیاست دولت بود، رئیس جمهور فقید متوجه شده بود که اگر رشد اقتصادی محقق شود از طریق تولید است.

وی با بیان اینکه در سالهای آینده قراردادهای مهمی برای رسیدن به برنامه هفتم توسعه داریم، گفت: در اسفند ماه پارسال در ایلام قرارداد میدان اذر را امضا کردیم و امسال قرارداد چنگوله به امضا می رسد.

خجسته مهر با بیان اینکه میدان چنگوله با همکاری شرکت اویک توسعه خواهد یافت، افزود: این میدان با ۱.۳ میلیارد دلار سرمایه گذاری، حفاری ۲۵ حلقه چاه و تاسیسات فراورشی برای تولید ۶۰ هزار بشکه نفت است که عواید حاصل از آن نیز ۱۳ میلیارد دلار بوده و برای ۶۵۰۰ نفر نیز شغل ایجاد می شود.

وی دومین قرارداد امروز را طرح توسعه بند کرخه در خوزستان ذکر کرد و افزود: در این میدان ۱۴ حلقه چاه حفاری می شود، ۱۸ هزار بشکه نفت به تولید می رسد و ارزش قرارداد ۴۳۵ میلیون دلار ارزش قرارداد است، ۳.۵ میلیارد دلار عواید داشته و برای ۲۵۰۰ نفر ایجاد شغل می کند.

معاون وزیر نفت با اشاره به قراردادهای BOO برای نمک زدایی و شیرین سازی واحدهای فراورشی تصریح کرد: یک قرارداد سریع الحداث در قلعه نار به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار و برای ایجاد ۴۰ هزار بشکه ظرفیت فراورشی خواهد بود که طی مدت ۱۲ ماه اجرا و ۱۰ سال نیز خرید خدمت خواهیم داشت و این نشان می دهد که از بخش خصوصی استقبال می شود.

وی ادامه داد: واحد فراورش دیگر مربوط به میدان منصور و برای ظرفی فراوری ۷۵ هزار بشکه است که ۱۴۰ میلیون دلار نیز در این میدان سرمایه گذاری شده و ۱۰ سال خرید خدمت می کنیم.

خجسته مهر با اشاره به قراردادهای طرح های توسعه و بهره برداری از میادین چنگوله و بندکرخه و خرید خدمات فراورشی که امروز به امضا رسید، خاطرنشان کرد: حجم سرمایه گذاری این طرح ها ۲ میلیارد دلار و عواید آنها ۱۷ میلیارد دلار خواهد بود.

کد خبر: ۲۹۱٬۵۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha