۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۶
مالزی هم عضو بریکس خواهد شد/فرآیند اداری عضویت کوالالامپودر در حال انجام است

مالزی هم عضو بریکس خواهد شد/فرآیند اداری عضویت کوالالامپودر در حال انجام است

نخست وزیر مالزی از ارائه درخواست عضویت این کشور به پیمان بریکس خبر داده و اعلام کرد که کشورش در حال انجام مقدمات اداری این اقدام است.

به گزارش خبرنگار بازار؛ نخست وزیر مالزی از ارائه درخواست عضویت این کشور به پیمان بریکس خبر داده و اعلام کرد که کشورش در حال انجام مقدمات اداری این اقدام است.

انور ابراهیم در جریان برگزاری نشست خری خود گفت: ما (در خصوص الحاق به بریکس) تصمیم مقتضی را اتخاذ کرده ایم و به زودی فرآیند اداری آن را انجام خواهیم داد. در حال حاضر، ما منتظر نتیجه نهایی و پاسخ دولت آفریقای جنوبی هستیم. وی همچنین تاکید کرد که پیشتر در خصوص الحاق کشورش به بریکس با «لوئیز دا سیلوا» رئیبس جمهوری برزیل گفتگو کرده است.

لازم به ذکر است، پیمان بریکس از زمان تاسیس خود در سال ۲۰۰۶ تاکنون دو موج گسترده از الحاق اعضای جدید به ساز و کار خود را تجربه کرده است. آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۱ به این پیمان ملحق شده و سپس در سال ۲۰۲۳، شش عضو جدید از جمله آرژانتین به عضویت این پیمان در آمدند. همچنین، کشورهای ایران، عربستان سعودی، امارات و اتیوپی نیز در ۱ ژانویه سال ۲۰۲۴ عضو پیمان بریکس شدند.

تلاش برای راه اندازی مکانیزم مالی تسویه حساب های بین المللی اختصاصی و جایگزین سوئیفت در کنار تاسیس بانک توسعه نوین و امضای قراردادهای تجای دوجانبه و چندجانبه میان اعضا در قالب منشور این پیمان، از جمله مهمترین ویزگی های ریکس به حساب می آیند. ایده خارج شدن از یوغ دلار و سیستم مالی غرب، منجر به افزایش طرفداران و عضویت کشورهای جدید در بریکس شده و به نظر می رسد تعداد کشورهای عضو آن همچنان در حال افزایش باشند.

کد خبر: ۲۹۱٬۵۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha