۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۲
رشد ۱.۶ درصدی تولید فولاد در فروردین و اردیبهشت جاری| محدودیت‌های برق بیشتر از میزان توافق شده است
رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد در گفتگو با بازار:

رشد ۱.۶ درصدی تولید فولاد در فروردین و اردیبهشت جاری| محدودیت‌های برق بیشتر از میزان توافق شده است

تولید ۱.۶درصدی تولید درحالی است که رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: یک برنامه قطعی برق بین وزارت صمت و نیرو توافق شده که به تولید لطمه نزند اما محدودیتهای برق بیشتر از آن چیزی است که قرار بود باشد.

بازار؛ گروه صنعت: صنعت فولاد کشور نیز مانند بسیاری صنایع دیگر در فرایند تولید و صادرات خود با مسائل و چالش هایی مواجه است که این چالش ها موجب ایجاد تغییر و تحولاتی در میزان تولید و صادرات محصولات آنها می شود. به طوری که چندی پیش انجمن تولید کنندگان فولاد کشور با انتشار آمارهایی خبر از کاهش ۷۶ درصدی صادرات فولادی در اولین ماه سال جاری نیست به مدت مشابه سال قبل داد. به طوری که عنوان کرد: حجم صادرات ۱۰صادر کننده برتر کشور در نخستین ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهشی ۷۶ درصدی داشته و از ۳۶۸ هزار تن به ۷۶ هزار تن رسیده است.

رشد ۱.۶درصدی تولید فولاد در ۲ماهه اول سال

از سوی دیگر انجمن تولیدکنندگان کشور در جدیدترین گزارشی که منتشر کرده خبر از رشد ۱.۶ درصدی تولید فولاد ایران در دو ماهه سال جاری داده است. به طوری که در این گزارش آمده است: بیشترین رشد تولید در مواد اولیه زنجیره آهن و فولاد بوده است. ضمن اینکه رشد قابل توجه ۱۴ درصدی تولید آهن اسفنجی در دو ماهه اول سال جاری رقم خورده که می تواند بازار این محصول را به تعادل برساند.

رشد ۱.۵ درصدی تولید مقاطع طویل (میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی) و رشد ۳.۶ درصدی تولید انواع ورق های فولادی با تکیه بر افزایش ۳.۱ درصدی تولید ورق گرم از دیگر اتفاقاتی است که در طی دو ماهه اول سال جاری به ثبت رسیده است. با این وجود طبق این گزارش ورق سرد، تنها محصول زنجیره آهن و فولاد است که کاهش تولید داشته است!

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران: یکسری تصمیم گیری ها باعث می شود روی مقدار صادرات اثر بگذارد و بعضا کاهشی شود به طوری که الان بر فرض بحث نرخ ارزی که باید در نیما عرضه کنند با این نرخ ارز مقرون به صرفه نیست چون هزینه های تولید بر مبنای ارز آزاد تامین می شود و بعد محصول را باید با یک نرخ بسیار پایین تر در سامانه نیما عرضه کنند

نکته قابل تامل اینکه در بحث تغییر و تحولات تولید و صادرات محصولات فولادی عوامل متعددی می تواند دخیل باشد به طوری که فعالان صنعت فولاد معتقدند الزام فولادسازان به عرضه ۱۰۰درصدی ارز صادراتی خود در سامانه نیما از مهم‌ترین علل کاهش ۷۶ درصدی صادرات فولاد در اولین ماه سال جاری بوده است.

بهرام سبحانی رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد ایران در گفت و گو با خبرنگار بازار در این خصوص اذعان داشت: یکسری تصمیم گیری ها باعث می شود روی مقدار صادرات اثر بگذارد و بعضا کاهشی شود. الان بر فرض بحث نرخ ارزی که باید در نیما عرضه کنند با این نرخ ارز مقرون به صرفه نیست چون هزینه های تولید بر مبنای ارز آزاد تامین می شود و بعد محصول را باید با یک نرخ بسیار پایین تر در سامانه نیما عرضه کنند.

حذف مشوق ها و گذاشتن عوارض صادرات؛ یکی از عوامل کاهش صادرات

سبحانی افزود: این در حالی است که تفاوت نرخ نیما و قیمت واقعی زیاد است بر فرض دلار را اگر ۶۰ هزار تومان در نظر بگیریم با نرخ ۴۰ هزار تومانی نیمایی تفاوت بالایی دارد. در نتیجه این تفاوت نرخ ارز می تواند یکی از دلایلی باشد که بر میزان صادرات تاثیر گذار باشد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر بحث حذف مشوق ها و به جای آن گذاشتن عوارض صادراتی می تواند اثر گذار باشد.

بر اساس این گزارش یکی از دیگر مسائل پیرامون صنایع مختلف از جمله صنعت فولاد بحث قطعی برق است که بر میزان تولید می تواند اثرگذار باشد. رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور در پاسخ به این سوال که این روزها صنعت فولاد چقدر درگیر قطعی برق است گفت: تا جایی که ما اطلاع داریم یک برنامه کاهشی بین وزارت صمت و وزارت نیرو توافق شده که کاهش برنامه ریزی شده باشد که تولید هم لطمه نخورد. با این وجود آنچه تا امروز اتفاق افتاده با آنچه برنامه ریزی شده است همخوانی ندارد و محدودیت های برق بیشتر از آن چیزی است که قرار بود باشد.

کد خبر: ۲۹۱٬۳۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha