۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۸
خطر توقف تولید صنعت خودرو| بخش خصوصی و دولت امروز جلسه دارند
رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازان در گفتگو با بازار؛

خطر توقف تولید صنعت خودرو| بخش خصوصی و دولت امروز جلسه دارند

نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور به بازار گفت: وزارت صمت سیاستی را اتخاذ کرده که منجربه کاهش تولید شده و در صورت تداوم سبب توقف تولید صنایع خودروسازی خواهد شد.

امید محمدی؛ بازار: ارز صنایع خودروسازی به چالش اصلی تولید کنندگان تبدیل شده است. چالشی که اگر برای حل آن اقدامی از سوی وزارت صمت انجام نشود، بازار خودرو به دلیل افزایش تقاضا کاذب با جهش قیمت ها و سود فراوان دلالان مواجه خواهد شد. پیچیدگی فرآیند تامین ارز و ترخیص مواد اولیه نه تنها منجربه جهش تولید نشده، بلکه تبدیل به ترمز صنایع شده است. قطعه سازان معتقد هستند که اگر ارز برای واردات خودرو با سهولت تامین می شود، چرا این شیوه برای تولید قطعات و خودرو در پیش گرفته نمی شود؟ برای بررسی این موضوعات با محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور به گفت وگو پرداختیم؛


* بارها قطعه سازان خودرو نسبت به وضعیت تامین و تخصیص ارز در سال جاری گلایه داشتند، دلیل این مورد چیست؟

در حال حاضر وزارت صمت سیاست شفاف سازی ارز برای صنایع خودروسازی را اتخاذ کرده است، از همین رو سامانه ای ایجاد شده که عملکرد درستی ندارد. هر روز سامانه مذکور با قطعی یا عدم ثبت اطلاعات مواجه است، بارها پیشنهاد دادیم که اگر سامانه ای راه اندازی می شود، ابتدا سیاستگذار صنعتی آن را آزمایش سپس عملیاتی کنند.

واحدهای قطعه سازی یا تولیدکنندگان با قفل فرآیند ثبت سفارش و ترخیص مواد اولیه از گمرکات مواجه شدند

* وضعیت صنایع خودروسازی با توجه به عدم تامین ارز برای ثبت سفارش محصولات یا مواداولیه چگونه است؟

واحدهای قطعه سازی یا تولیدکنندگان با قفل فرآیند ثبت سفارش و ترخیص مواد اولیه از گمرکات مواجه شدند. تا دقایقی دیگر جلسه ای میان بخش خصوصی استان تهران و دولت برگزار می شود که این مساله را مطرح خواهم کرد.

* باتوجه به اینکه وزارت صمت برنامه تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو را برای سال جاری دنبال می کند، باتوجه به مشکلاتی که پیشتر اشاره داشتید، این برنامه محقق خواهد شد؟

تحقق این برنامه نیازمند تامین ارز و نقدینگی است که هر دو مولفه در شرایط بحرانی هستند، علیرغم اینکه شعار سال جاری از سوی مقام معظم رهبری به جهش تولید اختصاص یافت، متاسفانه شاهد افت تولید هستیم. در صورت تداوم این سیاست ها باید بزودی منتظر توقف تولید خودروسازان و قطعه سازان باشیم.

سیاستگذار صنعتی در کشور برنامه های را دنبال می کند که سبب توقف تولید و رهایی وارات خودرو شده است

* نظر شما در خصوص واردات خودرو و عرضه محصولات خارجی به بازار چیست؟

سیاستگذار صنعتی در کشور برنامه های را دنبال می کند که سبب توقف تولید و رهایی وارات خودرو شده است.

کد خبر: ۲۹۱٬۲۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha