۲۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۷
ایران آژانس را از توسعه توانمندی‌های هسته‌ای مطلع کرد
خبرگزاری فرانسه:

ایران آژانس را از توسعه توانمندی‌های هسته‌ای مطلع کرد

رسانه‌های غربی گزارش داده‌اند جمهوری اسلامی ایران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از توسعه توانمندی‌های هسته‌ای خود مطلع کرده است.

به گزارش بازار، خبرگزاری فرانسه گزارش داده یک هفته بعد از تصویب قطعنامه‌ای در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران این نهاد بین‌المللی را از توسعه توانمندی‌های هسته‌ای خود مطلع کرده است. مطابق این ادعا، آژانس اتمی به اطلاع اعضای خود رسانده که ایران در حال نصب آبشارهای سانتریفیوژهای بیشتر در تأسیسات غنی‌سازی نطنز و فرود است.

خبرگزاری انگلیسی رویترز هم این خبر را گزارش داده و آن را پاسخ ایران به قطعنامه هفته‌ گذشته شورای حکام علیه ایران تعبیر کرده است. شورای حکام آژانس اتمی هفته گذشته قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که از ایران می‌خواست همکاری‌های خود با این نهاد بین‌المللی را افزایش دهد.

این قطعنامه همچنین از ایران خواسته تصمیم خود در لغو انتصاب بازرس‌های باتجربه را به عقب برگرداند. قطعنامه تویبخی آژانس اتمی با ۲۰ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۱۲ رأی ممتنع به تصویب رسیده است. یک عضو شورای حکام رأی نداده است. روسیه و چین دو کشور مخالف قطعنامه ضدایرانی بودند. این قطعنامه با حمایت‌های کمتری نسبت به قطعنامه پیشین این نهاد بین‌المللی مواجه شده است

قطعنامه‌های توبیخی آژانس از لحاظ حقوقی الزام‌آور نیستند. شورای حکام آژانس بین‌المللی پیش از این در نوامبر ۲۰۲۲ با حمایت ۲۶ کشور قطعنامه دیگری علیه ایران به تصویب رسانده بود.جمهوری اسلامی ایران با آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی در «فرودو» به آن قطعنامه پاسخ داد.

در بخشی از آن قطعنامه تصریح شده بود در صورت امتناع ایران از «همکاری‌های لازم کامل و شفاف» با آژانس اتمی ممکن است لازم باشد که مدیر کل آژانس اقدام به تهیه «یک ارزیابی جامع و به روز» از مسائل حل‌نشده پیرامون برنامه هسته‌ای ایران کند.

خبرگزاری رویترز امروز پنجشنبه نوشته دیپلمات‌ها اشاره‌ای به تعداد یا نوع سانتریفیوژهایی که ایران قصد دارد نصب کند و همچنین سطح غنی‌سازی احتمالی از سوی این کشور اشاره نکرده‌اند.

کد خبر: ۲۹۱٬۱۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha