۲۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۱
بازنگری جدید در طرح ترافیک پایتخت و اجرای آن از سال آینده
مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران اعلام کرد

بازنگری جدید در طرح ترافیک پایتخت و اجرای آن از سال آینده

مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک در مورد شاخص‌های مطالعاتی طرح ترافیک جدید پایتخت توضیحاتی ارائه کرد و گفت: طرح فعلی از نظر اقتصادی، عملکردی، قیمت گذاری و... مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به گزارش بازار، شهریار افندی‌زاده، در مورد آغاز بررسی طرح ترافیک تهران با بیان اینکه طرح ترافیک تهران بعد از چند سال نیاز به بازنگری داشت، گفت: بر همین اساس سعی داریم آسیب شناسی در حوزه‌های ترافیکی، اقتصادی، اجتماعی، آلودگی هوا و... طرح ترافیک داشته باشیم و مقرر شد در سال جاری طرح ترافیک فعلی را از طریق فراخوان مورد بازنگری قرار دهیم.

وی با بیان اینکه مقرر شد تا اجرای این مطالعات به پژوهشگران دانشگاهی داده شود تا با ابعاد پژوهشی به بررسی ابعاد مختلف اجرای طرح ترافیک در تهران بپردازند، اظهارکرد: بر همین اساس از ۲۸ دانشگاه برتر در کشور که دارای گرایش حمل ونقل و راه و ترابری بودند، فراخوان داده شد و برخی از دانشگاه‌ها در مناقصه شرکت کردند و نهایتا مشاور این طرح انتخاب شد.

افندی زاده با تأکید بر اینکه ده محور در این طرح مورد بررسی قرار خواهد گرفت، گفت: در وهله اول کلیات طرح بررسی می‌شود که بازنگری بر روی محدوه اجرای طرح، تعریف مسئله و افق زمانی مورد توجه قرار خواهد گرفت و بعد از آن نیز پیشینه طرح ترافیک در شهر تهران و تجربیات سایر کشورها بررسی خواهد شد. طراحی و پرسشگری برای تعیین نیازها از افراد مختلف، ‌ ارزیابی عملکرد طرح ترافیک بر روی موضوعات مختلف همچون بهبود آلودگی هوا، بهبود جریان ترافیک، ‌ آثار اقتصادی و... نیز از موارد دیگر مورد بررسی است.

وی با بیان اینکه در گذشته به تحلیل و ارزیابی تردد وسایل نقلیه سبک و سنگین باری در محدوده ترافیک توجه چندانی نشده بود و در بررسی‌های جدید در دستور کار قرار دادیم، اظهار کرد: کالاها با وسایل نقلیه مختلف سبک و سنگین در ساعات مختلف برای توزیع وارد محدوده طرح می‌شود و باید این مهم مورد بررسی قرار گیرد. همچنین در مطالعات جدید مسئله حمل و نقل بار را نیز وارد کردیم و نگاه کامل‌تری به مقوله بار در مطالعات جدید خواهیم داشت.

مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران یکی دیگر از محورهای بازنگری مطالعات طرح ترافیک را شناسایی عوامل موثر در عملکرد عنوان کرد و در توضیح بیشتر گفت: طرح فعلی از نظر اقتصادی، عملکردی، قیمت گذاری و... مورد بررسی قرار می‌گیرد و بعد از آن امکان سنجی محدودیت طرح ترافیک نیز یکی دیگر از محورهای بررسی تعیین شده است که سعی می‌شود به این سوال که آیا می‌توان محدوده‌ها را تغییر داد؟ پاسخ داد. البته دقت داشته باشید که طرح ترافیک در محدوده اولیه، ضریبی از کل شهر است؛ اما در محدوده آلودگی هوا می‌توان تغییراتی داد که باید این مهم مورد بررسی قرار گیرد.

افندی زاده ادامه داد: بحث قیمت گذاری، شاخص مهمی در کاهش تقاضاست که باید در بازنگری طرح ترافیک مورد بررسی قرار گیرد و دقت داشته باشید که در طرح ترافیک فعلی به سه محدود زمانی پیک صبح، ‌ غیرپیک و پیک عصرگاهی تقسیم شد که در نحوه قیمت گذاری تاثیر داشت و در این بازنگری باید در مورد خودروهای برقی نیز تصمیم گیری شود. همچنین قرار شد به صورت ویژه‌تر قیمت گذاری تردد وسایل باری دیده شود و در نهایت جمع بندی به ما ارائه شود تا ببینیم در وهله اول تأثیرات اجرای طرح در آسیب شناسی به چه نحوی بوده و چه تغییراتی می‌تواند با توجه پارامترهای عنوان شده، ‌ در اجرای طرح ترافیک موثر باشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مشاور دانشگاهی انتخاب شده و شرح مطالعات تدوین شده و جلسات اولیه برای آسیب شناسی انجام شده است، گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده در نظر داریم طرح ترافیک جدید را برای سال آینده اجرایی کنیم؛ اما اجرای این مهم نیاز به بررسی در شورای شهر و شورای ترافیک تهران دارد و امید است حداکثر تا دی یا بهمن ماه سال‌جاری جمع بندی‌ها در مورد ابعاد مختلف طرح ترافیک انجام شود تا بتوانیم به شورای شهر برده و تا بهمن ماه تعیین تکلیف شود تا در سال آینده در سطح شهر طرح ترافیک جدید اجرایی شود.

افندی زاده در مورد کوچک یا بزرگ شدن محدوده اجرای طرح ترافیک با تأکید بر اینکه در تعیین حدود محدوده اول ضابطه شهری داریم که بر اساس آن حداکثر ۵ درصد محدوده شهر تهران را تشکیل بدهد، ادامه داد: در مورد محدوده آلودگی هوا یا زوج و فرد قابلیت تغییرات وجود دارد و باید مشاور بررسی‌های لازم را انجام دهد و در بازنگری طرح نیز قطعا این موضوع را مورد توجه قرار می‌دهد؛ البته اعمال تغییرات محدوده در طرح ترافیک سخت است؛ اما در محدوده آلودگی هوا قابل انعطاف است که هنوز بررسی ها در این زمینه نشده است.

وی در پاسخ به این سوال که با بزرگ و شلوغ شدن شهر تهران و توسعه مراکز خرید و تقاضای سفر آیا ممکن است که محدوده‌ها زیادتر شود؟ گفت: در دنیا نیز طرح‌های ترافیکی عمدتا در محدوده‌های مرکزی شهر اجرایی می‌شود؛ اما این مهم می‌تواند شعاع مختلف داشته باشد و یا زون بندی داشته باشند. حتی در شهرهای بزرگ‌تر و شلوغ‌تر از تهران مدیریت شهری به سمت پیاده محوری می‌روند تا با مدیریت تقاضا، سطح سرویس را افزایش دهند، نه اینکه تعداد زون‌های اجرای طرح را افزایش دهند.

کد خبر: ۲۹۱٬۱۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha