۲۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۱
دست ساخته‌های محلی با برند جهانی| چشم صنعتگران به بازارچه صنایع دستی است
بازار گزارش می‌دهد؛

دست ساخته‌های محلی با برند جهانی| چشم صنعتگران به بازارچه صنایع دستی است

ساری- مازندران مهد صنایع دستی ایران است و بسیاری از تولیدات دستی و محلی آن با عبور از مرزها برندی در جهان شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: به رغم آن که مازندران توانمندی‌های بالایی در تولید انواع رشته‌های صنایع دستی دارد اما بسیاری از هنرمندان پرآوازه و با نام نشان آن همانند هنرهایشان خانه نشین شدند و ست ساخته‌هایشان نیز به فراموشی رفته است.

لاک تراشی، گلیم، جاجیم، فرش کلاردشت، نمد مالی، زیورآلات و بافته‌های دارویی از جمله صنایع دستی استان مازندران و شمال به شمار می‌رود که از برخی از آنان تنها یک نام باقی مانده است.

فرقی نمی‌کند تازه در این حرفه پا گذاشته باشید یا سال‌های سال فعالیت کنید آسمان صنایع دستی مازندران یکرنگ است و هنرمندانش همچنان از برخی کلات و نارسایی‌ ها گلایه می‌ کنند. به رغم همه مشکلات و کمبودهایی که فراروی رشته‌های صنایع دستی وجود دارد اما برخی از این دست ساخته‌های محلی و سنتی به فرامرزها رسیدند و زینت بخش خانه و کاشانه جهانیان شدند.

محمود کرمانی هنرمند نام آشنای مازندرانی که سال‌های سال در رشته لاک تراشی فعالیت می‌کند و شاگردان زیادی را تربیت کرده است، می‌گوید: مصنوعات چوبی دیگر کاربرد گذشته را ندارد و بیشتر به صورت تزیینی استفاده می‌شود.

بازار فروش، مهمترین مشکل صنایع دستی

وی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار مهمترین مشکلات هنرمندان صنایع دستی را بازارچه فروش بیان می‌کند و می‌گوید: بانک سال‌ها پیگیر ایجاد چنین بازارچه‌ ای هستیم اما هنوز نتوانستیم به آن دست یابیم.

وی با اظهار اینکه چشم هنرمندان به نمایشگاه‌ های فصلی و موقتی صنایع دستی است، تصریح کرد: بیشتر صنعتگران هنرمندان محصولات خود را این نمایشگاه‌ ها عرضه می‌کنند.

دست ساخته‌های محلی با برند جهانی| چشم صنعتگران به بازارچه صنایع دستی

این پیشکسوت هنرهای چوبی توجه به تامین نیازهای فعالان صنایع دستی را امری لازم و ضروری برشمرد و گفت: باید حمایت‌هایی از این قشر بیش از پیش شود.

فعالان رشته‌های صنایع دستی مختلف از لاک تراشی گرفته تا فرش بافی یا گره‌های چینی و چوبی دارای مشکلاتی مشابه هستند. سرمایه در گردش و تامین نقدینگی و نداشتن بیمه دغدغه مشترک آنان است.

فاطمه کاوسی چهره ماندگار فرش با بیان این که ۴۹ سال در رشته های مختلف صنایع دستی نظیر جاجیم و بافته های داری و قالی کلاردشت فعالیت می کند، افزود: قدمت فرش کلاردشت به چندین قرن می رسد و توسط کردها به منطقه آورده شد و تنها فرشی که یک ریشه دارد و چله کشی آن فارسی و گره آن ترکی است.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اظهار این که فرش کلاردشت مقام اول تا سوم جهانی را کسب کرده است، افزود: فرش کلاردشت تنها فرش مازندران بوده و به دلیل ذهنی بافت دارای تنوع در طرح است.

وی اظهار این که فرش کلاردشت ثبت ملی و جهانی شده است، افزود: این فرش برای خود دارای جایگاه بوده و در کشورهای خارجی نیز شناخته شده است.

بانوی فرشباف مازندرانی: فرش کلاردشت همانند گبه شیراز در مازندرا جایگاه خاصی دارد، گفت: فرش کلاردشت درشت بافت و دارای پرز بلند است و طرح های آن در دو مورد جنگلی و فندوقی که برگرفته از زندگی روزمره است، خلاصه می شود

کاوسی با عنوان این که فرش کلاردشت همانند گبه شیراز در مازندرا جایگاه خاصی دارد، گفت: فرش کلاردشت درشت بافت و دارای پرز بلند است و طرح های آن در دو مورد جنگلی و فندوقی که برگرفته از زندگی روزمره است، خلاصه می شود.

این بانوی ماندگار فرش با بیان این که طرح هایی از فرش کلاردشت احیا شده است، به مشکلات فراروی اشاره و اضافه کرد: بیشترین مشکلات مربوط به فروش است و جایگاه دائمی برای فروش نداریم.

کاوسی با عنوان این که شهرستان کلاردشت توریست پذیر است، ایجاد جایگاه دائمی را در طول سال برای عرضه فرش کلاردشت مهم برشمرد و گفت: ایجاد بازارچه می تواند زندگی بافندگان آن را تامین کند.

دست ساخته‌های محلی با برند جهانی| چشم صنعتگران به بازارچه صنایع دستی

محمدصادق موسوی هنرمند صنایع دستی که کارش را از اتاق استیجاری و اندک ابزار مورد نیاز شروع کرده است، افزود: بعدها در گوشه ای از پارک های تهران کارم را ادامه دادم و چون منبع درآمدی برای خرید تجهیزات نداشتم مجور بودم آن چه را که می ساختم با حداقل قیمت به فروش برسانم.

ضرورت ایجاد دهکده صنایع دستی

وی در گفت وگو با خبرنگار بازار راه اندازی بازارچه صنایع دستی و فراهم کردن زمینه مناسب برای ایجاد کارگاه های تخصصی صنایع دستی و یا ایجاد دهکده صنایع دستی را مهم بیان کرد و گفت:تجهیز برخی هتل ها و اماکن پذیرایی و اقامتی به آثار هنری هنرمندان نیز در حمایت از این قشر موثر است.

وی حمایت شرکت های دانش بنیان و فراهم کردن بستری برای ویترین نمایش آثار در فرودگاه را از دیگر پیشنهادات برای رونق صنایع دستی بیان کرد.

۱۱۳ مهر اصالت ملی کسب شد

حسین ایزدی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران نیز با اظهار این که مازندران جزو پنج استان برتر کشور درزمینه دریافت مهر اصالت صنایع دستی افزود: در حال حاضر ۱۱۳ مهر اصالت ملی و ۱۶ مهر اصالت بین المللی را کسب کردیم.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار افزود: تولید کننده نباید دغدغه فروش را داشته باشد و ایجاد نمایشگاه و بازاچه های صنایع دستی وصادرات آثار تولیدی امری مهم است.

ایزدی گفت: صادرات اجناس و کالای دستی که توسط هنرمندان تولید می شود، مهم است و مازندران در ایجاد بازارجه های مجازی و الکترونیکی پیشگام است و شرکت های خوبی در استان فعال است.

وی افزود: نبود بازارچه دائمی صنایع دستی در مازندران همیشه دغدغه ما بوده است و با تعامل همه دستگاه های دولتی، در تمامی شهرهای استان راه اندازی می شود.

سابقه دیرینه تولیدات صنایع دستی در این استان دلیلی بر ارزش و اهمیت این صنایع و توجه هرچه بیشتر به این عرصه برای زنده ماندن و توسعه و رونق دارد اما تا یک دهه گذشته صنایع دستی مازندران تقریبا به باد فراموشی رفته بود.

حصیربافی، نمدمالی، لاک تراشی، کوپ بافی و چادر شب بافی از رشته های صنایع دستی مختص مازندران هستند که هنرمندان در این زمینه به فعالیت می پردازند.

همچنین در حال حاضر بیش از ۵۰۰ فروشگاه تولیدات صنایع دستی را در مازندران عرضه می کنند و به فروش می رسانند که بنا به اعلام معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان غالب این فروشگاه‌ها عرضه کننده انواع کالا غیر صنایع دستی نیز هستند.

کد خبر: ۲۹۱٬۱۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha