۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۳
شهرداری‌ها و بانک‌ها کمترین همراهی را در کاهش مصرف برق دارند
مدیرعامل شرکت توانیر:

شهرداری‌ها و بانک‌ها کمترین همراهی را در کاهش مصرف برق دارند

مدیرعامل شرکت توانیر گفت: در تهران به ۱۰ دستگاه طی روزهای اخیر اخطار داده شده و عموما شهرداری‌ها و بانک‌ها کمترین همراهی را در کاهش مصرف دارند.

به گزارش بازار، مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق و مدیرعامل شرکت توانیر درخصوص پروژه‌های افتتاح شده در خراسان رضوی گفت: دولت سیزدهم از ابتدای کار تاکنون بیش از ۹ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه کرده و در ادامه این مسیر حدود ۱۰ پروژه از جمله ۲ واحد نیروگاهی بزرگ ۱۸۳ مگاواتی در این استان به بهره برداری رسیده‌اند. اشتغال مستقیم این دو پروژه ۱۸۰۰ نفر بوده و بیش از ۴ هزار نفر در ساخت این نیروگاه اشتغال داشتند تا به بهره برداری برسد.

او افزود: ارزش سرمایه گذاری برای این دو نیروگاه ۲۰ هزار میلیارد تومان در مرحله فعلی بوده است. تا پایان سال ۱۴۰۴ برنامه ریزی شده که این دو نیروگاه به صورت بلوک‌های کامل سیکل ترکیبی به ظرفیت ۵۴۰ مگاوات و نرخ راندمان بالا به شبکه سراسری متصل شوند. با این دو پروژه ۱۰۸۸ مگاوات ظرفیت این دو نیروگاه در مرحله تکمیل خواهد بود که معادل ۲۰ درصد مصرف حداکثری سه استان خراسان است. به عبارتی در حال حاضر ۴۵۰۰ مگاوات مصرف برق در سه استان خراسان شمالی، جنوبی و رضوی است و ۲۰ درصد این میزان به ظرفیت تولید اضافه خواهد شد.

مدیرعامل توانیر ادامه داد: نیروگاه‌هایی که احداث می‌شوند به صورت کاملا بومی و ساخت داخل هستند و همه فعالیت‌ها از جمله توربین و ژنراتورها همگی بومی هستند. بقیه طرح‌های ما هم در استان خراسان رضوی به عنوان نمونه نیروگاه تجدیدپذیر ۲۰۰ مگاواتی بوده که تا سال ۱۴۰۴ به بهره برداری خواهد رسید.

رجبی مشهدی در خصوص افزایش مصرف برق در کشور گفت: در پی افزایش دما، افزایش مصرف قابل توجهی داشتیم و ۷۰ هزار و ۵۰۰ مگاوات نصابی است که ثبت شده و رشد ۶.۶ درصدی مصرف را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد. طی ده سال اخیر بیشترین افزایش مصرف در تیر و مرداد اتفاق افتاده، اما امسال این موضوع کمی زودتر شروع شده است.

او با اشاره به نقش تغییر ساعت کار ادارات در کاهش مصرف برق گفت: ۱۵۰۰ مگاوات کاهش مصرف را در بخش اداری پیش‌بینی کردیم و عددی که تاکنون محقق شده ۵۴۱ مگاوات بوده است. تقریبا ۷۰ درصد مشترکان اداری به کنتور هوشمند مجهز شده‌اند که از این طریق اگر به کاهش ۳۰ درصدی مصرف در زمان اداری اقدام نکنند، برق آنها در مرحله اول برای ۱۰ دقیقه محدود خواهد شد. در تهران به ۱۰ دستگاه طی روزهای اخیر اخطار داده شده و عموما شهرداری‌ها و بانک‌ها کمترین همراهی را در کاهش مصرف دارند.

او در خصوص پوشش برق‌رسانی گفت: روستاهایی که بیش از ۱۰ سکنه در آن حاضر باشند حتما برق دارند و برای عشایر کوچ نشین هم از طریق سامانه‌های خورشیدی تامین برق انجام می‌شود.

کد خبر: ۲۹۱٬۱۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha