۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۰
خرید تضمینی برگ سبز چای به ۵۲ هزار تن رسید
مدیر اجرایی سندیکای چای:

خرید تضمینی برگ سبز چای به ۵۲ هزار تن رسید

مدیر اجرایی سندیکای چای گفت: از ابتدای فصل برداشت در مجموع ۵۲ هزار تن با ارزش بالغ بر ۸۵۰ میلیارد تومان از چایکاران خریداری شده است.

به گزارش بازار، صادق حسنی، گفت: بنابر آمار از ابتدای فصل برداشت تا ۲۱ خرداد در مجموع حدود ۵۲ هزار تن با ارزش بالغ بر ۸۵۰ میلیارد تومان از چایکاران خریداری شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ناشی از شرایط اقلیمی ۳ درصد کاهش داشته است.

به گفته او، ۴۱ هزار و ۸۰۰ تن برگ سبز چای خریداری شده درجه یک و ۱۰ هزار و ۳۷۵ تن درجه ۲ است.

حسنی از پرداخت ۴۷ درصد مطالبات چایکاران خبر داد و گفت: از مجموع بهای برگ سبز خریداری شده ۱۷۰ میلیارد تومان قدرالسهم دولت و ۶۸۰ میلیارد تومان قدرالسهم کارخانه است که کارخانجات حدود ۳۱۸ میلیارد تومان معادل ۴۷ درصد بهای برگ سبز را پرداخت کردند و دولت کماکان بدنبال تامین اعتبار است.

مدیراجرایی سندیکای چای ادامه داد: بنابر آمار تاکنون ۱۲ هزار تن چای خشک استحصال شده و پیش بینی می‌شود که تولید تا پایان فصل برداشت به ۲۸ تا ۳۰ هزار تن برسد.

او با بیان اینکه چین دوم برگ سبز چای ناشی از گرمای هوا آغاز نشده است، افزود: از اوایل تیرماه چین دوم برگ سبز چای آغاز می‌شود، اما میزان تولید برگ سبز به شرایط جوی و نزولات آسمانی بستگی دارد چراکه تنها بخشی از باغات چای گیلان مجهز به سیستم آبیاری هستند و مابقی بدلیل قرار گرفتن در مناطق کوهپایه‌ای امکان تجهیز سیستم آبیاری وجود ندارد.

به گفته او، با مکانیزه کردن تمام باغات و اجرای سیستم‌های آبیاری امکان خودکفایی در تامین چای مورد نیاز کشور وجود ندارد و تنها با برنامه ریزی می‌توان افزایش تولید در واحد سطح داشت تا واردات کاهش یابد.

مدیراجرایی سندیکای چای با بیان اینکه میزان واردات چای بسته به تامین ارز و ثبت سفارش وزارت جهاد بستگی دارد، گفت: سال گذشته ۳۸ هزار تن واردات داشتیم و امسال هم وزارت جهاد بدنبال افزایش واردات بالاتر از این میزان نیست.

کد خبر: ۲۹۱٬۰۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha