۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۲
اذعان رئیس بانک مرکزی تل‌آویو به کسری بودجه غیرقابل کنترل‌ زیر سایه جنگ

اذعان رئیس بانک مرکزی تل‌آویو به کسری بودجه غیرقابل کنترل‌ زیر سایه جنگ

رئیس بانک مرکزی رژیم صهیونیستی وضعیت نااطمینانی اقتصادی اسرائیل را در سایه جنگ، پیچیده خواند و گفت روند افزایش کسری بودجه در سال جاری و سال‌های آینده می‌تواند غیرقابل کنترل شود.

به گزراش بازار، «کسری مالی اسرائیل همچنان در حال افزایش است به گونه‌ای که برای سیاست گذاران پولی نگران کننده شده است. آنها خواستار اقداماتی برای جلوگیری از کاهش کسری به سطوح غیرقابل کنترل در طول سال آینده هستند که تهدیدی برای کاهش بیشتر رتبه اعتباری توسط موسسات جهانی شمرده می‌شود»؛ این مقدمه گزارش وبگاه اقتصادی وای‌نت رژیم صهیونیستی درباره رشد بی وقفه کسری بودجه این رژیم است.

این رسانه عبری به اظهارات دیروز دوشنبه امیر یارون، رئیس بانک مرکزی اشاره کرد که نسبت به پیچیدگی وضعیت نااطمینانی اقتصادی در سایه تداوم بحران اقتصادی این رژیم هشدار داده و گفته، فاکتور جنگ جاری در نوار غزه بر بودجه عمومی فشار وارد کرده در حالی که نرخ استقراض دیگر برای پوشش این هزینه‌ها کافی نیست و همچنین با توجه به این شرایط، اصلاحیه اساسی در بودجه ۲۰۲۵ ضروری است.

بر اساس آنچه وبگاه اسرائیلی "Ynet" گزارش کرده است، یارون، رئیس بانک مرکزی رژیم صهیونیستی تاکید کرد، داده‌ها درباره کسری بودجه که توسط وزارت دارایی اعلام شده بسیار بیشتر از رقم مصوب در قانون بودجه اصلاحی سال ۲۰۲۴ است.

از داده‌های منتشر شده در روز یکشنبه توسط حسابدار کل در وزارت دارایی اسرائیل، الی روتنبرگ، معلوم شده که کسری بودجه در ماه می گذشته به نرخ سالانه ۷.۲ درصد افزایش یافته است، در حالی که کسری مورد انتظار تنها ۶.۶ درصد است که توسط کابینه و کنست در چارچوب قانون بودجه تصویب شده بود.

رئیس بانک مرکزی رژیم صهیونیستی تاکید کرد که این داده‌ها هنگام تهیه بودجه سال آینده مهم هستند، زیرا بینشی از تغییرات مورد انتظاربرای هزینه‌ها و درآمدها تا چند سال را ارائه می‌دهند.

وی با بیان اینکه سلامت مالی عمومی برای ثبات اقتصاد لازم است و ظرف صرفا یک سال سنجیده نمی‌شود، گفت: باید برای چندین سال آتی برنامه ریزی شود و این برنامه ریزی برای تصمیم گیری‌های مرتبط با بودجه حائز اهمیت است به ویژه در دوره‌ای که با نوسانات مالی و درجه بالایی از عدم اطمینان مانند وضعیت فعلی روبه رو هستیم و از همین رو نسبت به سقوط به سمت کسری غیرقابل کنترل هشدار می‌دهیم.

وزارت دارایی رژیم صهیونیستی اعلام کرده که کسری بودجه این رژیم در ماه مه گذشته(اردیبهشت) به ۱۰ میلیارد شکل (۲.۷ میلیارد دلار) رسید که نشان دهنده افزایش هزینه‌ها در نتیجه جنگی است که این رژیم در نوار غزه به راه انداخته است.

طی ۱۲ ماه گذشته از ماه مه کسری بودجه رژیم صهیونیستی به ۱۳۷.۷ میلیارد شکل (۳۶.۶ میلیارد دلار)، معادل ۷.۲ درصد تولید ناخالص داخلی افزایش یافت، در مقایسه با ۶.۹ درصدی که طی ۱۲ ماه گذشته از آوریل قبل(فروردین) بوده است که با این حساب از سطح مشخص شده در برنامه بودجه اسرائیل یعنی ۶.۶ درصد برای سال ۲۰۲۴ بیشتر شده و بسیاری از کارشناسان و مسئولین صهیونیست دستیابی به این هدف را تا پایان سال دشوار تخمین می‌زنند.

بر اساس اعلام وزارت دارایی رژیم صهیونیستی، افزایش عمده کسری بودجه به دلیل افزایش هزینه‌های وزارت جنگ رژیم صهیونیستی و هزینه وزارتخانه‌های غیرنظامی به دلیل جنگ با غزه است از جمله بالا رفتن هزینه‌های غرامت‌هایی که باید به افراد و شرکت ها به دلیل زیانی که از جنگ دیده اند پرداخت شود به خصوص آنهایی که در مناطق شمال اسرائیل هم مرز با لبنان و یا جنوب هم مرز با نوار غزه هستند.

در این بیانیه آمده است که هزینه جنگ غزه که اکتبر گذشته(مهر ۱۴۰۲) آغاز شد، بالغ بر ۷۰ میلیارد شکل (۱۸.۶ میلیارد دلار) بوده است. با این حال، درآمد مالیاتی در ماه مه گذشته ۱۹.۳ درصد افزایش یافت و درآمد حاصل از مالیات در پنج ماه اول سال ۲۰۲۴ ۰.۳ درصد افزایش یافت.

وزارتخانه دارایی رژیم صهیونیستی گفته که به دلیل تعطیلات عید پسح(موسوم به پاک) در آوریل گذشته(فروردین)، تقریباً ۵ میلیارد شکل (۱.۳۳ میلیارد دلار) پرداخت مالیات به ماه می گذشته(اردیبهشت) منتقل شد. برآوردهای وزارت دارایی رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که کسری بودجه تا سپتامبر آینده (شهریور ماه) به اوج خود خواهد رسید. اداره حسابرسی وزارت دارایی رژیم صهیونیستی که بر سرعت هزینه‌ها نظارت می‌کند، وضعیت بدبینانه‌تری را مشاهده کرده و معتقد است کسری مالی سال ۲۰۲۴ را با حدود ۸ درصد تولید ناخالص داخلی به پایان می‌رساند.

بر اساس بودجه ۲۰۲۴ رژیم صهیونیستی، هزینه برآورد شده برای سال جاری این رژیم بالغ بر ۵۸۴.۱ میلیارد شیکل (۱۵۶.۶ میلیارد دلار) است که در مقایسه با بودجه پایه قبل از اصلاح و تصویب در مه ۲۰۲۳، ۷۰ میلیارد شکل افزایش یافته است.

با توجه به این داده ها، مقامات اسرائیلی انتظار دارند. کسری بودجه در مقایسه با برآوردهای قبلی همچنان در سال آینده افزایش یابد. چند روز پیش، اشموئل آبرامسون اقتصاددان ارشد وزارت دارایی رژیم صهیونیستی، گزارشی منتشر کرد که در آن پیش‌بینی کرد کسری بودجه در ۲۰۲۵ به ۵.۲ درصد برسد، در مقایسه با انتظارات قبلی که ۳.۵ درصد، بوده و در حالی که قبل از جنگ برنامه ریزی شده بود که کسری بودجه در سال ۲۰۲۵ تنها به ۱.۷۵ درصد برسد.

از این رو، رئیس بانک مرکزی رژیم صهیونیستی فضای کلان اقتصادی و مالی کنونی اسرائیل را «پیچیده» توصیف و تاکید کرد که جنگ و اثرات آن نه تنها در نرخ تورم و نرخ بهره، بلکه در بار بدهی اسرائیل در بازارها نیز منعکس شده است. که از آغاز جنگ رو به افزایش است. وی افزود: در این شرایط نیاز به سیاست مسئولیت‌پذیری و محافظه‌کاری مالی وجود دارد زیرا بازارها و شرکت‌های بین‌المللی رتبه‌بندی اعتباری، ما را به دقت زیر نظر دارند.

کد خبر: ۲۹۰٬۸۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha